دوگانگی آمریکا در مورد حقوق بشر عجیب نیست: جنگ در اوکراین را محکوم می کند، اما از کشتار کودکان در یمن حمایت می کند.


ساعت: 13:02
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880759

کامران غضنفری گفت: آمریکا حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کند اما هیچ گاه حمله هفت ساله رژیم سعودی به مردم بی گناه یمن را محکوم نمی کنند بلکه از آن نیز حمایت می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با پایگاه تحلیلی و اطلاع رسانی صبح زاگرس درباره حقوق بشر آمریکایی ها و مواضع دوگانه آنها در مسائل مختلف گفت: این دوگانگی آمریکا چیز جدیدی نیست، آمیخته به ماهیت استکباری است. مربوط به دو سه دهه اخیر نیست، بلکه با یکی دو قرن اخیر، به ویژه در دوران مدرن، پس از جنگ جهانی دوم، این نوع موقعیت مضاعف افزایش یافته است.

کامران غضنفری همچنین گفت: آنها درگیری و جنگ را زمانی تایید می کنند که به نفعشان باشد و در جایی که منافع نامشروعشان ایجاب نمی کند آن را محکوم می کنند و همیشه کسانی را که حاضر به تسلیم شدن در برابر منافع نامشروع آمریکا هستند تایید می کنند. از آنها حمایت می کنند.

وی افزود: آمریکا حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کند اما هیچ گاه حمله هفت ساله رژیم سعودی به مردم بی گناه یمن را محکوم نمی کنند بلکه از آن نیز حمایت می کنند. یعنی بستگی دارد کشور حمله کننده کی باشد، اگر نوکر و حامی آنها باشد، تایید و حمایت کنند، اگر با آنها نباشد یا عاملشان نباشد، محکومشان کنند، آمریکا همیشه این معیار دوگانه را داشته است.

غضنفری ادامه داد: این دوگانگی در مسائل حقوق بشری نیز وجود دارد; رژیم‌های سرکوبگر که به مردم خود سرکوب می‌کنند اما از دستورات آمریکا تبعیت می‌کنند، هیچ اعتراضی از سوی آمریکا به آنها نمی‌بینیم و برخلاف کشورهایی که دولتشان با منافع نامشروع آمریکا مخالف است، هر اقدامی در جهت حفظ حکومت انجام می‌شود. حفظ تمامیت ارضی، ثبات و صلح در کشور، اگر به تنهایی این کار را انجام دهند، مصداق نقض حقوق بشر است.

این کارشناس سیاسی افزود: آمریکا همیشه این استاندارد دوگانه را داشته است و چیز عجیبی نیست. از آنجایی که آمریکا سال ها مستقیماً در ویتنام مداخله کرد، مستقیماً در ویتنام مداخله کرد، ده ها هزار یا صدها هزار نفر را در آنجا کشت، بمباران های گسترده انجام داد، حتی بمباران های شیمیایی گسترده ای را انجام داد که هزاران هکتار از جنگل های ویتنامی را با این مواد شیمیایی آلوده و نابود کرد. مداخله ای که در جنگ جهانی علیه ژاپن انجام دادند در حالی که ژاپن تسلیم شده بود و نمی خواست جنگ را ادامه دهد اما رفتند و بمب اتم را روی 2 شهرش انداختند تا بمب خودشان را آزمایش کنند و بگذارند مردم جهان. این را بدانید پس شما طرف ما هستید و هر که بخواهد جلوی ما بایستد ما او را با بمب اتم نابود خواهیم کرد.

غضنفری گفت: مداخلات مستقیم آمریکا در کشورهای مختلف جهان از آسیا و آفریقا تا آمریکای لاتین چیز عجیبی نیست و دهه هاست که شاهد آن بوده ایم که دلیل آن روحیه استکباری و جنایتکارانه آمریکاست. دولت ایالت های آمریکا که هیچ ارزشی برای زندگی و حقوق بشر ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید