روزنامه جمهوری اسلامی: اگر با سفیر روسیه به خاطر بی ادبی اش برخورد می کردید، الان سفیر انگلیس اینقدر بی ادبی نمی کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی: اگر با سفیر روسیه به خاطر بی ادبی اش برخورد می کردید، الان سفیر انگلیس اینقدر بی ادبی نمی کرد.

روز جدید روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: پس از سفیر روسیه در تهران که در سال های اخیر پای خود را از فرش سفارت دراز کرد و به مردم ایران جسارت کرد، اخیراً سفیر انگلیس نیز به دنبال همتای روس خود رفت و از خط قرمزها عبور کرد. و مردم کشورمان را تهدید کرده است.

آنچه به نقل از «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران نقل شد، این بود که وی در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی استان، علیرغم سابقه طولانی مدت حکومتش در ظلم به مردم ایران، گفت: «به نظر منفی اتاق بازرگانی ایران احترام می گذارم. مردم ایران نسبت به انگلیس، اما بدانید که انگلیسی ها نیز نسبت به ایران همین احساس را دارند! سفیر انگلیس همچنین به اعتراض حاضران در جلسه مبنی بر نقش مخرب دولت انگلیس در اخلال در روابط تجاری دو کشور، همراهی با تحریم های آمریکا، اولویت دادن به منافع سیاسی به جای روابط اقتصادی و… پاسخ داد. و مدعی است که 90 درصد تقصیر در حوزه کاهش روابط اقتصادی دو کشور بر عهده طرف ایرانی است!»

سخنرانی اخیر سفیر انگلیس در تهران نشان می دهد که او نیز مانند سفیران کشورش در دوران قاجار و پهلوی در صدد خیانت به مردم ایران است اما فراموش کرده است که ایران بعد از انقلاب اسلامی با ایران قاجار و پهلوی متفاوت است. و مردم ایران به بیگانگان اجازه خیانت و شجاعت می دهند. سفیر انگلیس حق ندارد از طرف مردم انگلیس در مورد ایران صحبت کند. انگلیسی ها با ایرانی ها مشکلی ندارند. مشکلات را دولت های مستقر در انگلیس ایجاد کردند و الان هم تفاهم کامل بین دو ملت ایران و انگلیس وجود دارد و هر دو ملت به سیاست های مداخله جویانه دولت انگلیس معترض هستند.

اگرچه وزارت خارجه کشورمان پاسخ ملایمی به سفیر گستاخ انگلیس داد، اما این گونه برخوردها با سفیران گستاخ بازدارندگی لازم را ندارد، جز اینکه عدم برخورد قاطع با سفیر روسیه در تهران باعث پشیمانی وی از گستاخی خود نشد. اگر وزارت امور خارجه کشورمان در دو سال گذشته با سفیر روسیه برخورد می کرد، حالا سفیر انگلیس به خود اجازه این وقاحت را نسبت به مردم ایران نمی داد. این دو سفیر در حال حاضر دو عنصر ناخواسته هستند و وزارت خارجه ما حق دارد با آنها همانطور که معمولاً با عناصر ناخواسته رفتار می کند، رفتار کند.

دیدگاهتان را بنویسید