استقرار ناتوی ترکیه در شمال ایران یکی از اهداف دشمنان است


ساعت: 13:49
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1911012

یک کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور آذربایجان گفت: در این میان علی اف از لزوم توجه به حقوق آذری زبانان در ایران صحبت کرد و از جدایی کشور ارس گلایه کرد که یک کشور ، به اصطلاح آذربایجان در واقع شامل مناطقی است که با عهدنامه گلستان از ایران جدا شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی هژبری کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو باسبلان ما آخرین تحولات روابط ایران و جمهوری آذربایجان را تحلیل کرد و گفت: شاید برای اولین بار روابط دو کشور از خطوط قرمز عبور کرده و تعارفات دیپلماتیک جای خود را به تهدید و اتهام داده است.

وی تصریح کرد: اگر زمانی این اتهامات از جمله متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی آذربایجان و سازماندهی انقلاب و متهم کردن یک گروه تروریستی به ورود به ایران از مرزهای باکو از سوی رسانه های غیردولتی و سیاستمداران هر دو مطرح می شد. كشورها، امروز بيان اين اتهامات او به سطح دولتمردان و سران كشور رسيد.

این کارشناس سیاسی، اظهارات صریح الله شکر پاشا رهبر مسلمانان قفقاز و اتهامات صریح الهام علی اف علیه ایران و پاسخ صریح کشورمان و اتهام شهروند آذربایجانی به عنوان مجری اصلی حمله تروریستی شاهچراغ با احضار سفرای دو کشور به وزارت امور خارجه و اعتراض به سیاست های سازمان کشورهای ترک در سمرقند، اظهار داشت که جهان ترکیه تنها شامل کشورهای ترکیه نیست، بلکه شامل ترکیه نیز می شود. هموطنان فراتر از مرزها. ، به لزوم حفظ حقوق هموطنان ترک (مقیم در ایران) اشاره کرد که یکی از آنها آموزش به زبان مادری آنهاست.

وی افزود: مورد دیگر اشاره علی اف به همین شعر معروف بود که به جدایی آذربایجان (در آن سوی رود ارس) از ایران اشاره دارد و اردوغان رئیس جمهور قبلاً آن را در رژه پیروزی در باکو خوانده بود.

حيبري گفت: در اين ميان علي اف از لزوم توجه به حقوق 40 ميليون آذري در ايران صحبت كرد و از جدايي آذربايجان گلايه كرد كه كشوري به نام آذربايجان در واقع شامل مناطقي است كه از ايران جدا شده اند نه اينكه آذري ها از ايران جدا شده اند. کشور ما جمهوری آذربایجان جدا شده است. طبق قرارداد گلستان در سال ۱۱۹۲ (۲۱۰ سال پیش) گنجه، قره باغ، شکی، شیروان، دربند و… از ایران جدا شد.

وی گفت: این شجاعت رئیس جمهور آذربایجان پس از جنگ قره باغ و پیروزی مقتدرانه وی بر ارمنستان و آزادسازی سرزمین های اشغالی و افزایش اعتبار و سربلندی دولتمردان آذربایجان در کشورشان و مهمتر از آن، ایجاد تحولات ژئوپلیتیکی و افزایش برتری جغرافیای سیاسی این کشور قابل انتظار بود.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به تحولات داخلی کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: بدون شک تحولات داخلی کشورمان (اعتراضات داخلی و فرسایش رویارویی دولت با معترضان در استان های مختلف) بر علی اف تأثیر گذاشته است. شجاعت همانطور که شاهد دیدار مکرون رئیس جمهور فرانسه با موشه علینژاد یا دیدار وزیر امور خارجه آمریکا با ایرانیان مخالف نظام (دیدار پمپئو با مریم رجوی) و دیدار جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با برخی از مخالفان نظام اسلامی بودیم. جمهوری ایران در روزهای آخر

وی به پیچیدگی دنیای سیاست اشاره کرد و گفت: پیچیدگی سیاست این است که وقتی باکو می خواهد سیاست منطقه ای خود را پیش ببرد، از هویت ملی، زبانی و نژادی خود و حقوق 40 میلیون آذری در ایران (معروف به عنوان) صحبت می کند. آذربایجان جنوبی). ) محافظت می کند. اما وقتی صحبت از جمهوری اسلامی ایران می شود، انتظارات او از ایران مبتنی بر هویت اسلامی است.

هژبری گفت: دولت آذربایجان در ظاهر از مبانی اسلامی صحبت می کند اما در عمل باعث افزایش فعالیت و آزادی عمل پان ترکیست های ضدایرانی شده است. زیرا افرادی مانند محمودعلی چهارقانی که به دلیل فشارهای ایران (سال 1392) از رسانه رسمی آذربایجان حذف شده بودند، به رسانه های رسمی بازگشتند.

این استاد دانشگاه به حمایت صریح اسرائیل و آمریکا از رژیم جمهوری آذربایجان و حمایت پرشور این کشور از ترکیه اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف آنها ایجاد ناتوی ترکیه در شمال کشورمان است. همانطور که در جنوب ایران، ما با ائتلاف عربی (ناتوی عربی) روبرو هستیم.

وی همچنین به موضوع رژیم حقوقی دریای خزر اشاره کرد و گفت: آذربایجان در تلاش است تا گاز ترکمنستان را از دریای خزر به اروپا برساند (گاز آذربایجان برای صادرات به اروپا کافی نیست و اگر با گاز ترکمنستان ترکیب شود، انرژی اروپاست. مشکل نیز تا حدودی حل خواهد شد) در حالی که ایران به عنوان دومین دارنده گاز جهان از معادلات انرژی جهان حذف شده است و در صورت تصویب معاهده خزر در مجلس، ترکمنستان و آذربایجان مجاز به پذیرش آن هستند آلودگی محیط زیست بسیار زیاد است. بالا .

حيبري در پايان سخنان خود راه حلي براي حل مشكلات ارائه كرد و گفت: ورود ايران به سازمان كشورهاي ترك نشين يكي از راههاي مقابله با سياست خصمانه رژيم آذربايجان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید