انتقاد بدون انتقاد از سفر جمهوری اسلامی رئیس جمهور به چین/ مقامات چینی حتی از بستن کتری ما که در عربستان شکستند خودداری کردند/ شام و ناهار هیچ!

انتقاد بدون انتقاد از سفر جمهوری اسلامی رئیس جمهور به چین/ مقامات چینی حتی از بستن کتری ما که در عربستان شکستند خودداری کردند/ شام و ناهار هیچ!

بر اساس قوانین حاکم بر روابط بین الملل، سفر رئیس جمهور رئیس جمهور به چین قبل از عذرخواهی رسمی چین از دولت و ملت ایران به دلیل مواضع ضد ایرانی شی جین پینگ اقدام شایسته ای نبود.

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به انتقاد از سفر ابراهیم رئیسی به چین پرداخت و نوشت;

اصل سفرهای کاری مقامات دولتی به خارج از کشور امری طبیعی است که توسط همه دولت ها انجام می شود و برای گسترش روابط بین الملل ضروری است. بنابراین کسانی که منشا سفر رئیس جمهور رئیسی به چین را زیر سوال می برند قابل قبول نیستند. اگر مشکلی وجود دارد و اگر قرار است جلوی این سفر علامت سوال باشد، باید مربوط به زمان سفر و محتوای آن باشد.

در مورد زمان سفر این سوال اساسی وجود دارد: چرا رئیس جمهوری اسلامی ایران قبل از عذرخواهی رئیس جمهور چین یا اصلاح مواضع ایران علیه تمامیت ارضی در سفر آذرماه خود به عربستان سعودی به پکن سفر کرد؟

پشت صحنه اعطای دکترای افتخاری به رئیس جمهور توسط چینی ها

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سفر آذرماه سال جاری به عربستان، بیانیه مشترکی را با عربستان امضا کرد که در آن نسبت به فعالیت های هسته ای ایران موضع گیری کرد و کشورمان را به دخالت در کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم متهم کرد. همچنین رئیس جمهور چین در همین سفر از ادعای واهی امارات در مورد جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) حمایت کرد و مالکیت ایران بر این جزایر را زیر سوال برد. در همین حال وزارت امور خارجه کشورمان پس از اعتراض رسانه ای به مواضع ضدایرانی رئیس جمهور چین و گلایه ملایم از دولت چین به اقدامات شی جین پینگ واکنش نشان داد. معاون نخست وزیر چین نیز یک هفته بعد به تهران سفر کرد و تلاش کرد موضع شی جین پینگ را توجیه کند که مورد قبول واقع نشد و رسانه ها آن را ناکافی دانستند و خواستار عذرخواهی رسمی رئیس جمهور و دولت چین شدند.

طبق قوانین حاکم بر روابط بین الملل، سفر رئیس جمهور رئیس جمهور به چین قبل از عذرخواهی رسمی چین از دولت و ملت ایران به دلیل مواضع ضدایرانی شی جین پینگ اقدام شایسته ای نبود. اما زمانی که خبر این سفر منتشر شد، گمان می رفت در سفر رسمی بالاترین مقام اجرایی کشورمان به پکن، مقامات چینی در صدد جبران آن برآیند و رئیس جمهور آن کشور سخنرانی یا نکته ای درج شود. در بیانیه مشترک که اقدام خواهد شد. آقای شی جین پینگ باید اصلاح شود.

بررسی محتوای سفر رئیس جمهور رئیس جمهور به پکن نشان می دهد که دولت چین نه تنها از اصلاح مواضع ضد ایرانی شی جین پینگ امتناع ورزید، بلکه این امتیاز بسیار مهم را از هیئت عالیرتبه ایرانی گرفت که بدون ایجاد سردرگمی بر تعلق تایوان به چین تاکید کرد. با تاکید چین بر تعلق جزایر سه گانه خلیج فارس به ایران! در سفر رئیس جمهور به پکن سه نکته در تبلیغات رسمی مورد تاکید قرار گرفت. یکی استقبال رسمی که یکی از مصادیق «چتر با دست قوی» بود و چیز جدیدی نبود، مخصوصا اینکه رئیس جمهور چین با ماشین رئیس جمهور کشورمان نیامد. دوم اینکه اجرای توافقنامه همکاری 25 ساله دو کشور مورد تاکید قرار گرفت که اولاً یک وعده است و ثانیاً از جنبه های مختلف سؤال برانگیز است. و سوم اینکه در بیانیه پایانی سفر بر چین متحد تاکید شده بود، یعنی هیئت ایرانی بدون اینکه دولت چین را مجبور به پذیرش مالکیت ایران و جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک کند، تاکید کرد که تایوان متعلق به چین است. تنب. رئیس جمهور راست شی جین پینگ. به این ترتیب، اگر سفر تا اینجای کار را ارزیابی کنیم، باید در ادامه تبلیغات پر سر و صدا «آفتاب لاگن هفت دست» بگوییم «برای شام و نهار چیزی نیست»! یعنی مقامات چین حتی از بستن قوری ما که در عربستان سعودی شکستند، خودداری کردند.

واقعیت مهم این است که چین مانند آمریکا، اروپا و روسیه در تلاش برای به دست آوردن منافع خود است و در غیرقابل اعتماد بودن با آنها تفاوتی ندارد. نباید فکر کنیم با وعده های دولت چین گشایشی در اقتصاد ما ایجاد می شود، همانطور که فردای پایان سفر رئیس جمهور به چین شاهد افزایش قیمت دلار به 46 هزار تومان بودیم. دولتمردان ما باید این واقعیت را درک کنند که به جای دل دادن به قوری چینی، باید سیاست متعادل بین المللی را دنبال کنند که تنها راه حل مشکلات کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید