بایدن قادر به ایجاد «ناتوی عربی» نیست


ساعت: 15:15
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882296

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بایدن برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دستگاه گیر کرده در گل و لای را به حرکت درآورد اما به دلیل مشکلات این رژیم و تقویت جبهه مقاومت، بایدن قادر به ایجاد یک عرب نیست. ناتو

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی در خصوص سفر جو بایدن به منطقه خاورمیانه گفت: هر زمان که روسای جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا سفر می کنند، اهداف اصلی و اولویت دار آنها منافع آمریکاست و تلاش می کنند تا این اهداف را در خاورمیانه تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه بایدن با سفر خود به خاورمیانه دو هدف مهم را دنبال کند، تصریح کرد: هدف اول بایدن تضمین تداوم روند انتقال نفت به غرب و همچنین افزایش روند انتقال سوخت به غرب است. هدف دوم آمریکا و بایدن از این سفر کشف چیزهای جدید، فروش سلاح و کسب درآمد به عنوان سوغاتی برای ایالات متحده است.

کندباشی با اشاره به اینکه آمریکا در حال حاضر در آستانه انتخابات میان دوره ای ریاست جمهوری قرار دارد، تاکید کرد: در واقع بایدن برای حفظ جایگاه خود در نتایج انتخابات میان دوره ای آمریکا چاره ای جز پیگیری جدی این دو هدف ندارد. بعد منطقه خاورمیانه است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه تامین امنیت رژیم صهیونیستی از دیگر اهداف آمریکا برای سفر در منطقه است، ادامه داد: بر اساس استراتژی آمریکا در واقع تامین امنیت رژیم صهیونیستی در رأس برنامه های سفر بایدن قرار دارد. منطقه ای که در قالب ناتوی عربی در تلاش هستند تا فروپاشی زودهنگام رژیم صهیونیستی را به تعویق بیندازند.

قنادباشی با اشاره به وضعیت داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی از یک سو به دلیل فروپاشی دولت و از سوی دیگر به دلیل تقویت جبهه مقاومت، شرایط نامناسبی دارد. بنابراین، بایدن فقط از طریق تبلیغات رسانه ای می تواند حلقه ناتوی عربی را دنبال کند و در عمل این اتفاق نخواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه حتی شرایط برای عادی سازی روابط با عربستان مساعد نیست، تاکید کرد: بایدن در تلاش است ماشین متوقف شده برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را راه اندازی کند اما با توجه به مشکلات پیش روی رژیم صهیونیستی در سودان و مغرب. نه در میان مردم منطقه محبوبیت دارد و از سوی دیگر کشتار مردم مظلوم فلسطین احساسات مسلمانان را در سراسر جهان جریحه دار کرده است که مانعی بر سر راه سیاست عادی سازی روابط و ایجاد ناتوی عربی است.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید