انقلاب اگرچه ویژگی ها و ویژگی های خاص خود را دارد، اما ژانر هنری مستقلی ندارد


زمان: 09:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821433

کاسم فتاحی گفت: انقلاب اگرچه ویژگی‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد، اما از ژانر هنری مستقلی برخوردار نیست و نیروهای متعهد و انقلابی باید از چنین توان و توانی برخوردار باشند تا فردی فعال، آگاه، دانش‌پژوه، انقلابی و انقلابی را توانمند و تربیت کنند. هنرمند متعهد: «بگذارید هنر انقلاب وجه غالب و پیشرو هنر کشور باشد و نمی توان به جدایی فکر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ کاسم فتاحی از چهره های شاخص فرهنگ و پایداری سال گفت: پیام انقلاب این است که ویژگی های خاص خود را دارد اما ژانر هنری مستقلی ندارد و نیروهای متعهد و انقلابی باید از چنین توان و قدرتی برخوردار باشند. توانایی توانمندسازی و تربیت هنرمندان فعال، آگاه، تحصیلکرده، انقلابی و متعهد که هنر انقلاب وجه غالب و پیشرو هنر کشور است و تقسیم بندی امکان پذیر نیست.

محقق، نویسنده و استاد دانشگاه با سابقه درخشان در عرصه هنر انقلاب گفت: برخی سیاست ها و محدودیت های غیراصولی و غیراصولی برداشته می شود که متاسفانه با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هنر انقلاب به نظر نمی رسد به پویایی رسیده باشد.

این محقق و نویسنده کتاب تاریخ انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: رهایی در همه جای دنیا نمایان است اما در عرصه داخلی موفقیت و پیشرفت کمتر چشمگیر، مؤثر و محسوسی داریم، هرچند تلاش و مجاهدت در این حوزه نیست، باید آنها را نادیده گرفت و همچنین برخی از ضعف ها و چالش های پیش روی هنر پس از انقلاب را نادیده گرفت.

وی گفت: اگر موانع و چالش هایی که در پاسخ به سؤالات قبلی به آن اشاره کردم به صورت جدی و اساسی اصلاح شود و سیاست گذاری و مدیریت بخش ها و حوزه های مختلف هنری در دست افراد متعهد و البته خوب باشد. هنرمندان آگاه، باتجربه، آگاه و توانمند و همچنین با راه اندازی یک حرکت علمی و فرهنگی به منظور تهیه و جمع آوری داده های لازم برای تولیدات هنری در بخش های مختلف، تا حدود زیادی می توان به این هدف دست یافت.

این چهره شاخص فرهنگ و پژوهش پایداری گفت: اگر آثار ساخته شده در هنر انقلاب بر اساس مستندات علمی، تاریخی و جذاب تولید شود، قطعا مخاطبان هنر انقلاب عموم مردم خواهند بود. چرا که مردم ایران انقلاب و کشورشان را دوست دارند و دوست دارند، اما بد حکمرانی، سیاست‌های غلط و شعارهای برخی مسئولان و رسانه‌ها واکنش‌های منفی یا بی‌توجهی به امور انقلابی را برانگیخته است. مثلاً در مواردی که آثار قوی، جذاب و تأثیرگذار همراه با مستندات تولید شده با موضوع انقلاب اسلامی یا دفاع مقدس بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما تولید آثار ضعیف و بدون سند و با شعارهای بالا مشمئز کننده است.

فتاحی افزود: شناسایی و آموزش نیروهای مستعد، متعهد و علاقه مند و آموزش آنها همراه با ارتقای روحیه پژوهشی و تامین محتوا و مواد اولیه لازم برای تولید هنر میوه در بخش های مختلف، اولین اقدام است. گامی در جهت اعتلای هنر انقلاب اسلامی در آن استان است، در حالی که در بخش های مختلف هنری کشور و استان نسبت به خلق هنر فعال و انقلابی غفلت شده و به نظر من یکی از این بخش ها از ظرفیت بسیار وسیع انقلاب اسلامی و حراست مقدس (حوادث، خاطرات، وصیت نامه). شهدا و …) برای تولید آثار هنری مانند تولید داستان کوتاه، فیلمنامه، مستند، هنرهای نمایشی، نقاشی و … در روستاها.

وی در پاسخ به سوالی درباره چالش ها و موانع هنری کشور گفت: اما در استان چهارمحال و بختیاری وجود موانع و چالش هایی از جمله: نبود زیرساخت ها و امکانات لازم هنری به ویژه در شهرهایی غیر از مرکز استان، توزیع نامناسب فرهنگی. تسهیلات بین دستگاه ها، موازی کاری برخی نهادها و دستگاه های فرهنگی، نبود مرکز یا شورای واحد تصمیم گیری برای سیاست گذاری فرهنگی بر اساس نیازها و نیازهای جامعه، بی توجهی به چالش های مهم فرهنگی و رسیدگی به مشکلات جزئی و هزینه کرد. بودجه های اندک فرهنگی در محل کاذب، کمبود بودجه و اعتبار برای پوشش هزینه های هنرمندان در رشته های مختلف و عدم حمایت، عدم ارتباط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با موسسات فرهنگی، عدم برگزاری یک رویداد بزرگ و جامع فرهنگی مانند به عنوان جشنواره سالانه کتاب، مداخله تعصب قومی و گروه در سیاست گذاری فرهنگی و … تنها بخشی از چالش های فرهنگی و هنری پیش روی استان چهارمحال و بختیاری است.

این چهره هنری در پژوهش فرهنگ و پایداری 1400 استان از برنامه های خود در سال 1401 می گوید: «چون شغل اصلی من غیر از تدریس است. تحقیق و تحقیق و نگارش انشاءالله در سال 1401 کارهای نیمه تمام سالهای قبل را که عمدتاً با موضوعات و گرایشهای تاریخی در تاریخ محلی و تاریخ اسلام و تاریخ معاصر است تکمیل خواهم کرد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ کاسم فتاحی فعالیت فرهنگی خود را از سال 1370 آغاز کرد. فتاحی مولف 7 کتاب، انجام 4 طرح پژوهشی، ارائه 37 مقاله به عنوان سخنرانی در کنفرانس های ملی و بین المللی و چاپ 43 مقاله در مجلات علمی پژوهشی و تخصصی می باشد. فتاحی در هفته هنر انقلاب اسلامی به عنوان چهره شاخص هنر انقلاب در حوزه فرهنگ و پژوهش پایداری انتخاب شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید