روسیه ممکن است اوکراین را اشغال کند و دولت خود را تغییر دهد، اما در دراز مدت این صحنه را از دست خواهد داد

روسیه ممکن است اوکراین را اشغال کند و دولت خود را تغییر دهد، اما در دراز مدت این صحنه را از دست خواهد داد

روز جدید روس‌ها در گذشته هرگز علاقه‌ای به نتیجه برجام، بهبود روابط ایران با اروپا و آمریکا، در بازار نفت اروپا و به‌ویژه گاز ایران نداشته‌اند و ایران باید به یک رقیب جدی تبدیل شود. روسیه در صادرات انرژی آنها از نظر ژئوپلیتیکی علاقه ای به داشتن روابط خوب ایران با جهان ندارند. زیرا اگر این اتفاق بیفتد، روابط آن با کشورهای قاره آسیای مرکزی، قفقاز و حتی افغانستان بلافاصله بهبود می یابد و ایران به دروازه ای به جهان تبدیل می شود و روسیه روز به روز بیشتر محاصره می شود.

یک تحلیلگر بین المللی درباره تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین بر مذاکرات وین می گوید: گاز ایران را باز کنید و ایران را به رقیب جدی روسیه در صادرات انرژی تبدیل کنید. آنها از نظر ژئوپلیتیکی علاقه ای به داشتن روابط خوب ایران با جهان ندارند. زیرا اگر این اتفاق بیفتد، روابط آن با کشورهای قاره آسیای مرکزی، قفقاز و حتی افغانستان بلافاصله بهبود می یابد و ایران به دروازه ای به جهان تبدیل می شود و روسیه روز به روز بیشتر محاصره می شود.

روس ها خواهان ماندن ایران در تحریم هستند/ روسیه ممکن است اوکراین را اشغال کند و دولت خود را تغییر دهد، اما در درازمدت ضرر کند/ روسیه اقتصاد قوی و ساختار داخلی باثباتی ندارد که بتواند پس از اشغال بر اوکراین حکومت کند.

کاسم محبعلی، مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تحریم ها علیه روسیه و هزینه های کودتای نظامی چرا این کار را کرد، به «انتخاب» گفت. «دو استدلال متفاوت وجود دارد. یکی این که پوتین ممکن است با ممانعت از توسعه ناتو در اروپای شرقی و قفقاز و آسیای مرکزی برای جلوگیری از گسترش ناتو و مذاکره با غرب، اقدامات پیشگیرانه ای انجام داده باشد. می توان به توافق رسید، اما شاید اشتباه پوتین این باشد که با اقدام نظامی و اشغال اوکراین به این نتیجه می رسد. این در تضاد با تعهد خود روسیه در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق است که مرزها و استقلال اوکراین و تخطی از مرزهای جمهوری‌های شوروی سابق را به رسمیت شناخت و به استقلال و تمامیت پولی اوکراین در شورای امنیت رأی داد. “

روسیه به این واقعیت توجه نکرده است که در طول تجربه شوروی سابق خود در افغانستان و تجربه ایالات متحده در افغانستان و عراق، اشغال سرزمین در دنیای امروز هزینه های زیادی را به همراه دارد، حتی اگر می تواند یک ابرقدرت در ارتش باشد. “او اضافه کرد. وارد شدن به خاک یک کشور و حتی سرنگونی حکومت آن کشور، همان کاری که آمریکایی ها در افغانستان یا عراق انجام دادند، اما حکومت در آنجا مستلزم هزینه بالایی است، این که روس ها نه اقتصاد قوی آمریکایی دارند و نه ساختار داخلی باثباتی. دارند. “

محبعلی گفت: با این تفاسیر روسیه می تواند در کوتاه مدت پیشرفت نظامی داشته باشد اما در میان مدت و بلندمدت جایگاه خود را از دست خواهد داد. این حتی به کشورهای کوچک همسایه کمک می کند تا به سمت اتحاد نظامی با غرب حرکت کنند، زیرا آنها متوجه شده اند که اگر توازن قوا نداشته باشند، هر لحظه می توانند مورد حمله و حمله روسیه قرار بگیرند.»

این دیپلمات سابق درباره تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین بر مذاکرات وین گفت: اروپا و آمریکا بهبود می یابند، بازار نفت اروپا و به ویژه گاز ایران باز می شود و ایران به رقیب جدی روسیه در صادرات انرژی تبدیل می شود. . با توجه به اینکه اتحادیه اروپا ممکن است یک طرح انرژی از حدود 20 تا 30 سال پیش داشته باشد که هدف آن کاهش وابستگی به روسیه و بهینه سازی منابع انرژی از جمله تامین گاز است. بنابراین روس‌ها می‌دانند که اگر تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود و خاورمیانه به سمت صلح حرکت کند، ایران و خلیج فارس منابع گاز اروپا خواهند بود، بنابراین آنها به عنوان رقیب نگران آن هستند.»

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: روس ها از نظر ژئوپلیتیکی علاقه ای به داشتن روابط خوب ایران با جهان ندارند. زیرا اگر این اتفاق بیفتد، روابط آن با کشورهای محصور در خشکی در آسیای مرکزی، قفقاز و حتی افغانستان بلافاصله بهبود می یابد و ایران به دروازه ای به جهان تبدیل می شود و روسیه بیش از پیش محاصره می شود. بنابراین روس‌ها می‌خواهند ایران تحت تحریم بماند و شرایط خود را تغییر ندهد، اما در عین حال بتواند با غرب مخالفت کند.

محبعلی در پاسخ به این سوال که مذاکرات در این شرایط چگونه پیش می رود، گفت: برای ما و طرف مقابل بسیار مهم است که از این فرصت استفاده کنیم و با توجه به تشنج ها حداکثر استفاده را از این شکاف ببریم. «بیایید آن را بگیریم و آن را محقق کنیم. علاوه بر این، با توجه به نگرانی روسیه در مورد تجارت انرژی، ایران می تواند از این فرصت برای توسعه خود استفاده کند.

«این یکی از ادعاهای کسانی است که به تئوری توطئه اعتقاد دارند. البته آمریکایی ها برای شوروی سابق استراتژی داشتند تا هزینه های نظامی خود را افزایش دهند که به نوبه خود باعث کاهش سرمایه گذاری در صنعت مصرف، کاهش سرعت آن و ایجاد مشکلات برای مردم و در نتیجه تسهیل فروپاشی شوروی سابق می شد. یکی از ابزارهای مهم غرب همین تحریم ها و فشارهای سیاسی و استفاده از افکار عمومی و نقش مردم به ویژه در کشورهایی مانند روسیه که دارای مشکلات ساختاری و توسعه نیافتگی سیاسی هستند، بوده است.

محبعلی گفت: «بیشتر نظامی‌سازی و افزایش هزینه‌های روسیه توسعه آن را کند می‌کند و مشکلات داخلی ایجاد می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت آمریکایی‌ها چیزی ندارند که روس‌ها به جای اینکه به فکر توسعه اقتصادی باشند، هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند و درگیر درگیری‌های فرسایشی شوند. در واقع، مانند آنچه در افغانستان اتفاق افتاد، امروز در اوکراین و اروپای شرقی نیز این اتفاق می افتد، به ویژه اگر روابطش با اروپا قطع شود و نتواند از فرصت های اروپایی برای توسعه خود استفاده کند.»

دیدگاهتان را بنویسید