زلنسکی: تهاجم به اوکراین فقط آغاز است. روسیه مسکو قصد دارد کشورهای دیگر را اشغال کند

زلنسکی: تهاجم به اوکراین فقط آغاز است.  روسیه مسکو قصد دارد کشورهای دیگر را اشغال کند

روز جدید رئیس جمهور اوکراین در واکنش به اظهارات یک ژنرال روسی که خواستار کنترل کامل جنوب اوکراین شده بود، گفت: حمله روسیه به کشورش تنها اولین قدم است و مسکو قصد دارد کشورهای دیگر را نیز اشغال کند. اظهارات زلنسکی واکنشی به اظهارات رستم مینکایف است. ژنرال ارشد ارتش روسیه در گفتگو با خبرگزاری های دولتی روسیه گفت که هدف از حمله به اوکراین اشغال کامل جنوب و گشودن مسیر زمینی به منطقه جدایی طلب ترانس نیستریا در مولداوی است.

رئیس جمهور اوکراین در پاسخ به اظهارات یک ژنرال روسی که خواستار کنترل کامل جنوب اوکراین شده بود، گفت: حمله روسیه به کشورش “تنها اولین قدم است و مسکو قصد دارد کشورهای دیگر را اشغال کند”.

به نقل از رویترز، ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: همه کشورهایی که مانند ما به پیروزی زندگی بر مرگ اعتقاد دارند باید با ما بجنگند. آنها باید به ما کمک کنند زیرا ما در خط مقدم هستیم. و بعدی کی خواهد بود؟

اظهارات زلنسکی واکنشی به اظهارات رستم مینکایف است. ژنرال ارشد ارتش روسیه در گفتگو با خبرگزاری های دولتی روسیه گفت که هدف از حمله به اوکراین اشغال کامل جنوب و گشودن مسیر زمینی به منطقه جدایی طلب ترانس نیستریا در مولداوی است. ژنرال رستم مینکایف تاکید کرد که “روسیه به دنبال کنترل کامل بر جنوب، همراه با شرق و منطقه دونباس اوکراین است.”

وزارت دفاع اوکراین در پیامی توئیتری اعلام کرد که اظهارات مینکایف نشان می دهد که «روسیه دیگر نیات خود را پنهان نمی کند». این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مسکو اکنون اذعان می‌کند که هدف «مرحله دوم» این جنگ شکست نازی‌های افسانه‌ای نیست، بلکه اشغال شرق و جنوب اوکراین است. امپریالیسم همانطور که هست.

پس از سخنرانی ژنرال روس، وزارت خارجه مولداوی از سفیر مسکو خواست تا «نگرانی عمیق» خود را نسبت به اظهارات یک مقام ارشد نظامی که گفته بود جمعیت روسی زبان این کشور سرکوب شده است، ابراز کند. در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که واشنگتن قویا از حاکمیت مولداوی حمایت می کند.

در همین حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از اظهار نظر در مورد اینکه آیا روسیه اهداف عملیاتی خود را گسترش داده است و اینکه مسکو آینده سیاسی جنوب اوکراین را چگونه می بیند، خودداری کرد.

در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با دنیز اشمایکل، نخست وزیر اوکراین در واشنگتن دیدار کرد، زلنسکی گفت که متحدان در نهایت سلاح های درخواستی کیف را ارسال می کنند.

به گفته ارتش اوکراین، نیروهای روسیه در حال افزایش حملات خود در شرق هستند و عملیاتی را در منطقه خارکف، در شمال هدف اصلی دونباس، آغاز کرده اند. در همین حال، رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن روسیه که خود را «پیاده نظام پوتین» معرفی می کند، جمعه شب در تلگرامی نوشت که چچن صدها داوطلب دیگر را برای کمک به روسیه در اوکراین می فرستد.

در ژنو، دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه گفت که شواهد فزاینده ای از “جنایت جنگی” در روسیه، از جمله بمب گذاری های کور و اعدام های غیرقانونی وجود دارد. همچنین می گوید که به نظر می رسد اوکراین از سلاح هایی استفاده کرده است که نتیجه معکوس دارد. با این حال، روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می کند و می گوید که چنین شواهدی “کاذب” است.

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است روز سه‌شنبه برای دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به مسکو سفر کند و سپس برای گفتگو با زلنسکی به کیف سفر کند. به گفته سخنگوی گوترش، هدف از سفر به مسکو برقراری فوری صلح در اوکراین است.

دیدگاهتان را بنویسید