ساختار قدرت در دوره گذار ژئوپلیتیکی قرار دارد

ساعت: 14:28
تاریخ ارسال: 11/02/1401
کد خبر: 1923647

رئیس پژوهشکده علوم و معارف جهان دفاع شهید سیلمانی در مراسم افتتاحیه کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» با بیان اینکه ساختار قدرت در دوره گذار ژئوپلیتیکی قرار دارد، گفت: ساختار قدرت در دوران گذار ژئوپلیتیکی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدیه صفوی رئیس پژوهشکده علوم و معارف شهید سیلمانی در مراسم رونمایی از کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» که در سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی برگزار شد. وی با بیان اینکه اسلام تا سال 2050 دین اول خواهد شد، جهان از نظر جمعیتی خواهد بود، گفت: قدرت سلطه طلب آمریکا شکست خورده و قدرت های جدیدی در حال شکل گیری است.

سردار صفوی با تشریح علت نگارش این کتاب و طرح این سوال که چرا باید مصرف کننده محصولات غربی باشیم، گفت: من از سال 1350 در دوران تحصیل به این مشکل مبتلا بودم، چرا اندیشمندان و اساتید دانشگاه های ایران نباید هیچ علمی علمی داشته باشند. نظریه ها در تئوری ما همیشه مصرف کننده نظرات غربی بوده ایم، در حالی که با تولید علم می توانیم کشور و ملت خود را به پیشرفت، آبادانی و توسعه برسانیم و جایگاه کشورمان را در معادلات منطقه ای و جهانی ارتقا دهیم.

وی افزود: ما به عنوان مسلمان و ایرانی باید تولیدکننده علم و ادبیات باشیم و به غربی ها بفهمانیم که جایگاه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران در منطقه و جهان کجاست.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سیلمانی افزود: سومین دغدغه ای که مرا به نگارش این کتاب سوق داد، تجربه حرفه ای و آموزشی دو دهه اخیر من در حوزه جغرافیای سیاسی و مشاهدات و تجربیات حدودی است. نیم قرن تغییر و تحول در منطقه غرب آسیا و در کشور ما.

صفوی ادامه داد: به عنوان مثال جنگ تحمیلی به کشور ما یک درگیری ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک بود که ملت ما با رهبری امام خمینی (ره) و نیروهای مسلح مقتدر ایشان پیروز شد. در حال حاضر تقابل جبهه مقاومت با جبهه استکبار آمریکایی، اروپایی و صهیونیستی نیز تقابل دو حوزه ژئواستراتژیک است.

این استاد جغرافیای سیاسی با بیان اینکه به اعتقاد جمع کثیری از اندیشمندان جغرافیای سیاسی، روابط بین الملل و علوم سیاسی جهان تحول متفاوتی را طی می کند، تاکید کرد: ساختار قدرت در دوره گذار ژئوپلیتیکی قرار دارد.

وی افزود: قطعا قدرت هژمونیک آمریکا و آرزوی تنها ابرقدرت آمریکا برای تبدیل شدن به یک ملت جهانی شده شکست خورده است و جهان به سمت ساختار دوجانبه شرق-غرب و چند قطبی شدن قدرت پیش می رود. به نظر می رسد که جهان آرام آرام به سوی نظم جدید در حرکت است.

وی افزود: این کتاب از نظر علمی استدلال می کند که ظهور قدرت جهان اسلام همراه با سایر قطب های قدرت در آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی، هندسه نظم نوین جهانی را تشکیل خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین داوود مهدی زادگان، رئیس سازمان تحقیقات و تدوین بشردوستانه (سامت) نیز در این مراسم با بیان اینکه کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» حاصل تلاش های علمی و عملی یک نفر است. از بچه های انقلاب اسلامی درباره این کتاب می گوید: «برخی از علوم حوزه نظری و برخی دیگر حوزه عملی دارند، اما افراد کمی هستند که در هر دو زمینه تجربه و دانش داشته باشند، زیرا اغلب مباحث یا صرفاً نظری است. یا عملی

وی تلفیق جنبه های نظری و عملی نویسندگان را نادر می داند و می افزاید: در کنار جنبه نظری، سؤالات جغرافیای استراتژیک به جنبه کاربردی نیز نیاز دارد، لذا کسانی که اشراف دارند باید به آن بپردازند.

رئیس سازمان پژوهش و تالیف علوم انسانی با تاکید بر اینکه سردار صفوی کتاب مقدس دفاعی و دنیایی از اسرار و مسائل مربوط به دفاع امنیتی و راهبردی را در دل دارد، ادامه داد: خوشبختانه سردار رحیم صفوی صاحب نظر است. این منطقه.

وی ادامه داد: بحث مطرح شده توسط دکتر صفوی در این کتاب یکی از موضوعاتی است که نگارنده را به شناخت کامل از مسائل امنیتی و راهبردی منطقه و جهان و همچنین شناخت عملی این موضوع مهم می طلبد. ما به او افتخار می کنیم این کتاب ارزشمند را با همکاری مرکز آینده پژوهی جهان اسلام منتشر کرده ایم.

رئیس سازمان سمت با گرامیداشت این کتاب گفت: برخی از علوم هستند که حوزه نظری بالایی دارند و برخی دیگر حوزه عملی بالایی دارند و کمتر پیش می آید که نویسنده ای نظر داشته باشد و در هر دو زمینه کار کند، خوشبختانه آقای دکتر صفوی این امتیاز را دارد که در هر دو باشد. فیلدها این ویژگی را دارند.

حجت الاسلام مهدوی زادگان در ادامه افزود: جغرافیای سیاسی یکی از موضوعاتی است که نویسنده باید هم در علم و هم در عمل به آن فکر کند. دکتر صفوی کتابی از حراست در سینه دارد و دنیایی از اسرار و مسائل امنیتی در شخصیت ایشان موج می زند و جنبه علمی و عملی ایشان بسیار بالاست.

در ادامه این مراسم، ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، درباره این کتاب گفت: جای خالی این کتاب در فضای دانشگاهی و در حوزه مطالعات راهبردی و امنیتی شکی نیست. هر وقت بخواهیم مسائل سیاسی و امنیتی را بررسی کنیم، باید یک دیدگاه ژئوپلیتیکی داشته باشیم، یعنی یک دیدگاه مبتنی بر جغرافیا و امنیت و خوشبختانه در فضای بین‌الملل، موضوعات راهبردی فوراً توسط در حال حاضر برای این امر نوشته، تبیین و تدوین می‌شود. دلیل ارتباط قدرت سیاسی با علم

متقی افزود: در کتاب آقای صفوی تحلیل بنیادی از اندیشه های ژئوپلیتیکی وجود دارد، وقتی نگاه سیاست خارجی ما به مقاومت جهان اسلام مربوط می شود، پس باید شناختی اساسی از فرهنگ، منطقه و سیاست داشته باشیم. اگر این کتاب مرجعی برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری استراتژیک ما شود، می‌توانیم تصمیمات بهتری در مورد چینش قدرت بگیریم و با بازیگران این حوزه تعامل بهتری داشته باشیم.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص درس و نکته اصلی که از این کتاب آموخته است، افزود: اگر حوزه علم و اندیشه و تفکر کلان از حوزه تصمیم گیری دور باشد، نمی تواند امنیت بین المللی کشور را تامین کند. بنابراین دیدگاه ژئواستراتژیک مبتنی بر چیزی است که ما عقلانیت و بینش استراتژیک می نامیم.

در پایان این مراسم کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» با حضور منتقدان، نمایندگان اصحاب رسانه، رئیس سازمان و جمعی از اساتید دانشگاه ارائه شد.

در ادامه این مراسم حافظ نیا با اشاره به کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک جهان اسلام» گفت: در ایران کتابی در این زمینه نوشته نشده است و به همین دلیل بسیار ارزشمند است.

وی افزود: این اثر بیش از آن که تدوین و گزاره های معرفتی آثار علمی خارجی باشد، آمیخته با تولیدات نویسنده است که در آن نوآوری هایی داشته است. این کتاب عمدتاً مبتنی بر تحقیقات و مطالعات نویسنده است که سال ها در این حوزه از جهان اسلام کار کرده است و از بدعت های معرفتی به شمار می رود.

دکتر حافظ نیا تاکید کرد: این کتاب را به صاحب نظران و صاحب نظران و کسانی که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند و به هر نحوی در حوزه جهان اسلام تحقیق می کنند بسیار توصیه می کنم و به ناشر محترم این کتاب به سه زبان عربی را پیشنهاد می کنم. ترجمه انگلیسی و اردو

لازم به ذکر است کتاب ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی توسط دکتر سید یحیی صفوی در هفت فصل نوشته شده و توسط انتشارات سمت و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید