روزنامه جمهوری اسلامی: ندیدید روسیه حتی به یمن که از جنگ با اوکراین حمایت می کرد خیانت کرد؟ پس چرا از قطعنامه علیه مسکو خودداری کردید؟

روزنامه جمهوری اسلامی: ندیدید روسیه حتی به یمن که از جنگ با اوکراین حمایت می کرد خیانت کرد؟ پس چرا از قطعنامه علیه مسکو خودداری کردید؟

روزنامه جمهری اسلامی با اشاره به رای ممتنع ایران به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت روسیه در جنگ اوکراین نوشت: رای ممتنع در جاهایی انجام می شود که رای دهنده تکلیف خود را نمی داند و تشخیص آن برای او سخت یا غیر ممکن است. مشکل یا جنبه ها و عوارض آن.

تاریخ جنگ در اوکراین موضوع مبهم یا پیچیده ای نیست. روسیه و اوکراین در مورد اینکه اوکراین باید متحد روسیه باشد یا به ناتو و متحد اروپا و آمریکا باشد اختلاف نظر داشتند و روسیه به جای حل این اختلاف با توسل به روش های دیپلماتیک و تعامل مثبت، تهاجم نظامی را ترجیح داد. که بتواند ظرف چند روز یا حداکثر یک هفته ارتش و دولت اوکراین را سرنگون کند و تسلیم شود.

این اشتباه محاسباتی اشتباه بوده و جنگ در اوکراین بیش از یک سال است که ادامه دارد و با تلفات زیادی که به نیروهای نظامی روسیه و تجهیزات نظامی این کشور وارد شده است، ارتش روسیه هنوز هیچ نشانه ای از پیروزی دریافت نکرده است و پیش بینی ها انجام شده است. این است که ولادیمیر پوتین به اهداف خود در این جنگ دست نخواهد یافت. این در حالی است که موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال اصل جنگ باید علیه جنگ باشد، فارغ از اینکه برای طرفین چه اتفاقی افتاده یا خواهد آمد. بنابراین، وقتی قطعنامه‌ای در سازمان ملل پیشنهاد می‌شود که خواستار خروج روسیه از اوکراین است، ایران باید بدون تردید به «آری» رأی دهد. با توجه به قانون اساسی روشن جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر صلح جهانی به عنوان یکی از محورهای مهم آن، انتظار می رود حتی از سازمان ملل نیز پیشی بگیرد و به جنگ اوکراین که صلح جهانی و بسیاری را تهدید جدی کرده است، پایان دهد. مشکلات برای اقتصاد جهانی، به جای خودداری از چنین راه حلی، تلاش مستمر داشته باشید!

نکته بعدی غیرقابل اعتماد بودن روسیه است که در قطعنامه اخیر سازمان ملل علیه انصارالله یمن نیز نشان داده شد. همزمان با قطعنامه مربوط به جنگ اوکراین، سازمان ملل قطعنامه دیگری در رابطه با جنگ یمن صادر کرد که در آن انصارالله، حوثی های مخالف تجاوزات عربستان سعودی و امارات، تروریست محسوب می شوند. روسیه در نتیجه معامله سیاسی با امارات به این قطعنامه رای مثبت داد و انصارالله یمن را قربانی منافع خود کرد. آنچه در این ماجرا جای تامل دارد این است که انصارالله یمن در حمله روسیه به اوکراین سال گذشته از روسیه حمایت کرد و حالا روسیه حامی خود را تروریست می خواند! آنچه در اینجا مهم است این است که روس ها بدانند که حمایت از انصارالله یمن محل درگیری سیاسی بین ایران، عربستان سعودی و امارات است و در عین حال ایران از سازمان ملل ضد روسی خودداری می کند. قطعنامه از طریق حمایت از روسیه، روسیه ای که ایران منتظر آن است. قرار بود اون قطعنامه رو وتو کنه بهش رای داد!!

این روش دیپلماسی خارجی ایران قطعاً با استانداردهای روابط بین الملل مطابقت ندارد. روابط بین‌الملل منطقی نیازمند دولت‌های قابل اعتمادی است که به منافع طرف مقابل پایبند باشند. ما نباید به روسیه اعتماد کنیم که ثابت کرده است منافع ما را فدای منافع خود می کند. این روی شاخه خشک آویزان است.

دیدگاهتان را بنویسید