احتمال اعلام گام هایی برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو در سفر بایدن

بر اساس این گزارش، سه مقام رژیم صهیونیستی به وب سایت خبری اکسیوس گفته اند که پس از دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در جده، انتظار می رود در آخر این هفته اقداماتی برای عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل انجام شود. اعلام می شود.

آکسیوس نوشت: کاخ سفید می خواهد در سفر بایدن به منطقه، نقشه راه عادی سازی بین کشورها و اسرائیل را مورد بحث قرار دهد. سفر بایدن که روابط دولت او با پادشاهی عربستان سعودی را مختل خواهد کرد، از نظر دیپلماتیک و سیاسی حساس است.

در ادامه آمده است: زمانی لازم بود متعهد به نپذیرفتن عربستان سعودی در جهان شود و روابط دو کشور بر سر چند موضوع از جمله ترور جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست، تیره شده بود. جامعه اطلاعاتی آمریکا محمد بن سلمان را مسئول قتل خاشقجی می داند، ادعایی که عربستان سعودی آن را رد می کند.

آکسیوس افزود: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانس خبری با خبرنگاران در اوایل این هفته تایید کرد که دولت بایدن روی این موضوع کار می کند، اما از ارائه جزئیات خودداری کرد. سالیوان افزود: سفر بایدن به منطقه آغاز روند طولانی عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل خواهد بود.

این منبع ادامه داد: یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: تصمیمات نهایی در مورد عادی سازی تنها پس از دیدار بایدن و مقامات سعودی از جمله محمد بن سلمان گرفته می شود و احتمالاً روز شنبه یا از سوی سعودی ها یا بایدن با اجازه عربستان اعلام خواهد شد. منبع گفت.

آکسیوس نوشت: دیپلمات‌ها و نمایندگان آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و مصر هفته‌ها بر روی طرحی پیچیده از توافق‌ها، یادداشت‌ها و نامه‌هایی کار می‌کنند که به توافقی برای انتقال دو جزیره استراتژیک دریای سرخ از مصر به عربستان سعودی اجازه می‌دهد. امضا شود. این توافق بر درخواست عربستان سعودی برای خروج نیروهای ناظر چند ملیتی به رهبری ایالات متحده مستقر در جزایر و همچنین درخواست اسرائیل از عربستان سعودی برای حفظ آزادی ناوبری برای کشتی های اسرائیلی در منطقه متمرکز بود.

مقامات اسرائیلی گفتند مذاکرات بر سر این توافق در مراحل پایانی خود است و احتمالا امروز یا فردا به نتیجه می رسد. علاوه بر این، توافق جداگانه ای با عربستان سعودی قریب الوقوع است که به خطوط هوایی اسرائیل اجازه می دهد از حریم هوایی این کشور برای پروازهای شرق به هند و چین استفاده کنند.

سه مقام اسرائیلی گفتند که این توافق احتمالاً در جریان سفر بایدن به عربستان سعودی اعلام خواهد شد. یک مقام صهیونیست گفت اسرائیل امیدوار است اقدامات عربستان سعودی در روزهای آینده آغاز روند عادی سازی بین آنها باشد.

وی افزود: نمی توانیم تصور کنیم که تغییر در منطقه بدون عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان ادامه داشته باشد و به تدریج برای رسیدن به این هدف گام برمی داریم.

همزمان، اکسیوس گزارش داد که سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست این سایت برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید