سفر فوری بایدن به منطقه؛ نجات آمریکا از بحران فروپاشی اقتصادی/ رسانه های غربی برای منافع آمریکا از ناتوی عربی صحبت می کنند!


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882445

مجتبی قزاق میری گفت: بالاترین نرخ رشد تورم در آمریکا باعث شد بایدن به عنوان یک اورژانس به خاورمیانه سفر کند تا آمریکا را از بحران فروپاشی اقتصادی ناشی از بحران انرژی نجات دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میتبی کازک میری کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به سفر فوری بایدن به منطقه خاورمیانه گفت: عربستان امیدوار بود بعد از ترامپ که آرامکو و امثال اینها بود سطح روابط امنیتی را بالا ببرد. هدف قرار گرفتن نیروهای مردمی یمن ترامپ اعلام کرد که اعراب باید برای امنیت خود هزینه کنند و ترامپ به یکی از پادشاهان عرب گفت که این رژیم ها بدون حمایت آمریکا دوام نمی آورند و تهدید کرد که اگر آمریکا منطقه را ترک کند، پادشاهی های ثروتمند این کشور خواهند بود. منطقه باید “دارای هواپیما و زندگی شخصی باشد.” اشرافیت خود را رها کنید.


وی افزود: با روی کار آمدن دولت بایدن، دولت آمریکا و اردن یک معاهده نظامی پانزده ساله امضا کردند که به تمامی امکانات و فعالیت های نظامی دسترسی خواهند داشت. افراد مرتبط بدون هیچ مانعی از سوی مقامات اردن به آنها دسترسی خواهند داشت.


وی ادامه داد: از سوی دیگر آمریکا متعهد شده است سالانه 425 میلیون دلار کمک نظامی به اردن ارائه کند و به طور جداگانه با هزینه خود مسئولیت حفاظت از مرزهای اردن را بر عهده بگیرد و در کنار این همکاری، آمریکا نیز پیگیر بوده است. منافع آن در منطقه خاورمیانه است.


این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به بحران های داخلی در آمریکا گفت: افزایش قیمت سوخت و انرژی هر روز مشکلات بیشتری را برای صنایع آمریکا ایجاد می کند به طوری که اکثر کارخانه های آمریکایی نسبت به افزایش قیمت حامل های انرژی هشدار داده اند و تولید آنها باعث شده است. روند منفی را درک کرد.


وی بیان کرد: این هشدارها باعث شد که آمریکا از متحدان خود در منطقه تقاضای افزایش تولید انرژی کند، اما امارات و عربستان سعودی رسما به آمریکا اعلام کرده اند که تولید را افزایش نمی دهند، علاوه بر این که آنها را افزایش می دهند. آنها به خوبی می‌دانند که خاورمیانه جای دموکراسی نیست و فقط برای رسیدن به منافع خود باید اداره شود نه برای پرداخت هزینه.


کازک توضیح داد: در درون این رفتارهای دوگانه غرب و آمریکا، آنچه کشورهای عربی در آینه اوکراین می بینند، نابودی متحد آمریکا در اروپا و زیر سایه ناتو است، در حالی که رسانه های غربی از ناتوی عربی صحبت می کنند!


کازاک افزود: با توجه به مسئله اوکراین و مشکلات به وجود آمده، امارات و عربستان سعودی خواهان تقویت روابط خود با چین به عنوان یک قدرت بین المللی و همچنین روسیه هستند و وارد تعاملات نظامی گسترده با این کشورها شده اند.


وی ادامه داد: دولت آمریکا سیاست خارجی عربستان سعودی و سایر کشورهای خاورمیانه را زیر نظر دارد و نمی خواهد این کشورها را از برقراری روابط گسترده با چین باز دارد تا روابط واشنگتن و پکن و شرایط تورمی مختل نشود. که در ایالات متحده شکل گرفته اند. تشدید نشو


این کارشناس مسائل سیاسی، وضعیت انرژی اروپا پس از جنگ اوکراین را بسیار سخت دانست و اذعان داشت: این شرایط به گونه ای است که خود آمریکا در تامین بنزین خودروها با مشکلات جدی مواجه شده و برخی از مشاغل را کاهش داده است. طبق گزارش انجمن خودرو آمریکا، میانگین ملی قیمت بنزین از 4523 دلار در روز سه شنبه به 4567 دلار در روز چهارشنبه افزایش یافت، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 3043 دلار افزایش یافته است که در یک سال بیش از 50 درصد افزایش داشته است.


وی افزود: همزمان با جنگ اوکراین، رئیس جمهور آمریکا به دلیل افزایش قیمت ها و تورم تاریخی، در داخل کشورش تحت فشار زیادی قرار دارد که هر لحظه بر ابعاد این بحران اقتصادی افزوده می شود. این بالاترین نرخ افزایش تورم در ایالات متحده است و بایدن را وادار کرد تا به عنوان یک سفر اضطراری به منطقه خاورمیانه عمل کند تا آمریکا را از بحران فروپاشی اقتصادی در نتیجه بحران انرژی نجات دهد.



رژیم صهیونیستی یکی از ارکان اصلی نفوذ غرب در منطقه است

کازک با بیان اینکه رژیم صهیونیستی یکی از ارکان اصلی نفوذ غرب در منطقه محسوب می شود، گفت: با توجه به وضعیت امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی، نخست وزیر این رژیم گفت که این رژیم در حال نزدیک شدن به فروپاشی خود است. با در نظر گرفتن هرج و مرج و مارج، انتخابات مجدد، فلج شدن کابینه در سرزمین های اشغالی در سال های اخیر. در این شرایط اسرائیل با بحران های پی در پی مواجه است و سقوط آن دور از ذهن نیست.


وی بیان کرد: با توجه به امتیازاتی که رژیم صهیونیستی برای غرب دارد، این رژیم دچار مشکلاتی است که نیاز به مداخله متحدانش دارد، بنابراین اگر این مشکلات حل نشود ممکن است باعث نابودی رژیم صهیونیستی شود.


وی ادامه داد: شاید بتوان ادعا کرد که پس از انگلیس، اسرائیل است که از ابزارهای روانی در سیاست خارجی خود استفاده چشمگیری می کند، تزریق ابهام به فضاهای تصمیم گیری یکی از ارکان سیاست خارجی اسرائیل است.


این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اما باید واقع بینانه به موضوع نگاه کرد و آن این است که اسرائیل با ملتی مواجه است که آرزوی آن این است که این رژیم جعلی را از روی زمین محو کند و برای رسیدن به آن هدف از کوچکترین تلاش ها هم دست بردارد. آنها نبودند؛ بنابراین با فناوری موشکی و ایجاد محور مقاومت به رهبری ایران، سوریه، بخشی از عراق، حزب الله لبنان و انصارالله یمن، همه معادلات نظامی و سیاسی را تغییر دادند و به برتری اسرائیل پایان دادند.


وی خاطرنشان کرد: بحران سیاسی رژیم صهیونیستی باعث برگزاری انتخابات زودهنگام و پی در پی در این رژیم شد که به سرانجام خوبی نرسید و با این شرایط و عدم امکان پیش بینی آینده رژیم صهیونیستی ایجاد شد. بایدن رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی رژیم صهیونیستی و یا حداقل کند کردن این روند که باعث نگرانی غرب و آمریکا شد، سفری فوری به منطقه خاورمیانه انجام داد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید