عباس عبدی خطاب به دولت رئیسی: جلوی اقتصاد را بگیرید! / کار خیلی خیلی سخت تر از آن چیزی است که تصور می کردید

عباس عبدی خطاب به دولت رئیسی: جلوی اقتصاد را بگیرید!  / کار خیلی خیلی سخت تر از آن چیزی است که تصور می کردید

بدون حل موضوع برجام و ورود به روابط خارجی نسبتاً باثبات، نمی‌توان هر دو نوع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در شرایط مناسبی قرار گیرند.

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشت امروز خود به انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت پرداخت. در این مقاله آمده است:

فعال سازی بخش خصوصی و حتی جذب سرمایه گذاری خارجی مستلزم آزادسازی اقتصادی است.

کافی است این سیاست را از خودرو شروع کنید. در طول 20 ماه گذشته ده ها تصمیم عجیب در مورد خودرو گرفته شده است که هیچ کدام ضروری نبوده و قطعا مضر هستند. نمونه آن افشای فساد در واگذاری خودروهای اجاره ای به نمایندگان مجلس و کارمندان دولت است. کافی بود از رانندگی دست بردارند و با رعایت یکی دو اصل ساده همه این رذایل را ریشه کن کنند.

اما ساختاری که در برابر آزادسازی مقاومت می کند و رانت ضد تولید تولید می کند، چگونه می خواهد از طرح بهره وری صحبت کند؟ در اجرای این گام باید به جای داشتن روند تصاعدی، تمهیداتی اتخاذ شود که تمایل نخبگان به مهاجرت به حداقل برسد.

این امر مستلزم اصلاحات عمیق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، رسانه ای و به ویژه اقتصادی است. به عنوان مثال سیاست غلط در حوزه بهداشت و درمان منجر به فرار نیروهای متخصص در این حوزه شده و به زودی شاهد افول آشکار نظام بهداشت و درمان کشور خواهیم بود.

با فرض انجام این کارها، موانع مهمی که باید برطرف شوند کدامند؟ وضعیت نظام بانکی و سیاست اعتباری هیچ ارتباطی با چشم انداز مثبت اقتصادی ندارد. بی ثباتی سیاست، عملکرد پایین کسب و کار، مولفه های پایین حکمرانی خوب از جمله حاکمیت قانون، کارایی دولت، فقدان فساد، آزادی رسانه ها و غیره. موانع تحقق اقتصاد کارآمد هستند. اقتصادی که بتواند به دو هدف مهار تورم و رشد اقتصادی پایدار دست یابد. همچنین رویکرد قیمت گذاری به ویژه در حوزه انرژی به پاشنه آشیل اقتصاد ایران تبدیل شده است.

در کنار همه اینها، اصلاح سیاست خارجی یک ضرورت است. بدون حل موضوع برجام و ورود به روابط خارجی نسبتاً باثبات، نمی‌توان هر دو نوع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در شرایط مناسبی قرار گیرند. بنابراین در صورت تداوم شرایط فعلی در بهترین حالت همان تورم 40 تا 50 درصدی که در چند سال گذشته داشتیم تکرار می شود و رشد اقتصادی نیز اگر زیر صفر نباشد زیر 3 درصد خواهد بود، البته این وضعیت ثابت نخواهد ماند. ، اما کشور را به سمت تورم بالاتر و رشد منفی سوق خواهد داد. نتیجه می گیریم که کار بسیار بسیار سخت تر از تصور دولت و حامیانش است.

دیدگاهتان را بنویسید