حمایت از تل آویو بخشی از استراتژی آمریکا/شیطان بزرگ برای ایجاد ناتوی عربی است


ساعت: 13:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882566

کمالی با بیان اینکه تلاش واشنگتن برای حفظ رژیم صهیونیستی هدف و نقطه قوت همه ساکنان کاخ سفید است و بایدن نیز از این امر مستثنی نیست، گفت: حمایت آمریکا از تل آویو بخشی از راهبردهای آمریکا بوده و تاکنون همواره ادامه داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید کمالی کارشناس مسائل سیاسی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار هرمز گفت: سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل، کرانه باختری، عربستان سعودی اولین سفر رسمی وی به خاورمیانه از زمان ریاست جمهوری وی پس از ریاست جمهوری وی است. بایدن به قدرت رسید بن سلمان مسئول قتل خاشقجی بود و روابط بین عربستان سعودی و ایالات متحده سرد شد. اما اخیرا بایدن تصمیم گرفت سیاست خود را در قبال عربستان سعودی تغییر دهد.

وی افزود: جو بایدن و محمد بن سلمان به دلایل مختلف سعی در بهبود روابط خود دارند و هر دو طرف در این دیدار به دنبال اهداف هستند. بن سلمان در مسیر واگذاری قدرت به دلیل وضعیت جسمانی سلمان بن عبدالعزیز با چالش هایی مواجه است که در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی از وخامت وضعیت جسمانی وی فاش شده است، از این رو بحث واگذاری قدرت در عربستان سعودی مطرح شده است. تبدیل به یکی از موضوعات حساس و چالش برانگیز در این کشور شد و بن سلمان با دور زدن قوانین خاندان سلطنتی و کودتا علیه شاهزادگان، ولیعهد عربستان شد و در این کشور به قدرت رسید. و خزانه افزایش دلار و طلا را برای ترامپ باز کرد.

کارشناس مسائل سیاسی استان هرمزگان ادامه داد: محمد بن سلمان در دوران حکومت غیررسمی 5 ساله خود در عربستان با سرکوب و کشتار مخالفان و شاهزادگان بر تعداد مخالفان و دشمنان خود افزود. یکی از مهمترین چالش های محمد بن سلمان در راه رسیدن به تاج و تخت عربستان سعودی؛ بحران روابط بین او و آمریکا و خود بایدن این است که معمولا دولت های مختلف آمریکا نقش مهمی در انتقال قدرت به عربستان دارند.

کمالی گفت: نکته دیگر این است که تنش بین بن سلمان و بایدن باعث شد تا عربستان سعودی به دلیل بحران روسیه و اوکراین و افزایش قیمت نفت و گاز در اروپا از افزایش تولید نفت خودداری کند که این بحران را تشدید کرد و باعث شد. تورم بی سابقه در اروپا و آمریکا را مشخص کرد. بایدن به این موضوع نگاه می کند که با افزایش تولید نفت، عربستان سعودی می تواند عرضه و تقاضا را در بازار نفت بحران زده متعادل کند و کسری بازار نفت را با عربستان جبران کند.

وی همچنین افزود: از دیگر اهداف بایدن در سفر به منطقه می توان به عادی سازی روابط عربستان و تل آویو اشاره کرد که روزنامه صهیونیستی اسرائیل هام در خصوص ناامنی های اخیر در شهرک های صهیونیستی و همچنین انحلال شهرک های صهیونیستی به آن اشاره کرد. در پارلمان آن رژیم، سفر بایدن می تواند مایه امیدواری رژیم صهیونیستی باشد.

کارشناس مسائل سیاسی استان هرمزگان تصریح کرد: تلاش واشنگتن برای حفظ رژیم صهیونیستی هدف و قدرت همه ساکنان کاخ سفید است و بایدن نیز در این زمینه مستثنی نیست. حمایت آمریکا از تل آویو یکی از راهبردهای آمریکا بوده و تاکنون نیز ادامه داشته است که باید با سران ریاض در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ادامه یابد.

کمالی تصریح کرد: هدف دیگر این است که بایدن به دنبال ناتوی عربی در سطح منطقه برای مقابله با ایران و جبهه مقاومت است که در این زمینه دو هدف را دنبال می کند. یکی فروش سلاح به گاوهای نقدی منطقه در قالب یک ائتلاف نظامی منطقه ای و اهداف دیگر است. ایالات متحده ادعا می کند که ایجاد یک چتر امنیتی از سیاست های مشابه پیروی می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید