انتقاد وقیحانه از دولت و مجلس/ جلوی دولت قبل را بگیرید، تقصیر خودتان است

انتقاد وقیحانه از دولت و مجلس/ جلوی دولت قبل را بگیرید، تقصیر خودتان است

این روزنامه با انتقاد از مدیریت رایضی نوشت: به جای بحث و جدل و تقابل به فکر تفاهم و همکاری و رفع مشکلات و پذیرش ضعف ها و کاستی ها باشیم و به خصوص در آستانه ارائه و تصویب لایحه بودجه دقیق و دقیق باشیم. برای تصمیم گیری

پس از گذشت یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت جدید و ایجاد وفاق فکری کامل بین مجلس و دولت که باعث اعتراض کمتر مجلس به عملکرد دولت شد، اکنون و پس از شتاب گرفتن قیمت ارز، ما را به خود اختصاص داد. شاهد اظهارات پرشور هستیم نمایندگان موسوم به راست و چپ در انتقاد از سیاست های اقتصادی و ارزی دولت متحد هستند

برخی از این نظرات را بررسی کنید:

دلار چهل هزار تومان شده و پول مردم روز به روز دود می‌شود.» «تیم اقتصادی دولت ناهماهنگ و فاقد رهبری مشخص است. «اخیراً وزیر صمت که متأسفانه باید از سوی همکاران معذور می شد، افزایش قیمت پژو پارس را تا 600 میلیون تومان توجیه کرد. قدرت پول ملی سوریه جنگ زده 8 برابر بیشتر از پول ماست. متأسفانه ما بازار را رها کردیم و اقتصاد را دلاری کردیم. تیم آقای روحانی همچنان در بانک مرکزی کار می کنند همانطور که تیم آقای روحانی در سازمان برنامه کار می کنند.» «در این دولت ۵۰ درصد نرخ ارز افزایش پیدا کرده است.» «آقایان می گویند نرخ ارز یک نرخ است. تابع نرخ تورم؛ این یعنی چی… “

نمایندگان محترم بر این باورند که اگر همه مسئولان و کارشناسان بانک مرکزی و سازمان برنامه که به اعتقاد آنها تیم دولت قبل هستند جایگزین شوند، دلار قرمز می شود و دستورات دوستان را اطاعت می کند و به همان مطلوب می رسد. قیمت بدون توجه به تورم

تا ریشه های بحران اقتصادی با نگاه کارشناسی علمی و دقیق مشخص نشود، نه تغییر و تغییر این استاندار و چنین وزیری مشکل را حل می کند و نه داد و بیداد و پرخاشگری و پریدن روی همدیگر. وقتی نماینده محترم فکر می کند قیمت ارز ربطی به تورم و ایجاد نقدینگی و چاپ پول بدون پشتوانه و کسری بودجه ندارد، در واقع کل منطق اقتصاد را به سخره می گیرد.

توصیه ای که می توان به نمایندگان محترم مردم و کارمندان دولت کرد این است که به علم و دانش و توصیه های کارشناسی بیشتر توجه کنند و جلوی دولت قبلی و پیش بینی های مشابه را بگیرند. دولت قبل دیگر کار نمی کند، در این دولت نیز شاهد بودیم که رئیس جمهور با بی توجهی به توصیه های کارشناسان و در واقع منطق اقتصاد با تعیین تکلیف غیرواقعی 4200 به استقبال این و آن و کنترل نرخ ارز علیرغم دو رقمی بودن ارز پرداخت. تورم و کسری بودجه. او تعیین کرد که بودجه چه بر سر همه ما آمده است و منابع کشور به ویژه طبقه پایین.

واقعیت این است که هم نمایندگان و هم دولت که دهان خود را با شعارهای کاهش نرخ ارز، کاهش تورم، افزایش اشتغال، رونق بورس، ساخت چهار میلیون واحد مسکونی و… لبریز کردند، بدون اینکه نگاه کنند مخالفان خود را سرکوب کنند. این سخنان و گفته ها با پشت سر گذاشتن گذشته و خداحافظی با وعده هایی که از قبل آشکارا محقق نشده بود، در فضایی آرام و منطقی با نگاهی آسیب شناسانه، علمی و کارشناسانه و با استفاده از نظرات نخبگان، دانشمندان و دلسوزان (و خیر) کنار هم بنشینید. البته حلقه متخصصان اطراف خود باید تلاش کنند تا دلایل وضعیت کنونی را بیابند نه اینکه اوضاع زمین و آسمان را مقصر بدانند.

هم قوه مجریه و هم قوه مقننه در این شرایط شریک هستند. وقتی صدها هزار میلیارد تومان در مجلس تصویب می شود، فارغ از درآمد مطمئن و قابل وصول از منابع مطمئن آن؛ وقتی 57 درصد به پایه دستمزد اضافه می کنیم و هیچ منبعی برای آن ارائه نمی کنیم. وقتی افزایش قابل توجهی را در هزینه ها و دستمزدهای جاری در سطوح مختلف بدون اطلاع از منابع آنها تعیین می کنیم. وقتی هنوز به اقتصاد دولتی چنگ زده ایم و آن را کم دولتی می کنیم و حاضر نیستیم کار و امور کار و اساساً اقتصاد را به مردم و مردم و بخش خصوصی واقعی بسپاریم. وقتی 2 سال و نیم از عمر مجلس و یک سال و نیم دولت می گذرد، اصلاح ضروری و اساسی نظام مالیاتی و اصلاح نظام بانکی را به پایان نرسانده ایم و وقتی هر نوع رانت از جمله اجاره بهای نیروگاه های پتروشیمی و نفت هنوز برقرار است و اصلاح عملکرد شرکت های دولتی و حل بحران بهره وری را به خدا واگذار کرده ایم و از سوی دیگر علیرغم ادعای ما که می خواهیم رابطه تحریم ها با رشد اقتصادی و رفاه و وابستگی مردم به درآمدهای نفتی را بر خلاف دولت نئولیبرال قبلی برداشته و در عمل همچنان شاهد اثرات زیانبار تحریم ها بر اقتصاد، رشد، رونق و قیمت دلار هستیم. و زمانی که هنوز نیاز به اصلاح ساختارها و ایجاد تعادل در اقتصاد جدی گرفته نشده و کسری بودجه، چاپ پول و استقراض بانکی وجود دارد. یک سیستم در اشکال مختلف؛ چگونه می توان انتظار داشت که تورم کاهش یابد و دلار بالا نرود؟

در این دولت و مجلس محترم همچنان مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه های مجلل و خانه های خالی، اصلاح نظام اخذ مالیات از زمین و مسکن و مستغلات و معاملات مکرر و در یک کلام ایجاد هزینه برای سرمایه گذاری در غیرمولد وجود دارد. امور و میانجیگری و گمانه زنی.به جایی نرسیده و تکلیفی مشخص نشده است.

به جای دعوا و مجادله به فکر تفاهم و همکاری و رفع مشکلات و پذیرش ضعف ها و کاستی ها باشیم و به خصوص در آستانه معرفی و تصویب لایحه بودجه تصمیمات درست و دقیق و بدون پیچیدگی بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید