واشنگتن پست: اوکراین طرح آمریکا را برای پایان دادن به جنگ ارائه می دهد/ کی یف می خواهد تا پایان سال جاری بیشتر اراضی خود را که توسط روسیه اشغال شده است پس بگیرد، بنابراین مسکو مجبور خواهد شد برای صلح مذاکره کند.

واشنگتن پست: اوکراین طرح آمریکا را برای پایان دادن به جنگ ارائه می دهد/ کی یف می خواهد تا پایان سال جاری بیشتر اراضی خود را که توسط روسیه اشغال شده است پس بگیرد، بنابراین مسکو مجبور خواهد شد برای صلح مذاکره کند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش داد که ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا ماه گذشته سفری محرمانه به اوکراین داشت و در آن سفر رهبران اوکراینی طرحی برای پایان دادن به جنگ به او ارائه کردند.

به نوشته این روزنامه، در این طرح، اوکراین قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی بیشتر مناطق تحت اشغال روسیه را پس بگیرد تا مسکو مجبور به مذاکره برای صلح شود.

برنز در طول سفر مخفیانه خود با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و مقامات ارشد اطلاعاتی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

یک مقام آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست گفت: “سفر برنز با هدف تایید مجدد تعهد دولت جو بایدن به تبادل اطلاعات با اوکراین برای کمک به این کشور است.”

به گزارش واشنگتن پست، این دیدار در شرایط حساسی برگزار شد، زیرا نیروهای اوکراینی در حال تلاش برای گرفتن برخی امتیازات در میدان نبرد هستند.

این گزارش می افزاید که کیف هنوز اکثر تیپ های تهاجمی را که کشورهای غربی آموزش داده و تجهیز کرده اند، مستقر نکرده است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود نیز گفت: رئیس سازمان سیا در سال گذشته از آغاز حمله روسیه به اوکراین به طور منظم از کی یف بازدید می کرد.

انتقاد از ضدحمله اوکراین
از سوی دیگر مقامات اوکراینی از منتقدان ضدحمله کنونی علیه روسیه شکایت کرده اند. با این حال، ارتش کی‌یف به برنز و دیگر مقامات غربی اطمینان داده است که در هدف خود برای بازپس‌گیری بخش‌های وسیعی از خاک اوکراین تا پاییز امسال موفق خواهند شد.

به گفته سه منبع آگاه، این طرح باعث می شود که اوکراین به زودی واحدهای توپخانه و سامانه های موشکی خود را به کریمه بفرستد تا فشار بر روسیه را برای از سرگیری مذاکرات صلح افزایش دهد.

یک مقام ارشد اوکراینی گفت: «روسیه تنها در صورتی مذاکره خواهد کرد که احساس خطر کند.

سیا از اظهار نظر در مورد ارزیابی برنز از احتمال موفقیت آمیز بودن ضدحمله اوکراین خودداری کرد.

سفر برنز کمی قبل از شورش یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر، علیه دولت روسیه انجام شد.

این مقام آمریکایی گفت، اگرچه آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در اواسط ژوئن دریافتند که پریگوژین در حال برنامه‌ریزی یک قیام مسلحانه است، اما این یافته‌ها در دیدار با زلنسکی و دیگر مقامات اوکراینی مورد بحث قرار نگرفت.

ربطی به قیام واگنر ندارد
مقامات دولت بایدن تاکید کردند که واشنگتن و کیف هیچ ارتباطی با شورش نافرجام نیروهای واگنر برای حرکت به سمت مسکو و به چالش کشیدن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ندارند.

واشنگتن پست همچنین فاش کرد که برنز پس از شورش واگنر، با سرگئی ناریشکین، مدیر اطلاعات روسیه تماس گرفت تا به کرملین اطمینان دهد که هیچ ارتباطی بین ایالات متحده و پریگوژین وجود ندارد.

این روزنامه می گوید مکالمه تلفنی بین این دو مقام امنیتی بالاترین سطح ارتباط بین دو دولت از زمان کودتای کودتای واگنر در روسیه بوده است.

پریگوژین هفته گذشته یک شورش مسلحانه علیه ارتش روسیه را رهبری کرد، اما با نزدیک شدن نیروهایش به مسکو، ناگهان به شورش پایان داد.

رئیس جمهور ایالات متحده قبلاً شورش کوتاه مدت واگنر علیه کرملین را بخشی از جنگ قدرت در روسیه توصیف کرد و گفت که ایالات متحده و متحدانش در آن دخالتی نداشتند.

دیدگاهتان را بنویسید