چرا ایران قطعنامه مجمع عمومی درباره اوکراین را رد کرد؟


ساعت: 22:33
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817516

ته روانچی درباره ممتنع از قطعنامه مجمع عمومی درباره اوکراین گفت: متن فعلی قطعنامه حاوی عباراتی است که فراتر از وضعیت انسانی در آنجا است و فاقد مکانیسم های واقع بینانه برای حل و فصل جنبه های انسانی درگیری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن اوکراین درباره «عواقب انسانی» خصومت‌ها در اوکراین پیشنهاد شد. این قطعنامه با 146 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 38 رأی ممتنع به تصویب رسید. ایران از رای دادن به این قطعنامه ممتنع کرده است.

در همین راستا مجید تهت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد توضیحات هیئت جمهوری اسلامی ایران در خصوص این قطعنامه را قرائت کرد.

تخت روانچی گفت: جمهوری اسلامی ایران به شدت نگران تشدید شرایط انسانی در اوکراین و مناطق همجوار آن است. ایران مواضع اصولی خود را در مورد نیاز به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس حقوق بین الملل تایید می کند و بر لزوم رعایت کامل مفاد منشور سازمان ملل متحد از جمله حقوق بین الملل از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه از سوی همه طرف ها تاکید می کند.

* درخواست ایران برای توقف فوری درگیری ها

جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر لزوم احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها و تضمین امنیت و امنیت همه غیرنظامیان و غیرنظامیان، خواستار پایان فوری درگیری‌های اخیر و کاهش تنش‌ها شده است. ما آنها را تشویق می کنیم تا نگرانی های خود را از طریق گفتگو دنبال کنند.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: ما معتقدیم که متن فعلی قطعنامه مجمع عمومی شامل عباراتی است که فراتر از وضعیت انسانی آنجاست و فاقد مکانیسم های واقع بینانه برای حل و فصل جنبه های انسانی مناقشه است. جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که ماهیت انسان دوستانه کمک ها باید همیشه حفظ شود و ارائه کمک های بشردوستانه باید صرفا بر اساس اصول انسانیت و بی طرفی باشد. ما همچنین خواستار تسهیل فوری انتقال ایمن و داوطلبانه همه پناهندگان غیرنظامی و افراد آواره از مناطق آسیب دیده هستیم.

در این بیانیه که توسط تخت روانچی قرائت شد، آمده است: مسائل بشردوستانه جایگاه برجسته ای در سیاست خارجی ایران دارد. ما مجدداً بر آمادگی خود برای همکاری، هماهنگی و تسهیل ارائه کمک های بشردوستانه به افراد نیازمند در درگیری فعلی تاکید می کنیم. دولت من ضمن حمایت از مذاکرات جاری بین طرفین، خواستار حل و فصل مسالمت آمیز فوری مناقشه بر اساس قوانین بین المللی است.

به گزارش فارس، هیئت جمهوری اسلامی ایران پیش از این درباره قطعنامه ارائه شده به یازدهمین نشست فوق العاده اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره اوکراین اظهارنظر کرده است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای از روسیه می‌خواهد به جنگ اوکراین پایان دهد و تمام نیروهایش را از این کشور خارج کند. این قطعنامه با 141 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 35 رأی ممتنع به تصویب رسید. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید