آماده سازی ناتوی منطقه ای و انزوای ژئوپلیتیکی ایران

آماده سازی ناتوی منطقه ای و انزوای ژئوپلیتیکی ایران

روز جدید دونالد ترامپ در طول چهار سالی که رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بود، تلاش های زیادی برای ایجاد ناتوی منطقه ای در خاورمیانه انجام داد، اما هر بار به دلایلی اجرای این پروژه بسته می شد.

منابع خبری به نقل از یک دیپلمات اسرائیلی گزارش دادند که “عراق در نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس شرکت خواهد کرد و این معنایی جز آغاز عضویت عراق در این شورای متخاصم با ایران ندارد!”

با این حال او «میثاق ابراهیم» را به عنوان یک میراث بزرگ به جا گذاشت و حالا به نظر می رسد جو بایدن با وجود همه انتقادات و محکومیت هایی که از جمهوری خواهان و دولت ترامپ دارد، سعی دارد جانشین خوبی برای این میراث باشد. رئیس جمهور قبل از اینکه خودش باشد ; حتی به قیمت کنار گذاشتن تمام سیاست های سنتی دموکرات ها در قبال عربستان.

زمانی که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از بایدن شکست خورد و کاخ سفید را ترک کرد، تقریباً همه تحلیل‌ها به این نکته اشاره داشتند که حامیان سرسخت سعودی‌ها کاخ سفید را ترک کردند و با آمدن دموکرات‌هایی که عربستان را دوست ندارند، این کار آغاز شد. برای عربستان سعودی دشوار خواهد بود. به ویژه، دموکرات ها در مورد پرونده جمال خاشقجی حساسیت زیادی نشان داده اند. حتی خود بایدن هم بنسلمان را «چهره نفرت انگیز» خواند.

اکنون، سفر بایدن به خاورمیانه برای گرد هم آوردن اسرائیل و عربستان سعودی تا آنجا که ممکن است، تمام آن تحلیل ها و گمانه زنی ها را بی اعتبار می کند. او به زودی به خاورمیانه می آید، با بن سلمان دیدار می کند، با کشورهای عرب منطقه و اسرائیل می نشیند و در آستانه سفر پیام های تهدیدآمیزی برای ایران خواهد فرستاد.

2+9 در جده

او سه روز پیش در مقاله‌ای در واشنگتن پست با عنوان «چرا به عربستان می‌روم؟» نوشت که ایران منزوی است و همچنین تهدید کرد که فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بر ایران تا زمانی که تهران آماده بازگشت به عربستان نشود، ادامه خواهد داشت. برجام.

به نظر می رسد سفر او به خاورمیانه که گفته می شود با محوریت موضوع ایران انجام می شود، برای اعمال همین فشار و البته این بار برای افزایش فشار ژئوپلیتیکی است که به معنای تهدید و انزوای ایران است. حتی بیشتر در جغرافیای اطراف.

در جریان سفر بایدن به خاورمیانه، نشستی با حضور سران 9 کشور عربی در جده برگزار خواهد شد. عربستان سعودی، مصر، عراق، اردن، امارات، عمان، کویت، قطر و بحرین این 9 کشور هستند.

بخشی از این پروژه، اتحاد گروه کشورهای عربی منطقه مانند مصر، قطر و اردن است که سعی کرده اند از درگیری های عربستان، اسرائیل و آمریکا با ایران دوری کنند. اما این درگیری‌های منطقه‌ای که توسط آمریکا و اسرائیل انجام می‌شود، برای نقض این بی‌طرفی‌ها است.

بخشی از این پروژه گرد هم آوردن کشورهای عربی در منطقه است که سعی کرده اند از درگیری های عربستان سعودی، اسرائیل و آمریکا با ایران دوری کنند. تعدادی از این کشورها مانند قطر، مصر و اردن به صراحت اعلام کرده اند که نمی خواهند وارد این آشفتگی شوند. اما این مسائل منطقه‌ای که توسط آمریکا و اسرائیل هدایت می‌شود، برای برهم زدن این بی‌طرفی‌ها است.

نخست وزیر اردن دیروز گفت که کشورش از برقراری روابط با ایران استقبال می کند. از این گذشته، وی تاکید کرد که روابط اردن و عربستان سعودی گسترده و تاریخی است. همزمان، پیشنهاد ملک عبدالله دوم پادشاه اردن برای راه اندازی «ناتو در خاورمیانه» در میان «کشورهای همفکر» در اوایل ماه جولای خبرهای زیادی را به همراه داشت.

از سوی دیگر منابع خبری به نقل از یک دیپلمات اسرائیلی گزارش دادند که «عراق در نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس شرکت خواهد کرد و این معنایی جز آغاز روند عضویت عراق در این متخاصم ایران ندارد! “

اسرائیل و رویای ائتلاف هوایی علیه ایران

در همین حال، اسرائیل درگیر دیپلماسی فعال با همسایگان ایران است تا ایران را تا حد امکان به این انزوای ژئوپلیتیکی سوق دهد. روزنامه یدیعوت آحارونوت روز گذشته گزارش داد که یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت و گو کرده و از همکاری این کشور در خنثی کردن آنچه که وی “تلاش ایران برای آسیب رساندن به شهروندان اسرائیلی در ترکیه” خواند، قدردانی کرد.

در منطقه خلیج فارس، اسرائیل هر روز دامنه ارتباطات خود را افزایش می دهد. حتی کشورهایی مانند قطر که موضع انعطاف‌پذیرتری در قبال ایران دارند نیز سطح روابط خود با اسرائیل را بهبود می‌بخشند.

در این چارچوب منطقه ای، اسرائیل برای ورود بایدن آماده می شود. رسانه های اسرائیلی روز گذشته گزارش دادند که ارتش این کشور پیش از سفر بایدن به خاورمیانه، سیستم گنبد آهنین خود را در حالت آماده باش قرار داده و حتی یک رزمایش یک روزه را برای حفاظت از امنیت جو بایدن انجام داده است.

این رسانه ها همچنین نوشتند که یایر لاپید روز یکشنبه در آغاز نشست هفتگی کابینه اسرائیل تقویت همکاری اسرائیل و آمریکا علیه ایران را محور اصلی مذاکرات در سفر بایدن به خاورمیانه خواند.

پیشتر وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرده بود که کشورش در حال ایجاد ائتلاف هوایی منطقه ای علیه ایران است. جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، پس از بیانیه خود، این طرح را تایید کرد.

وزارت خارجه ایران به این اظهارات واکنش نشان داد و آن را «تحریک آمیز» خواند.

ایران: هیچ محدودیتی برای پاسخ نخواهیم داشت

اما فرماندهان نظامی در پاسخ به این گونه سخنان یکدیگر را تهدید می کنند. روز گذشته سردار سنایراد معاون سیاسی عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در گفت و گو با ایلنا درباره ایجاد شبکه یکپارچه دفاعی در منطقه توسط آمریکا با مشارکت اسرائیل گفت: هر گونه طرح امنیتی در رژیم صهیونیستی در یک طرف آن تهدیدی برای ما محسوب می شود.

وی با بیان اینکه به هر نوع تهدیدی با یک تهدید و به هر تهدیدی با همان سطح پاسخ خواهیم داد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی هیچ محدودیتی در پاسخگویی نخواهد داشت.

وی همچنین به رزمایش مشترک روسیه و چین در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: فراتر از آن باید بگوییم مقاومتی که در منطقه شکل می گیرد، پاسخ اصلی به هرگونه تهدید احتمالی از سوی هر ائتلافی است که صهیونیست ها در آن حضور دارند. در حال حاضر، ایجاد شده است.”

سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه نیز در این خصوص گفت: ائتلاف های قبلی آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی نشان می دهد که ائتلاف جدید برای تشکیل ناتوی عربی در مقابل جبهه مقاومت و ایران ناکارآمد است. “

خالد کادومی، از اعضای دفتر روابط عربی و اسلامی حماس و نماینده حماس در ایران، معتقد است بایدن در سفر آتی خود به خاورمیانه به دنبال تشکیل ائتلاف منطقه ای علیه محور مقاومت است.

با این تفاسیر این سوال مطرح می شود که آیا سفر بایدن به منطقه تنها به تشدید تنش و درگیری میان محور مقاومت، ایران و گروه های مخالف منجر می شود یا دستاورد دیگری برای وی رقم خواهد خورد؟

با توجه به شواهد به نظر می رسد که این سفر ممکن است بایدن و اسرائیل را یک قدم به تشکیل ائتلاف منطقه ای علیه ایران نزدیکتر کند، اما تا رسیدن به چنین ائتلافی راه زیادی در پیش است و آنچه ادامه خواهد یافت همان است. درگیری‌های مزمنی که دائماً منطقه را پوشش می‌دهد و با توجه به انگیزه‌هایی که در محاسبات سیاسی ایجاد می‌کند، کشورهای منطقه را نیز گاه و گاهی از هدف نهایی آمریکا و اسرائیل دور می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید