ناتوی عربی؛ طرح موفق یا شکست خورده؟


ساعت: 21:03
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884505

تلاش برای ایجاد ناتوی عربی در حالی صورت می گیرد که اتحاد کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی موضوعی شکست خورده است، زیرا بسیاری از کشورهای عربی آشکارا از پیوستن به آن خودداری کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز ، ناتوی عربی با حمایت رژیم صهیونیستی به گونه ای بازاندیشی شده است که سران 8 کشور عربی متشکل از 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و دو کشور اردن و مصر در اواخر اکتبر به واشنگتن سفر خواهند کرد تا در مورد چگونگی مقابله با تهدیدات ایران گفتگو کنند.

البته برخی از این کشورها مانند اردن، مصر و عراق نظر مثبتی مبنی بر ضد ایرانی بودن این ائتلاف ندارند، اما با تشکیل ائتلافی مانند ناتو که کارکرد ضدایرانی ندارد، موافقت کردند.

رژیم صهیونیستی نیز از تمام توان خود برای تشکیل این ائتلاف استفاده می‌کند و سعی دارد رژیم‌های عربی را برای پیوستن به چنین ائتلافی متقاعد کند و سیاه‌نمایی می‌کند که بزرگترین خطر برای کشورهای عربی خلیج فارس، مصر و اردن، اسرائیل نیست. صهیونیسم و ​​یهودیان اما اینجا ایران است!

هنوز هیچ نشانه روشنی از جزئیات ناتو در خاورمیانه وجود ندارد، البته در سفر بایدن به منطقه، جزئیات آن به طور قطع با مقامات صهیونیستی و سعودی در میان گذاشته شد، اما محتوای آن برای رسانه ها فاش نشد. در حال حاضر به نظر می رسد رژیم صهیونیستی نیز به ناتوی عربی ملحق خواهد شد، بنابراین باید منتظر ماند و دید دولت عراق چگونه به آن برخورد خواهد کرد.

تلاش برای ایجاد ناتوی عربی در حالی صورت می گیرد که اتحاد کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی موضوعی شکست خورده است، زیرا بسیاری از کشورهای عربی آشکارا از پیوستن به آن خودداری کرده اند. به عنوان مثال، مصر از طرح استراتژیک آمریکا برای تشکیل ائتلافی به نام «ناتوی عربی» برای مهار ایران خارج شد. در چند ماه گذشته کشور عراق با تصویب قانونی کلیه معاملات با اسرائیل را ممنوع کرد.

کویت همچنان به سیاست خود در قبال اشغالگران پایبند است و هیچ نشانه ای از عادی سازی و تمایل به همکاری با صهیونیست ها در قطر دیده نمی شود. عمان نیز روابط خوبی با ایران دارد و به هیچ ائتلافی علیه ایران نمی پیوندد، امارات نیز در گفت و گوی تلفنی با وزیر امور خارجه ایران و همچنین با اعزام یک هیئت عالیرتبه امنیتی به تهران اعلام کرد که این کشور از این اقدام خودداری خواهد کرد. شرکت در هر ائتلاف ضد ایرانی

عربستان که اصلی ترین گزینه مد نظر تل آویو برای حضور در این ائتلاف است، امیدوار است روابط خود با ایران را برای بهبود وضعیت امنیتی خود و مدیریت جنگ در یمن بهبود بخشد و این احتمال وجود دارد که عربستان بخواهد در هر ائتلافی شرکت کند. به نظر می رسد حضور نظامی بسیار کمی علیه ایران در منطقه وجود داشته باشد.

در واقع اگر عربستان بخواهد تمام بار مالی، سیاسی و امنیتی ناتوی عربی را به دوش بکشد، دچار مشکل بزرگی خواهد شد. با این سخنان تنها رژیم صهیونیستی و تعداد معدودی از کشورهای عربی که به صورت نانوشته و نه تنها نظامی، بلکه اقتصادی، تحریمی، عملیات روانی و… علیه ایران متحد شده اند، باقی می ماند. تمام توان خود را برای شکست ایران به کار گرفته اند و هر بار با شکست های تحقیرآمیزی مواجه شده اند.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید