ایجاد ناتوی عربی علیه ایران

ایجاد ناتوی عربی علیه ایران

روتر جدید به موازات سفر جو بایدن به عربستان، زمزمه ها درباره شکل گیری پیمان نظامی جدید میان برخی کشورهای عربی منطقه علیه ایران شدت گرفته است. برخی از تحلیلگران سیاسی این نزدیکی نظامی احتمالی را ناتوی عربی می نامند که آماده ایجاد دیواری امن تر برای رژیم صهیونیستی است، در حالی که برخی دیگر با بی اهمیت دانستن آن، بر این باورند که به دلیل بهبود روابط ایران با کشورهای عربی منطقه ، عملا رسیدن به چنین توافقی دور از انتظار به نظر می رسد. اصطلاح ناتوی خاورمیانه یا ناتوی عربی پروژه هایی مانند ناتو عربی-اسرائیلی را به ذهن متبادر می کند که در دهه های اخیر مطرح شده و هیچ کدام محقق نشد. پیش از آن در سال 2017 دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از طرح ایجاد ائتلاف خاورمیانه به بهانه مبارزه با تروریسم صحبت کرد و قرار بود این طرح ظرف یک سال اجرایی شود.

در همین راستا، خبری در میان گزارش های غربی مبنی بر تصمیم آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی در خاورمیانه منتشر شده است. از آنجایی که واشنگتن به دنبال ایجاد یک وضعیت هماهنگی مشترک میان متحدان خود در خاورمیانه از طریق اتاق عملیات ویژه برای سیستم های راداری دفاع هوایی است. بنابراین متحدان آمریکا در خاورمیانه در دفاع با هم گره خورده اند. بایدن در طول سفر خود به منطقه قصد دارد در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند و درباره تشکیل ائتلاف مذکور با حاکمان عرب گفتگو کند. در همین حال، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن که روابط نزدیکی با دولت آمریکا دارد و اولین رهبر عرب بود که از بایدن در کاخ سفید بازدید کرد، اعلام کرد که از تشکیل ائتلاف خاورمیانه تحت عنوان ناتو خاورمیانه حمایت می کند و می خواهد. کشورهای عربی به او بپیوندند. در همین زمینه، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هفته گذشته در مورد امکان تشکیل یک اتحاد نظامی در غرب آسیا مشابه ترتیبات ناتو صحبت کرد و تاکید کرد که چشم انداز چنین ائتلافی باید بسیار روشن باشد. در مصاحبه ای برای کانال آمریکایی C. it. ب شی توضیح داد: وی از تشکیل یک ائتلاف نظامی مشابه ناتو در منطقه غرب آسیا حمایت خواهد کرد، مشروط بر اینکه این کار با همکاری کشورهای همفکر انجام شود. اردن فعالانه با ناتو همکاری می کند و یکی از شرکای این اتحاد محسوب می شود. اردن چندین دهه در کنار نیروهای ناتو جنگیده است. عبدالله دوم افزود: مایلم کشورهای بیشتری از منطقه در این اتحاد شرکت کنند و یکی از اولین کسانی خواهم بود که از تأسیس ناتو در خاورمیانه حمایت می‌کنم. فرصت خوبی برای تجدید این پروژه و تشکیل ائتلافی فراگیر علیه ایران است. آنها امیدوارند که پس از تقویت تحرکات عادی سازی عربستان سعودی با اسرائیل، تشکیل ائتلاف عربی-اسرائیلی علیه ایران محقق شود. در همین زمینه، روز گذشته وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در سخنانی اعلام کرد که در سفر آتی رئیس جمهور آمریکا به منطقه، موضوع تشکیل ائتلاف نظامی با کشورهای عربی علیه ایران را پیش روی خود قرار خواهد داد. به گزارش روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، بنی گانتز، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی طی سخنانی گفت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را در سفر هفته جاری خود به منطقه در جریان پیشرفت های حاصل شده در منطقه قرار خواهد داد. ایجاد ائتلاف نظامی علیه ایران

گانتز اخیرا پس از سفر به آمریکا و دیدار با وزیر دفاع این کشور، اظهاراتی در خصوص تلاش های آمریکا برای دستیابی به توافق دفاع هوایی بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی منطقه در پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی بیان کرد. پهپادها و موشک های ایرانی. این کشورهای عربی عبارتند از امارات متحده عربی، مصر، اردن، بحرین، عربستان سعودی و قطر. گانتز در سخنرانی خود در جمع فارغ التحصیلان دانشکده امنیت داخلی این رژیم اظهاراتی ضدایرانی ایراد کرد و گفت: اولویت چالش امنیتی که شما با آن روبرو هستید و خواهید داشت، مبارزه با تجاوزات ایران، فعالیت های هسته ای ایران و حفظ برجام است. دولت عملیاتی اسرائیل توانایی های دفاع و ایجاد همکاری های زیادی وجود دارد. وزیر نظامی رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی نقش ایران در منطقه شد و گفت: ارتش اسرائیل مسئول توسعه این همکاری ها به عنوان ابزار اصلی توقف تجاوزات ایران در منطقه در سال های آینده خواهد بود.

با این حال، تسفی بریل، تحلیلگر ارشد نظامی هاآرتص می گوید چیزی به نام اتحاد دفاعی منطقه ای ناتو وجود ندارد که اسرائیل بخواهد به آن ملحق شود، بلکه ایجاد نوعی ائتلاف بین کشورهای عربی به صورت متعادل با اسرائیل است، نه دیوار. حفاظت در برابر تهدیدات رایج؛ یعنی ایجاد ایران. وی تصریح کرد: قصد رژیم صهیونیستی این است که رادارها و پدافند هوایی خود را در منطقه مستقر کند تا از خود در برابر پرواز پهپادها و پرتاب راکت محافظت کند، بنابراین قبل از ورود این موشک ها و پهپادها به فلسطین اشغالی، شناسایی و رهگیری می شود. در کشوری مانند عراق در پوشش حضور آمریکا این امر میسر می شود تا کشورهای عربی مانند 12 شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی به سنگری برای اسرائیل در برابر تهدید مشترک ایران تبدیل شوند. پایگاه خبری الف در گزارشی در این باره نوشت: واقعیت این است که بحث ائتلاف خاورمیانه احتمالاً همان ائتلاف نظامی معمول بین کشورهای عربی و آمریکا باقی خواهد ماند و این اتحاد موضوع جدیدی نیست، اما واشنگتن برای چندین دهه با متحدان خود در خاورمیانه است، آنها همکاری نظامی استراتژیک داشتند و اکثر این کشورها با یکدیگر هماهنگ بودند. از سوی دیگر، با توجه به سیاست هایی که حاکمان عرب به ویژه در منطقه خلیج فارس در پیش گرفته اند، هیچ کدام به دنبال تنش نظامی جدید نیستند. به خصوص که کشورهایی مانند امارات و عربستان سعودی هنوز از اثرات جنگ فرسایشی یمن خارج نشده اند. همچنین در یک سال اخیر شاهد تحرکات مستمر این کشورها برای نزدیک شدن به ایران بوده ایم و علاوه بر پیشرفت در روابط تهران و ابوظبی، سعودی ها نیز در تلاش هستند تا در مذاکرات خود به نتایج مطلوب دست یابند. با تیم ایران بنابراین عربستان به خوبی می داند که هرگونه اقدام مشکوک علیه تهران به معنای برگرداندن اختلافات به نقطه صفر و ایجاد تهدیدات جدید است.

به گفته تحلیلگران و ناظران سیاسی، تشکیل ناتوی عربی یک طرح آمریکایی- صهیونیستی با هدف مقابله با آنچه نفوذ ایران در منطقه خوانده می شود و همچنین تضعیف قدرت محور مقاومت است. اما موانع شکل‌گیری ناتوی عربی و اسرائیلی هرگز برداشته نشد و به همین دلیل به آن رویایی ناگفتنی می‌گویند. احتمال ایجاد مجدد ناتوی عربی به موازات سفر بایدن به خاورمیانه با افشای خبر دیدار محرمانه سران برخی کشورهای عربی با نمایندگان رژیم صهیونیستی توسط برخی رسانه ها بار دیگر پر رنگ شد. در همین زمینه روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که آمریکا سه ماه پیش نشستی محرمانه با حضور اسرائیل و برخی کشورهای عربی برای بررسی نحوه برخورد با ایران برگزار کرد. بر اساس این گزارش، در این نشست محرمانه که در شرم الشیخ مصر برگزار شد، راه های مقابله با تحولات پهپادی و موشکی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وال استریت ژورنال به تعدادی از مقامات آمریکایی و منطقه ای به عنوان منابع گزارش خود اشاره کرد. بر اساس این گزارش، نمایندگان کشورهای اسرائیل، عربستان سعودی، قطر، اردن، مصر، امارات و بحرین در این نشست که به ابتکار آمریکا برگزار شد، شرکت کردند. همچنین فرانک مکنزی، فرمانده وقت فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) نیز در این نشست حضور داشت.

فیاض بن حامد الوائلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح عربستان و آویو کوهاوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نیز در این نشست شرکت داشتند. این در حالی است که کشورهای عمان و کویت نماینده خود را برای شرکت در این نشست به شرم الشیخ اعزام نکرده بودند. در بخشی از گزارش وال استریت ژورنال آمده است: شرکت کنندگان در این نشست به توافقی اصولی دست یافتند تا مکانیزمی برای اطلاع رسانی سریع در صورت تهدید هوایی تعریف کنند. این گزارش وال استریت ژورنال تنها دو روز پس از آن منتشر شد که عبدالله دوم پادشاه اردن به طور علنی درباره ایده تشکیل یک اتحاد نظامی مشابه ناتو در خاورمیانه صحبت کرد. از سوی دیگر، به گفته کارشناسان سیاسی، حضور فرماندهان عالی رتبه نظامی عربستان و اسرائیل در نشست شرم الشیخ با توجه به عدم روابط دیپلماتیک دو کشور قابل توجه است. این در حالی است که امارات متحده عربی و بحرین در ماه های اخیر پس از حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، روابط خود را با اسرائیل عادی کرده اند.

این در حالی است که مقامات رسانه ای و امنیتی رژیم صهیونیستی می گویند پیشنهاد آمریکا برای ایجاد ناتو اسرائیلی-عربی قابل اجرا نیست. به نوشته روزنامه اسرائیلی هام، پیشنهاد آمریکا برای ایجاد ائتلاف امنیتی و دفاعی منطقه ای بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی تحت عنوان ناتوی عربی یا ناتو خاورمیانه عملی نخواهد شد. این روزنامه گزارش می دهد که مقامات ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی در مورد کارآمدی تشکیل این ائتلاف تردید دارند. این مقامات صهیونیست بر این باورند که معایب چنین ائتلافی بیشتر از مزایای آن است. اسرائیل هیوم به نقل از منابع سیاسی خود می نویسد: الگوی ایده آل کشورهای عربی خلیج فارس ادامه همکاری امنیتی با اسرائیل به روش های غیررسمی است و عربستان سعودی هنوز آمادگی تشکیل یک اتحاد دفاعی رسمی با اسرائیل را ندارد. پیش از این رسانه ها گزارش داده بودند که در جریان سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه، ائتلاف نظامی بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی تشکیل خواهد شد.

از سوی دیگر سران برخی کشورهای عربی مخالفت خود را با احتمال تشکیل ناتوی عربی علیه ایران اعلام کرده اند. وزیر امور خارجه اردن در این زمینه تاکید کرد که در سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه صحبتی از تشکیل ائتلاف نظامی عربی مشابه ناتو با مشارکت رژیم صهیونیستی نشده است. ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن در مصاحبه با الجزیره گفت: ما در حال هماهنگی برای ارائه یک طرح مشترک عربی هستیم که مطابق با نیازها و اولویت ها باشد. ما برای مقابله با چالش‌هایی که در حال رشد هستند به اقدام مشترک نیاز داریم و آن را با آمریکا در میان می‌گذاریم.»

وی گفت: ما می خواهیم روابط خوبی با ایران برقرار کنیم و برای پایان دادن به تنش باید مذاکره کنیم. در سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه، هیچ صحبتی مبنی بر تشکیل ائتلاف نظامی با اسرائیل وجود نداشت. الصفدی گفت: «باید یک افق سیاسی واقعی برای از سرگیری مذاکرات از طریق یک تلاش واقعی بین المللی منطقه ای وجود داشته باشد. در این مرحله چیزی در مورد تشکیل ائتلاف نظامی شامل اسرائیل به ما ارائه نشده است. مسئله فلسطین را نمی توان نادیده گرفت. باید برای حل آن تلاش کنیم.» وی گفت: اطلاعات رسانه های غربی و اسرائیلی درباره تصمیم تل آویو و کشورهای عربی برای تشکیل ائتلاف نظامی با کمک آمریکا برای مقابله با تهدیدات منطقه صحت ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید