حمله جمهوری اسلامی به سفیر روسیه: با این پرونده سیاه نمی توان به دوستی با ملت ایران مباهات کرد.

حمله جمهوری اسلامی به سفیر روسیه: با این پرونده سیاه نمی توان به دوستی با ملت ایران مباهات کرد.

روز جدید روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: به لوان جاگاریان توصیه می کنیم تاریخ مبارزات 60 سال اخیر ایران را بخواند و به این نکته توجه کند که انقلابی در ایران علیه دخالت استعمارگران شرقی و غربی رخ داده است.
حمله جمهوری اسلامی به سفیر روسیه: با این پرونده سیاه نمی توان به دوستی با ملت ایران مباهات کرد.

بررسی تاریخ سلسله قاجار به خوبی نشان می دهد که سفیر کنونی روسیه در تهران در تلاش است تا اقدامات مداخله جویانه سفیران روس و انگلیس در دربار شاهان قاجار را تکرار کند، در حالی که تولد حدود 2 قرن را نادیده می گیرد. دیرتر و همه چیز را تغییر داده است.

سفیران روس و انگلیس در دربار قاجار به بهانه اینکه شاه ایران به دولت متبوع خود بدهکار است، سعی کردند از دربار امتیاز بگیرند و مداخله خود را افزایش دهند. ضعف شاهان قاجار و فساد دربار نیز زمینه را برای سوء استفاده از قدرت های خارجی فراهم کرده بود و اوضاع به جایی رسید که روسیه و انگلیس به میل خود توانستند ایران را تقسیم کنند و عملاً حاکمیت ملی را زیر پا بگذارند. در آن زمان آمریکا هنوز در استعمار خاورمیانه سهمی نداشت و تخت و تاشا انحصار روسیه و انگلیس بودند. استعمار آمریکا در ایران در واقع با کودتای 28 مرداد که تلاش مشترک آمریکا و انگلیس بود آغاز شد و تا انقراض خاندان پهلوی در 31 بهمن 1366 ادامه یافت.

لووان جاگاریان سفیر روسیه در تهران در ادامه دخالت های خود در امور داخلی ایران و اقدامات تحریک آمیز و گستاخانه خود در بسیاری از موارد که همگی توهین و جسارت به ملت ایران تلقی می شود، اخیراً پای خود را در جای خود قرار داده است. سفیران روس و انگلیس در دربار قاجار و به بهانه درخواست چند صد میلیون یورویی از دولت متبوع سعی در کسب امتیاز دارند. وی گفت: مواردی وجود دارد که نمی خواهم فاش کنم اما آنچه مشخص است این است که ایران صدها میلیون یورو به ما بدهکار است و پرداخت نمی کند.

در این قسمت از سخنان سفیر روسیه در تهران حداقل دو توهین به ایران وجود دارد. اول گفت: «چیزهایی هست که نمی‌خواهم فاش کنم».

این گونه سخن گفتن از افشای بدترین خیانت ها و فسادها بدتر است. واقعاً چه چیزی در مورد روابط ایران و روسیه یا عملکرد دولت ایران یا مقامات ایرانی وجود دارد که سفیر روسیه از افشای آن خودداری می کند؟ ای کاش آقای لوان جاگاریان یک آدم اعتراف به خود نبود و بدون تردید آنچه را که می داند فاش نمی کرد تا بفهمد چه چیزی در چنته دارد.

این گونه نماسازی و استفاده از اصطلاح “معرض شدن” سفیر در کشور تعلیق شده توهین آشکار و در عین حال تهدید است و جرم تلقی می شود. سفیران وظیفه دارند از قداست کشور محل مأموریت خود پاسداری کنند و کسی که با این لحن وقیحانه علیه کشور محل مأموریت خود صحبت می کند برخلاف وظایف تبلیغی آنها عمل می کند و صلاحیت ادامه سفیر را ندارد.

توهین دوم صحبت از صدها میلیون یورو است که ایران به روسیه بدهکار است که توهین آشکار به کشورمان محسوب می شود و خارج از وظایف یک سفیر است.

منظور سفیر روسیه از این بدهی، قیمت سوخت نیروگاه بوشهر و تعهدات مربوطه است. چنین بدهی هایی در روابط بین دولت ها بسیار عادی است و این مبلغ برای گروگان گرفتن کافی نیست. مهمتر از آن اینکه اگر سفیر روسیه خود را موظف بداند که این مبلغ را جمع آوری کند، می تواند با وزارت امور خارجه یا وزارت دفاع کشورمان مذاکره کند. ?

سفیر روسیه در تهران نیز در آخرین سخنان خود درباره همراهی ایران با برجام و هرگونه توافق با اروپا دروغ گفت که افشای این اکاذیب مستلزم فرصتی دیگر است، اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که این سفیر و دولت متبوعش در این موضوع هستند. تحریم‌های آمریکا علیه ایران و مذاکرات برجام پر از صفحات سیاه است. پایبندی جدی به تحریم ها برای بستن جیب خود از طریق این رفتار ظالمانه آمریکا با ملت ایران، گروگان گرفتن مذاکرات برجام در جنگ اوکراین، رقابت ناعادلانه با ایران در زمینه فروش نفت ارزان به چین و … بهره برداری سیاسی از روابط با ایران برای جبران انزوای جهانی این کشور از جمله لیست های سیاه است.

خود سفیر روسیه که خیانت گریبیدف را زنده کرد و عکس اجلاس سران متفقین در سفارت روسیه در تهران را منتشر کرد، به صراحت اعلام کرد که سعی دارد ملت ایران را به سفیر شاهان در دربار قاجار افتخار کند. . با چنین پرونده سیاهی نمی تواند به دوستی با ملت ایران ببالد. مردم ایران بین قدرت های شرقی و غربی فرقی قائل نیستند و هر دو را غیر قابل اعتماد می دانند و روابط کشور خود را با آنها تنها در چارچوب تامین منافع ملی خود می پذیرند.

به لوان جاگاریان توصیه می کنیم تاریخ مبارزات 60 سال اخیر ایران را بخواند و به این نکته توجه کند که انقلابی در ایران علیه دخالت استعمارگران شرقی و غربی رخ داد. به همین دلیل روس ها و سفیرشان باید این واقعیت را درک کنند که نباید با ادبیات قاجار با ملت ایران حرف زد.

دیدگاهتان را بنویسید