محمود واعظی: توافق چین در ادامه مذاکرات عمان و عراق بود/ تنها برنده بر هم خوردن روابط ایران و عربستان رژیم صهیونیستی بود/ حمله به سفارت عربستان وجهه بین المللی ایران را خدشه دار کرد

محمود واعظی: توافق چین در ادامه مذاکرات عمان و عراق بود/ تنها برنده بر هم خوردن روابط ایران و عربستان رژیم صهیونیستی بود/ حمله به سفارت عربستان وجهه بین المللی ایران را خدشه دار کرد

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور سابق در گفتگو با خبرنگار جماران اظهار داشت: روابط ایران و عربستان در ابتدای دولت یازدهم در سطح مطلوبی قرار داشت. چرا که چندین دور مکاتبه بین دکتر روحانی و ملک عبدالله پادشاه عربستان انجام شد. ایران سپس طرح صلح هرمز را پیشنهاد داد که ابتکاری برای گفتگو بین کشورهای همسایه برای حل اختلافات و تقویت امنیت منطقه بود.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور پیشین با استقبال از توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک به جماران گفت: این توافقی که در چین اعلام شد در ادامه مذاکرات مقامات امنیتی ایران و عربستان بود. از سال 2019 در عمان و عراق برگزار می شود.

محمود واعظی در گفت و گو با خبرنگار جماران تاکید کرد: روابط ایران و عربستان در ابتدای دولت یازدهم در سطح مطلوبی قرار داشت. چرا که چندین دور مکاتبه بین دکتر روحانی و ملک عبدالله پادشاه عربستان انجام شد. ایران سپس طرح صلح هرمز را پیشنهاد داد که ابتکاری برای گفتگو بین کشورهای همسایه برای حل اختلافات و تقویت امنیت منطقه بود.

این دیپلمات سابق افزود: متأسفانه اقدامات برخی گروه های تندرو داخلی در حمله به سفارت عربستان در تهران نه تنها باعث از بین رفتن روابط دو کشور شد، بلکه منجر به مخدوش شدن وجهه بین المللی ایران شد و تنها برنده آن صهیونیست ها بود. رژیمی که موفق شد روابط دو کشور را قطع کند.” مسلمانان و همسایگان از پروژه های کثیف خود در منطقه سوء استفاده کرده و به انجام رسانده اند که این اقدام با انتقاد صریح رهبر معظم انقلاب و محکومیت شدید دولت یازدهم مواجه شده است.

واعظی با ابراز امیدواری از اینکه از سرگیری روابط ایران و عربستان منجر به پایان پروژه تخریب روابط توسط گروه های تندرو شود، گفت: باید برنامه ریزی شود تا این گونه اقدامات که نتیجه ای جز ایران هراسی ندارد، باشد. برای تکرار نشدن با جلوگیری از افراط گرایی، قدرت های فرامنطقه ای و گروه های اپوزیسیون هیچ بهانه ای برای شکاف در روابط بین همسایگان و کشورهای مسلمان نخواهند داشت.

رئیس دفتر رئیس جمهور سابق، برقراری روابط ایران و عربستان را گامی مهم به نفع جهان اسلام، کشورهای منطقه و همسایگان دانست و افزود: حسن روابط با همسایگان جزء اصول است. از سیاست خارجی جمهوری اسلامی بوده و همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و تمامی اقدامات در جهت تقویت آن در حال انجام است و تلاشی در راستای منافع ملی است.

دیدگاهتان را بنویسید