رئیسی: آمریکا به سیاست شکست خورده بی‌ثبات‌سازی متوسل شده است/ ایران هم گزینه نظامی آمریکا را باطل کرد و هم سیاست تحریم و فشار حداکثری با شکست سختی مواجه شد.

رئیسی: آمریکا به سیاست شکست خورده بی‌ثبات‌سازی متوسل شده است/ ایران هم گزینه نظامی آمریکا را باطل کرد و هم سیاست تحریم و فشار حداکثری با شکست سختی مواجه شد.

روز جدید رئیس جمهور گفت: ملت ایران گزینه نظامی آمریکا را باطل کرده و به اعتراف خود سیاست تحریم و فشار حداکثری را شکستی خفت‌آور تبدیل کرده‌اند. اکنون پس از شکست آمریکا در نظامی‌گری و تحریم‌ها، واشنگتن و متحدانش به سیاست بی‌ثباتی روی آورده‌اند که مطمئناً به شکست آنها منجر خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه جهان امروز بیش از هر زمان دیگری به نقش مؤثرتری برای سازوکارهای منطقه ای برای ایجاد فرصت بیشتر برای تعامل عینی بازیگران بین المللی و حل مسالمت آمیز مشکلات منطقه ای و جهانی نیاز دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران قطعاً به تلاش خود ادامه خواهد داد. رویکرد چندجانبه مبتنی بر برابری را دنبال و تقویت کنید.” همیشه یک شریک قاطع خواهد بود.

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه در ششمین نشست کشورهای عضو کنفرانس “سیکا” در آستانه پایتخت قزاقستان، با بیان اینکه معتقدیم کشورهای عضو سیکا با تکیه بر پیشینه تمدنی ریشه دار خود می توانند استفاده از روش های موجود برای گسترش صلح و امنیت مبتنی بر دیپلماسی و تعامل همه جانبه مبتنی بر عدالت و معنویت، تاکید کرد: روند تحول و گذار در نظام بین الملل به مرحله خاصی رسیده است و در بازتوزیع جدید قدرت، رویکردهای سلطه جویانه است. طرد شده و صدا و نقش کشورهای مستقل بیشتر شنیده و رصد می شود. این تحول و گذار نیاز به راهنمایی و جهت دارد تا در دام پیامدهای نظام های بین المللی قبلی گرفتار نشود. سرمایه فرهنگی و معنوی که ارزش‌های مشترک قاره کهن آسیا را تشکیل می‌دهد، تضمین کننده نظم و جهانی است که ظلم، بی‌عدالتی و یک‌جانبه‌گرایی را طرد و با آن مقابله می‌کند. عنصر کلیدی برای تضمین موفقیت این فرآیند، همکاری و هماهنگی کشورهای مستقل است.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به شرح زیر است؛

“به نام خدا
سبحان الله رب العالمین و درود و رحمت خدا بر سیدنا محمد و آل و یارانش باد.
برادر محترم جناب آقای توکایف، رئیس جمهور محترم قزاقستان؛
رؤسای جمهور محترم، مقامات عالی رتبه؛
خانم ها و آقایان،
ابتدا از آقای توکایف رئیس جمهور محترم قزاقستان بخاطر مهمان نوازی ایشان و همچنین برنامه ریزی بسیار خوب این دیدار مهم تشکر می کنم.

سی امین سالگرد کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (SICA) را تبریک می گویم. امیدوارم با تبدیل سیکا به یک سازمان منطقه ای، روند رشد این ساختار همکاری ارزشمند همچنان جایگاه موثری در سطح منطقه ای و بین المللی به دست آورد.

ما بر تحقق نظم عادلانه مبتنی بر همکاری و احترام متقابل تاکید داریم

همکاران عزیز

روند تحول و گذار در نظام بین الملل به مرحله خاصی رسیده است. در بازتوزیع جدید قدرت، رویکردهای هژمونیک طرد شده و صدا و نقش دولت های مستقل بیشتر شنیده و مشاهده می شود. این تحول و گذار نیاز به راهنمایی و جهت دارد تا در دام پیامدهای نظام های بین المللی قبلی گرفتار نشود. سرمایه فرهنگی و معنوی که ارزش های مشترک قاره کهن آسیا را تشکیل می دهد، ضامن نظم و دنیایی است که ظلم، بی عدالتی و یک جانبه گرایی را طرد و با آن مقابله می کند. عنصر کلیدی برای تضمین موفقیت این فرآیند، همکاری و هماهنگی کشورهای مستقل است.

جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن تاریخ تمدنی و ثروت فرهنگی، سیاست خارجی خود را بر اساس مفاهیم متعالی الهی-انسانی عدالت، معنویت، عقلانیت، اخلاق، آزادی و استقلال بنا نهاده است که عموماً ضامن سعادت و عزت است. ملت ها و مظاهر آن را می توان در مبارزه موفق با تروریسم و ​​افراط گرایی، کمک های مستمر به پناهجویان و مهاجران افغان، حمایت از ملت های مظلوم از فلسطین تا یمن، حمایت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها از جمله در عراق و سوریه، رویارویی با یکجانبه گرایی و سلطه در همه اشکال خود و کمک همسایگان در روزهای سخت مشاهده شد. این جاده اقتدار همیشه همراه با شاهراه اصلی که پیشرفت همه جانبه ایران است پیش رفته است.

جمهوری اسلامی ایران را متعهد به این مسیر دانسته و در راستای تحقق نظم عادلانه مبتنی بر همکاری و احترام متقابل، بر سیاست همسایگی، چندجانبه‌گرایی و تقریب پایدار در این راستا نیز به ویژه با توجه به توانمندی‌های خود در زمینه ژئوپلیتیک، انرژی، حمل و نقل و نیروی انسانی مستعد، آماده ایفای نقش فعال و سازنده در شکل گیری و تقویت سازمان های منطقه ای و همچنین مقابله با سیاست های انحصار قدرت و یکجانبه گرایی هستیم.

همگرایی و امنیت در آسیا با منافع کشورهای هژمونیک سازگار نیست

دوستان و همکاران گرامی

امنیت و همکاری برای یکدیگر لازم و ضروری است که متقابلاً باعث رونق ملی و توسعه منطقه ای می شود. جمهوری اسلامی ایران به تامین منافع مشترک کشورهای مستقل از طریق همکاری معتقد است و بدون توجه به تحولات بین المللی به این راهبرد ادامه خواهد داد. این رویکرد باعث افزایش همکاری بین دولت ها، شکوفایی ملت ها و ایجاد اعتماد منطقه ای خواهد شد. از سوی دیگر، یکجانبه‌گرایی با تلاش برای بی‌ثبات کردن کشورها، مانع از پیشرفت آنها و ناکام گذاشتن روند نزدیک شدن کشورهای مستقل است. این مهم است، نشان می دهد که نزدیکی و امنیت در آسیا با منافع دولت های سلطه گر سازگار نیست و هرگونه تلاش برای بی ثبات کردن ملت های مستقل اهداف و پیامدهایی فراتر از جغرافیای ملی دارد و در واقع ثبات و رفاه کشورهای منطقه را هدف قرار می دهد.

آنچه موجب دلسردی حاکمان شده است، توجه ملت ایران به پیشرفت بر اساس «قدرت درونی» است.

آقای رئیس

همکاران عزیز؛

تجربه تاریخی ملت ایران به ویژه در چهار دهه گذشته، درک ارزشمندی از الزامات دستیابی به امنیت و پیشرفت همزمان در اختیار ما قرار داده است که اکنون با شما در میان می گذارم. ملت ایران هر گاه راه استقلال و پیشرفت را انتخاب کرده است با مخالفت قدرتمندان روبرو شده است که نمونه بارز آن کودتا و تحریم حتی در دوران پیش از انقلاب اسلامی است. با پیروزی انقلاب اسلامی، اراده هولیگان های بین المللی به رهبری آمریکا، مخالفت با اراده ملت ایران و به چالش کشیدن حقوق و منافع آن است. ملت ایران در این مدت همواره با تهدیدات مختلفی از جمله جنگ، تحریم، ترور، کودتا، مسلح کردن صدام به سلاح شیمیایی از اروپا و آمریکا برای کشتار هموطنان خود و در نهایت پیمان شکنی و عهدشکنی مواجه بوده است. ما به این باور رسیده ایم که راه استقلال و سعادت ملت ایران با «قدرت همه جانبه» امکان پذیر است و این جز با توکل به خدا، توکل به مردم و همکاری با دوستان امکان پذیر نیست.

ملت ایران گزینه نظامی آمریکا را باطل کرد و به اعتراف خود با توجه به سیاست تحریم و فشار حداکثری، شکست تحقیرآمیزی بود. اکنون پس از شکست آمریکا در نظامی‌گری و تحریم‌ها، واشنگتن و متحدانش به سیاست بی‌ثباتی روی آورده‌اند که مطمئناً به شکست آنها منجر خواهد شد. آنچه باعث موفقیت ملت ایران شد و موجب وحشت حاکمان شد، توجه ملت ایران به پیشرفت بر اساس «قدرت درونی» بود. بنابراین در فرآیند تأمین همزمان امنیت و پیشرفت باید «قدرت درون زا» و سازوکارهای تقویت آن را در اولویت قرار داد.

آسیای جدید برای رسیدگی به چالش های امنیتی، اقتصادی، رسانه ای و سایبری نیاز به همکاری دارد

مخاطب افتخاری

با توجه به اینکه آسیا در مرکز تغییرات نوظهور جهانی قرار دارد، حفظ و تقویت صلح در این منطقه وسیع یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. SICA و روح حاکم بر آن یعنی. اعتماد متقابل، منافع مشترک، برابری، رایزنی های مشترک، احترام به تنوع فرهنگی، تاکید بر ضرورت تحقق امنیت و توسعه مشترک برای همه، سازوکاری موثر است که هدف آن دستیابی و تقویت صلح و امنیت و ارتقای توسعه پایدار است.برای کشورهای آسیایی ، نقشی بی بدیل دارد و یادگاری ارزشمند برای نسل های آینده خواهد بود.
در این میان باید توجه داشت که البته کشورهایی که خود پرورش دهنده تروریسم هستند نباید قوانین و مقرراتی را برای مبارزه با تروریسم وضع کنند. هولیگان هایی که نظام مالی جهان را به گروگان گرفته اند و به غارت ثروت ملت ها می پردازند، نمی توانند شریک قابل اعتمادی در شکل دادن به نظم نوظهور باشند.

آسیای جدید در جهان نوظهور نیاز به همکاری برای توسعه یک مدل درونزا برای کشورهای مستقل برای رسیدگی به چالش های امنیتی، اقتصادی، رسانه ای و سایبری دارد. این موضوع به ویژه در ایجاد یک سیستم مالی مشترک و استفاده از ارزهای منطقه ای، توسعه هنجارها و قوانین برای مبارزه با تروریسم و ​​همچنین تقویت همکاری های رسانه ای اهمیت دارد.

امروز راهی جز پایان دادن به اشغالگری و مقاومت در برابر رای مردم وجود ندارد

سران محترم کشورها

آمریکا و رژیم صهیونیستی با تجاوز، اشغالگری، آپارتاید، تجاوز و کشتار کودکان و غیرنظامیان در فلسطین، سوریه، عراق، یمن و افغانستان باعث ناامنی، خشونت، تروریسم، جنگ و ناآرامی در منطقه شده اند. راهی جز پایان اشغال و تنش علیه رای و حق ملت ها برای تعیین سرنوشت خود نیست.

غلبه بر دایره باطل ناامنی و بی ثباتی در افغانستان نیازمند عزم جدی و برداشتن گام های عملی از طریق گفت وگوهای سیاسی با هدف تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت تمامی گروه های قومی و مذهبی کشور و انجام تعهدات بین المللی به ویژه تعهدات دوجانبه با همسایگان است. .

از سوی دیگر شکست قاطع تروریست های تکفیری و پایان حاکمیت آنها در سوریه منجر به مهاجرت هدفمند آنها به شرق شده است که امنیت مناطق مختلف از جمله آسیای میانه را تهدید می کند. همانطور که گسترش تروریسم در هر منطقه ای علیه امنیت آن منطقه است، گسترش ناتو نیز تحت هر پوششی که باشد، ثبات و امنیت مناطق را تهدید می کند.

تروریسم اقتصادی به عنوان یک تهدید عمومی مستلزم همکاری مستمر و واکنش جمعی است

جمهوری اسلامی ایران تروریسم را در همه اشکال آن از جمله تروریسم اقتصادی که به دنبال توقف رشد و توسعه اقتصادی کشورهای مستقل است، محکوم و مخالف است. تروریسم اقتصادی یک تهدید جهانی است که مستلزم همکاری مستمر و واکنش جمعی است.

خانم ها و آقایان،

آقای رئیس

امروزه جهان بیش از هر زمان دیگری به نقش موثرتر سازوکارهای منطقه ای برای ایجاد فرصت های بیشتر برای تعامل عینی بازیگران بین المللی و حل مسالمت آمیز مشکلات منطقه ای و جهانی نیاز دارد.

ما معتقدیم کشورهای عضو سیکا با تکیه بر خاستگاه تمدنی ریشه دار خود می توانند روش های موجود برای گسترش صلح و امنیت را بر مبنای دیپلماسی و تعامل همه جانبه مبتنی بر عدالت و معنویت قرار دهند. البته جمهوری اسلامی ایران همواره در پیگیری مستمر و تقویت رویکرد چندجانبه مبتنی بر عدالت شریک دائمی خواهد بود.

بار دیگر از رئیس جمهور محترم قزاقستان برای میزبانی خوب و آبرومندانه تشکر می کنم و برای دولت و مردم این کشور آرزوی خوشبختی و سعادت دارم.
با تشکر از توجه شما”

دیدگاهتان را بنویسید