پرچمدار جدید ژئوپلیتیکی منطقه در دست ایران و محور مقاومت است

ساعت: 11:14
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1797812

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: گل سرسبد جدید ژئوپلیتیکی منطقه در دست نیروهای انقلاب اسلامی و نهضت بیداری اسلامی و جبهه مقاومت به رهبری ائمه اطهار انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همایش تخصصی جبهه مقاومت و همسایگان جمهوری اسلامی به همت پژوهشکده و آموزش دفاع جهان اسلام ۱۴ دی ماه در دانشگاه دفاع برگزار شد.

در ابتدای این نشست سعداله زارای رئیس پژوهشکده جبهه مقاومت ضمن خیر مقدم به این نشست، آن را مقدماتی برای اولین همایش ملی ایران و همسایگان عنوان کرد.

ابعاد قدرت کشورهای اسلامی در جهان آینده

در این دیدار سرلشکر رحیم صفوی مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس مؤسسه آموزش و پرورش دفاعی در سخنانی با عنوان «ژئوپلیتیک مقاومت و سیاست همسایگی» به تبیین مفهوم مقاومت، ابعاد قدرت و محور قدرت مقاومت در سطح بین المللی

سرلشکر صفوی در ابتدای سخنان خود گفت: روابط منطقه ای و بین المللی و سیاست همسایگی موجه و تابع فرآیندهای کلان ژئوپلیتیکی است. آنچه در تاریخ مدرن 200 سال اخیر در عرصه اندیشه و عمل راهبردی در محافل سیاسی و علمی جهان غالب بوده، قرائت و روایت ژئوپلیتیکی و راهبردی از غرب جهان و مناطق آن است. ما باید یک طرح و طرح جدید دانلود کنیم و بر “نظریه ژئوپلیتیک محلی و اسلامی” خود تکیه کنیم. ما نباید حرف آنها را تکرار کنیم. بلکه ما باید حرف بزنیم و آنها گوش کنند!

مشاور مقام معظم رهبری همچنین افزود: چارچوب نظری و تفکر ژئوپلیتیکی و استراتژیک من برگرفته از اندیشه، اندیشه و تجربه انقلاب اسلامی است. در طول قرن حاضر (قرن پانزدهم هجری قمری) به تدریج قطب جدیدی از قدرت به وجود آمد که «قطب قدرت جهان اسلام» نامیده شد; این قطب قدرت به عنوان یک «ساختار ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک، ژئواکونومیک و ژئوکالچر» برای رقابت و مقابله با نیروهای غرب و شرق شکل خواهد گرفت. ماهیت این قدرت فرهنگی، تمدنی، اقتصادی و جمعیتی است.

تعریف ژئوپلیتیکی مقاومت

صفوی در ادامه ژئوپلیتیک مقاومت را اینگونه تعریف می کند: تغییر ساختار و فرآیندهای انسانی و فرهنگی (مذهبی)، اقتصادی و نظامی امت اسلامی، برای کسب آزادی و استقلال و شکل گیری قدرت در جهان اسلام در رقابت با حاکمان غالب. نیروهای غرب و شرق در سطوح مختلف (ملی، منطقه ای و جهانی).

به گفته سرلشکر صفوی، پرچم این ژئوپلیتیک جدید در دست نیروهای انقلاب اسلامی و نهضت بیداری اسلامی و جبهه مقاومت به رهبری ائمه اطهار انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است.

ابعاد قدرت کشورهای اسلامی

رئیس پژوهشکده ملی دفاع همچنین با اشاره به میزان قدرت جهان اسلام در آینده بر اساس معیارهای ژئوپلیتیک گفت:

در سال 2018، مسیحیت با 2.2 میلیارد نفر (مقام اول: 31٪) و اسلام با 6.1 میلیارد نفر (مقام دوم: 23٪) دنبال شدند. همچنین با توجه به نرخ رشد سریع بالاتر از میانگین جهانی، وسعت کشورهایی با بیش از 50 درصد جمعیت مسلمان; بیش از 22 درصد از مساحت زمین را در بر می گیرد. همچنین مهمترین مناطق ژئواستراتژیک و ژئواکونومیکی جهان مانند تنگه هرمز، باب المندب، مالاکا، جبل الطارق، سوئز و غیره. در مناطق اسلامی هستند. علاوه بر این، قطب بلامنازع ژئوپلیتیک انرژی جهان 75 درصد از منابع نفتی و 57 درصد از منابع گاز کشورهای اسلامی را شامل می شود.

صفوی افزود: یکی دیگر از گزاره های کلیدی، مفهوم ژئوپلیتیک مقاومت در روایت اسلامی او است. اما مفهوم «ژئوپلیتیک مقاومت» در محافل غربی مبنای نظری و علمی دارد; اما این مفهوم پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 در مواجهه با نیروهای مسلط در غرب و شرق بازتعریف شد. تا آنجا که اگر مفهوم انقلابی و شیعی را از آن جدا کنیم; هیچ کجای دنیا نخواهید فهمید.

وی تاکید کرد: مقاومت به عنوان یک محور نیز عبارت است از: جمع آوری منابع، قدرت و نیرو و ائتلاف، اتحاد یا هماهنگی مواضع کشورها، گروه ها یا جوامع اسلامی در برابر نظام سلطه و نیروهای اصلی آن به ویژه پس از پیروزی. انقلاب اسلامی ایران در سطح منطقه و با محوریت موضوع فلسطین و مقاومت در برابر تجاوزات و اشغالگران و توسعه رژیم صهیونیستی؛ اما وجود حکومت های فاسد و ظالم در کشورهای اسلامی که کارگزاران نظام سلطه محسوب می شوند، مبارزه با این حکومت ها را نیز یکی از اهداف مقاومت قرار داده است.

سرلشکر صفوی همچنین گفت: با احیای اسلام سیاسی و ارائه هویت مسلمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در منطقه و تأثیرات سیاسی، عقیدتی و ژئوپلیتیکی آن بر ساختار قدرت و امنیت منطقه، تحولات جدیدی در ژئوپلیتیک ایجاد شد. و همکاری ژئواستراتژیک در غرب آسیا ایجاد شده است. این موضوع توسط بسیاری از مقامات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به‌عنوان شکل‌گیری مقاومت ژئوپلیتیکی در غرب آسیا برجسته شده و به گفتمان غالب در سطح اجتماعی در منطقه تبدیل شده است. با این حال او در سطح حکومت در منطقه با موانع زیادی مواجه است.

ایجاد و گسترش محور مقاومت

صفوی گفت: راز ایجاد و گسترش محور مقاومت این است که راه قدس از کربلای معلی می گذرد، چیزی که امروزه به عنوان محور مقاومت شناخته می شود که برگرفته از تجربه نزدیک به نیم قرنی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی و بین المللی است. مسائل غرب آسیا

وی ادامه داد: اگرچه امروز مقاومت به معنای فرااسلامی آن (سرکوب شده توسط غیرمسلمانان) به آمریکای لاتین سرایت کرده است، اما اکنون یک بلوک جدید بر اساس ترکیب مفهوم نظام چند قطبی و مقابله با هژمونی آمریکا در حال شکل گیری است. مسائل بین المللی سابق مانند انحصار حق وتو و عضویت در شورای امنیت، مشروعیت تحریم ها به عنوان ابزاری در سیاست خارجی، انحصار علم و فناوری به عنوان انحصار دانش صلح آمیز هسته ای و هژمونی دلار را به طور جدی به چالش کشیده است. به عنوان یک ارز بین المللی

سرلشکر صفوی همچنین گفت: با توجه به نقش ایران در ارائه و نهادینه سازی مفهوم مقاومت، این موضوع با تاکید بر رویکرد ایران تبیین و ارائه شد.

وی گفت: در پایان جنگ هشت ساله، گسترش روابط با کشورها و جوامع در امتداد مرزهای شرقی ایران تا دریای مدیترانه با محوریت مخالفت با رژیم صهیونیستی و لزوم تقویت اعضا و یافتن متحد در این حوزه در دستور کار جمهوری اسلامی قرار دارد: «ایران و نهادهای آن انقلابی شده اند.

وی ادامه داد: بر این اساس شیعیان جنوب لبنان در کانون توجه قرار گرفتند. کمک های نظامی، فناوری، مالی، آموزش نیروها و جذب نیرو، یک بازیگر فعال به نام حزب الله لبنان را در خط مقدم مقاومت در برابر رژیم نامشروع صهیونیستی قرار داده است.

سرلشکر صفوی افزود: این آزمایش بر روی گروه های فلسطینی نیز اعمال شد و به تدریج گروه های مقاومت فلسطینی با آموزش های لازم به بازدارندگی نسبی در برابر رژیم صهیونیستی دست یافتند.

وی گفت: با سقوط صدام و روی کار آمدن دولت شیعه عراق، مقام دیگری در کنار ایران و سوریه به این محور یا بلوک اضافه شد. سوریه از آغاز به کار رژیم صهیونیستی در خط مقدم قرار داشت، اما پس از تقویت روابط با ایران در دوران جنگ تحمیلی و ارتقای سطح روابط دو کشور پس از جنگ، به تدریج رویکرد هماهنگی را در قالب رویکردی جدید در پیش گرفت. توده.

سرلشکر صفوی گفت: این بلوک یا محور امروز با تولد جنبش انصارالله در یمن آغاز می شود تا شاهد عضویت رسمی دیگری در بین اعضای آن باشیم. نیروی محرکه مقاومت و عامل عملیاتی آن، قدرت کودها است.

قدرت قدس بزرگترین عامل دیپلماسی منفعل است

به گفته صفوی، سپاه قدس بزرگترین عامل جلوگیری از دیپلماسی منفعلانه در منطقه غرب آسیا است. نیروی قدس در منطقه غرب آسیا سیاست مستقل جمهوری اسلامی و سیاست منصفانه جمهوری اسلامی را در پیش گرفت.

وی افزود: در واقع آنچه آمریکا جمهوری اسلامی ایران را عصبانی کرد، روند تولید برق در سیاست منطقه ای ایران است. نیرویی که در لایه اول در غرب آسیا با رهبری حکیمانه و شجاع رهبر کبیر انقلاب اسلامی و رهبری میدانی سپاه قدس به فرماندهی سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی ایجاد شد.

سرلشکر صفوی گفت: همزمان با تبلور مقاومت به عنوان یک قرارداد یا دستور جدید با محوریت جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا، بر اساس ایده اساسی مقابله با هژمونی آمریکا، کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، کوبا و پرو، روابط را تقویت کرده اند.

ژنرال صفوی همچنین گفت: چهار دهه پیش، نیروهای قدس در افغانستان با نقش استراتژیک خود در خروج ارتش سرخ از افغانستان (1979-1989) و سپس فرار مفتضحانه ارتش آمریکا و متحدانش از افغانستان مظلوم پس از 20 سال. سالها اشغال و کشتار و غارت ملت و منابع افغانستان.

وی گفت: طی دهه گذشته با حاکمیت قانون در جنگ علیه ائتلاف تروریستی داعش در سوریه و عراق که توسط سازمان های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت اقتصادی برخی از کشورهای عربی (عربستان سعودی) اجرا شده است. مدل جدید ابتکاری که نه تنها به حکومت داعش پایان داد، بلکه رقیب سنتی ایالات متحده، روسیه را نیز تشویق کرد تا یک ائتلاف و گروه بندی جدید در صحنه جهانی تشکیل دهد و هندسه جدیدی از توازن قوا را در غرب آسیا ایجاد کند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید