انتقاد از جمهوری اسلامی به خاطر اظهارات ضد و نقیض مسئولان/ اگر در عربستان بودید درباره خودتان چه فکر می کردید؟

انتقاد از جمهوری اسلامی به خاطر اظهارات ضد و نقیض مسئولان/ اگر در عربستان بودید درباره خودتان چه فکر می کردید؟

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: لحظه بسیار ظریف و قابل تاملی است که با توجه به همان تحرکات ضد ایرانی و ضد انسانی که دولتمردان سعودی داشتند و دارند، باید با دقت و حساب شده تری در مقابل آنها موضع گیری کنیم.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

اخیراً در دو روز متوالی دو تن از مقامات این کشور در مورد عربستان سعودی اظهارنظرهایی کردند که تناقض آشکار بین آنها باعث تعجب شد.

ابتدا یک مقام ارشد سیاسی گفت: آماده روابط با عربستان و بازگشایی سفارتخانه ها هستیم. و روز بعد یکی از مقامات ارشد نظامی گفت: “عربستان جنایتکار، تفاله است و ارزش دشمنی ندارد.”

ما در حال حاضر در صدد قضاوت درباره درستی یا نادرستی هیچ یک از این دو کلمه نیستیم. ما در زشتی و کثیفی کاری که عربستان سعودی با کمک مالی هنگفت به شبکه بین المللی ضد ایران در حوادث ماه های اخیر انجام داده است، تردید نداریم. در همین زمینه، مطالب زیادی در خصوص اقدامات ضد حقوق بشری دولت سعودی در برخورد با شهروندان و جنایات مرتکب و مرتکب شده در جنگ یمن در این روزنامه منتشر کرده ایم و همه آنها را محکوم می کنیم. اما ما معتقدیم که نحوه برخورد مسئولان نظام جمهوری اسلامی با عربستان که در سخنان این دو مقام رسمی سیاسی و نظامی منعکس شده، مخل منافع ملی کشور است.

این موضوع بسیار ظریف و قابل تاملی است که به دلیل این تحرکات علیه ایران و حقوق بشر که مقامات دولت سعودی داشته و دارند، باید مواضع دقیق و حساب شده تری در برابر آنها اتخاذ کنیم. منظور از دقیق تر و حساب شده تر این است که موضع ما اشتباه نشود.
ما تنها با ثابت قدم بودن در مواضع خود و پرهیز از صحبت های مضاعف و ایجاد نگرانی طرف مقابل در مورد قدرت عمل ناشی از تصمیم هماهنگ ما می توانیم قدرت تصمیم گیری خود را ثابت کنیم. اگر جای مقامات سعودی بودید، وقتی یکی از مقامات کشور مقابلتان می‌گوید ما حاضریم با شما سفیر مبادله کنیم و دیگری شما را تفاله بی‌فایده می‌داند و می‌گوید، نسبت به آنها چه احساسی دارید. و شما با آنها چه می کنید؟

ما یک نظام و یک حکومت هستیم. لازمه نظام حکومتی داشتن خط مشی مشخص در هر موضوعی است و این سیاست واحد از موضع خاصی متناسب با موضوع مورد نظر اعلام می شود. داشتن یا نداشتن رابطه با یک کشور امری است که مسئولان سیاست خارجی تصمیم می گیرند و یا تصمیم نظام توسط کارگزاران نظام در حوزه سیاست خارجی اعلام می شود. به همین دلیل است که ورود افراد و سایر نهادها و ارگان ها به این معضل و تصمیم گیری یا اظهار نظر، مغایر با نظام های رایج حاکمیتی است و به منافع کشور و ملت آسیب می رساند.

در خصوص عربستان سعودی نیز با توجه به رفتار ضد ایرانی مقامات این کشور در حوادث اخیر و همچنین مخالفت آنها با برجام و از طریق همکاری با رژیم صهیونیستی، ترامپ را به خروج آمریکا از برجام تشویق کردند. طبیعتاً مقامات جمهوری اسلامی ایران با عوارضی در این زمینه مواجه هستند که چگونه با این کشور برخورد کنند.

موضوعی است که با در نظر گرفتن جوانب مختلف و منافع ملی کشور در رأس آنها باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا به تصمیمی عاقلانه منجر شود. تا زمان اتخاذ چنین تصمیمی، همه باید خویشتن داری را به بیان نظر و موضع شخصی ترجیح دهند.

علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران اکنون در شرایطی به سر می برد که نیاز فوری به آرامش منطقه و جلوگیری از تشنج دارد. ناآرامی در منطقه خواسته دشمن است و جمهوری اسلامی باید با آن مقابله کند. مقامات ارشد کشورمان در هر جایگاه، لباس و جایگاهی که در مورد منطقه اظهار نظر می کنند، در شرایط منطقه تاثیرگذار است.

به همین دلیل، نظرات باید حداقل دو کارکرد داشته باشند. اولاً تنش ایجاد نکنند و ثانیاً با مواضع سایر مسئولان هماهنگ باشند و از سردرگمی و دوگانگی پرهیز کنند. تنها در صورتی که همه کارکنان از چنین سیاست هماهنگ و منسجمی پیروی کنند، می توانیم موفقیت را در غلبه بر مشکلات منطقه تضمین کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید