سفر اضطراری بایدن به خاورمیانه برای جلوگیری از فروپاشی زودهنگام رژیم/ائتلاف صهیونیستی برای عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل و تشکیل ناتوی عربی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی محمد پناه کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت: با توجه به اینکه روسیه و اوکراین در حال جنگ هستند و این موضوع بر روند انرژی در جهان به ویژه اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا تاثیر گذاشته است. از این جنگ نیز متاثر شده است، لذا سفرهای متعددی که مقامات آمریکایی به منطقه خاورمیانه از جمله امارات و عربستان داشته اند نیز به همین دلیل بوده و این موضوع توسط ایالات متحده آمریکا و آمریکا در حال پیگیری است. اتحادیه اروپا، هیئت های بلندپایه آمریکایی برای حل مشکل انرژی به کشورهای عربی می روند

وی گفت: پیش از این روابط اتحادیه اروپا و اعراب چندان خوب نبود و این بحث پرانرژی آنها را به فکر بازگرداندن روابط خود با کشورهای عربی انداخت اما در این مورد اتفاقات مربوط به جنگ روسیه و اوکراین رخ داد. دلیل سفرهای زیاد آمریکایی ها در منطقه کشورهای عربی بود، پاسخ را باید در جنگ روسیه و اوکراین جستجو کرد.


جنگ روسیه و اوکراین باعث سردرگمی و عدم اطمینان در رابطه با موضوع ثبات انرژی جهانی شده است

وی افزود: این جنگ علاوه بر پیامدهای گسترده سیاسی و امنیتی، باعث سردرگمی و بلاتکلیفی در موضوع ثبات انرژی جهانی شده است.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: یک سری آمار وجود دارد مبنی بر اینکه قبل از جنگ روزانه حدود 4.5 میلیون بشکه نفت از بازارهای جهانی خارج می شد و این اتفاق آمریکا را غافلگیر کرد و از دو جهت متاثر کرد. نکته اول؛ افزایش قیمت سوخت در ایالات متحده یکی از اثرات جنگ بین اوکراین و روسیه است و در روزهای اولیه تأثیر خود را گذاشته است و افزایش قیمت انرژی در ایالات متحده باعث آشفتگی بیشتر شده است.

وی ادامه داد: این اتفاق پس از اعلام ممنوعیت واردات نفت از روسیه باعث شد که ایالت های آمریکا به ویژه در ایالت های پنسیلوانیا به طور ناگهانی قیمت سوخت را افزایش دهند که پیامدهای اقتصادی مستقیمی بر مشکلات خود آمریکا و به همین دلیل آنها داشت. ، دولت آمریکا برای جبران آن تلاش کرد.


آمریکایی ها خواهان احیای روابط با کشورهای عربی هستند

وی افزود: نکته دوم «تفرقه ای بود که در اردوگاه غرب و علیه روسیه اتفاق افتاد»، جنگ روسیه و اوکراین در شرایطی اتفاق افتاد که بسیاری از کشورهای اروپایی وابستگی شدیدی به نفت روسیه داشتند و گزارش های منتشر شده در اوایل سال 2022 میلادی. د) این نشان می دهد که روسیه 11 میلیون بشکه نفت تولید کرده که بیش از 7 میلیون بشکه آن صادر کرده است، در حالی که نیمی از صادرات آن به کشورهای اروپایی است، از سوی دیگر کشورهای اروپایی 20 درصد نفت و 40 بشکه نفت خود را به روسیه متکی هستند. ٪ تخفیف گازوئیل خود را. و سهم گاز روسیه از گاز اروپا از 25 درصد در سال 2009 به 32 درصد در سال 2021 رسیده است و این آمار نشان می دهد که با توجه به شوک های اقتصادی شدیدی که رخ داده است، آنها نیاز به جایگزین ها و توانایی و تمایل برای همراهی با این شرایط دارند. که آمریکایی ها با جریان های ضد روسی دارند، بنابراین این دو جریان باعث شده است که مقامات آمریکایی کشورهای عربی تولید کننده نفت و گاز را هدف قرار دهند و بهره مندی از انرژی باعث بهبود روابط آمریکایی ها با کشورهای عربی می شود. طبیعی است که شرایط باعث شده اروپایی ها جایگزین نفت خود از کشورهای عربی شوند و برای نجات آمریکا از بحران اقتصادی سهمی به آمریکا بدهند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل این مشکلات کشورهای عربی موظف به افزایش تولید هستند زیرا اراده قوی برای پایبندی به تصمیمات منطقه ندارند بنابراین فشاری که از سوی اروپایی ها به کشورهای عربی وارد می شود باعث این امر می شود. یک گاو شیری، نفت و انرژی خود را بگیرد و در اختیار اروپایی ها و آمریکایی ها قرار دهد و این اتفاق خواهد افتاد و حتی فرانسوی ها هم بحث بحران را مطرح کردند و جایگزینی ارائه کردند و این جایگزین باید توسط کشورهای عربی انجام شود.


مهمترین اهداف سفر اضطراری بایدن، اتحاد برای عادی سازی روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی است.

وی با بیان اینکه اگرچه اسرائیل حاضر نیست در اختیار کشورهای عربی قرار گیرد، اما پناه بردن به عربستان نشانه ضعف این رژیم خواهد بود، اظهار داشت: سفر بایدن به منطقه چندین هدف را دنبال می کند که این اهداف عبارتند از. چندجانبه و در واقع می خواهد رژیم صهیونیسم را از فروپاشی زودهنگام نجات دهد زیرا اسرائیل به نحوی دچار بحران های پی در پی شد و کابینه وی سقوط کرد و هدف از این سفر فوری عادی سازی و ارتقای روابط عربستان و رژیم صهیونیستی است.

محمد پناه در پایان گفت: یکی دیگر از اهداف مهم سفر بایدن، ائتلاف برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و تشکیل ناتوی عربی، تشویق کشورهای عربی از جمله عربستان برای تولید بیشتر نفت در به منظور اصلاح بازار جهانی نفت در غیاب نفت روسیه، انعقاد قرارداد تسلیحاتی با کشورهای عربی، تعیین نقش جنگ در یمن و برقراری آتش بس به نفع عربستان سعودی، مشورت در مورد برجام با کشورهای عربی و مقابله با محور مقاومت اسلامی به رهبری جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای تشکیل سامانه یکپارچه پدافند هوایی با مشخصات رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی در برابر آنچه تحریم نامیده می شود، امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه را تضمین می کند. از دیگر اهداف این سفر خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید