عباس عبدی: اگر دولت قدمی به جلو برندارد عواقب بدی در پی دارد/ پرونده مهسا امینی آزمونی برای رئیسی

عباس عبدی: اگر دولت قدمی به جلو برندارد عواقب بدی در پی دارد/ پرونده مهسا امینی آزمونی برای رئیسی

روز جدید عباس عبدی گفت: معتقدم دولت باید قدمی به جلو بردارد. این به معنای تقویت این سیاست ها نیست. این سیاست‌ها عقب مانده‌اند و باید یک قدم به جلو بردارند، یعنی اصلاح کنند و چیزهایی را که به مردم آسیب می‌زنند و کارساز نیستند کنار بگذارند. اگر این کار را نکند، این شکاف بیشتر خواهد شد و عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.

تندروی در فضای سیاسی کشور هر روز وارد مرحله جدیدی می شود، اگر چندی پیش هجمه ها علیه دولت روحانی و کل جریان اصلاحات بود، امروز برخی از چهره های سیاسی رسما توسط برخی تریبون ها نام برده می شوند و با عناوین رکیک خطاب می شوند. مانند آنچه امام هادی مشهد اخیراً درباره عباس عبدی مطرح کردند و آن را عنصر انحرافی نامیدند.

از سوی دیگر فضای سیاسی اجتماعی کشور از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت زنی هدف قرار گرفته و تقاضای دولت ریاست جمهوری و قوه قضائیه برای برخورد جدی با عاملان و عاملان آن بسیار داغ و شوکه شده است. مقصران این حادثه از یک طرف و برای جلوگیری از رزمندگان از نیروی گشت ارشاد هستند. اما ستیزه جویان همچنان می جنگند و گشت ارشاد را مقصر نمی دانند.

عباس عبدی معتقد است پس از اتفاقی که برای مهسا امینی رخ داد، دولت باید پا پیش بگذارد و اقدامات اصلاحی انجام دهد.

او تاکید می کند که منتقدان نباید افراطی بازی کنند.

شرح گفتگوی قرن جدید با عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب را بخوانید;

آقای عبدی! اخیراً برخی تریبون ها مواضع تندی علیه برخی از چهره های اصلاح طلب مانند آقای تاج زاده یا شما اتخاذ کرده اند، این فضا تا چه اندازه نشانه بسته شدن فضا و تند شدن طیف تندرو است؟

فکر نمی کنم این نشانه بسته شدن فضا باشد. البته معمولا در ایران همیشه تلاش برای بستن فضا بوده و هست. بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که دوباره بسته نشود.
منتقدان نباید وارد چرخه افراط گرایی عناصر افراطی شوند

اما من فکر می‌کنم برخی از عناصر رادیکال تشکیلات سیاسی می‌خواهند فضا را داغ کنند تا منتقدان به اندازه خودشان تند باشند. بنابراین اگر منتقدان به وضعیت موجود احترام بگذارند و وارد چرخه افراط گرایی خود نشوند، بعید می دانم که بخواهند فضا را به دلیل عواقب ناگوار انجام این کار ببندند.

شما نباید وارد بازی افراطی ها شوید

وقتی از سکوها شما را «عنصر منحرف» و «فرصت طلب» خطاب کردند، چه واکنشی نشان دادید؟

واکنش ها به این گونه اظهارات و رفتارها متفاوت است. عده ای تهمت هایی می زنند که جواب نمی دهد و باید شکایت کنید. جایی که باید سکوت کرد و خطاب به آنها وارد بازی آنها شد. برخی باید پاسخ داده شوند. البته من علناً پاسخ خواهم داد، اما شما نباید به بازی آنها بیفتید و حرف و اتهام زشت بزنید.

گفتن الفاظی مثل فرصت طلبی و انحراف برای کسانی نیست که حرفشان را بزنند. بنابراین باید خیلی آرام و محکم جواب داد. اتفاقاً این متانت و درایتی که در پاسخ به کار می بریم کارایی را افزایش می دهد.

زمینه اجتماعی بازگشت به رویدادهای گذشته نیست

در مورد مهسا امینی، صرف نظر از اتفاقاتی که رخ داد، چقدر از پیام فضای سیاسی کشور روی این سکه قابل دریافت است؟ منظورتان نوعی بازگشت به رفتار رادیکال دهه شصت است؟

وقایع دهه 1960 را نباید یک طرفه دید. طرف مقابل حکومت گروهی مانند مجاهدین خلق بودند که در خیابان ها مردم را می کشتند و به همین دلیل دولت نیز به همین شکل عمل می کرد. آنها مسلح بودند، آنها قاتل بودند.

در این مدت چند قتل انجام شد؟ این اتفاقات در هر جامعه دیگری رخ داد و دولت ها کم و بیش واکنش بدی نشان دادند. اما الان اینطور نیست.

مردم مخالف خشونت هستند. حداکثر حرف و انتقاد دارند، اگر ایرادی دارند سعی می کنند اجازه بگیرند. آنها به راحتی صحبت می کنند و هیچ زمینه اجتماعی برای بازبینی وقایع گذشته وجود ندارد. مگر اینکه کسی اسلحه به دست بگیرد و کاری را انجام دهد که مردم با آن مخالف هستند.

اگر دولت جلو نرود عواقب ناگواری در پی خواهد داشت

اگر طبق پیش بینی شما دولت گامی به جلو برندارد و حتی یک گام به عقب بر دارد، اعتراضات اجتماعی را پیش بینی می کنید؟

من فکر می کنم دولت باید قدم برداشته باشد. این به معنای تقویت این سیاست ها نیست. این سیاست‌ها عقب مانده‌اند و باید یک قدم به جلو بردارند، یعنی اصلاح کنند و چیزهایی را که به مردم آسیب می‌زنند و کارساز نیستند کنار بگذارند. اگر این کار را نکند، این شکاف بیشتر خواهد شد و عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.
پرونده مهسا امینی آزمونی برای رئیسی است

رویکرد دولت رئیس جمهور در قبال این نوع حوادث که اخیراً بیشتر شده است را چگونه ارزیابی می کنید؟ نفوذ تندروهای نوع ثبات در بدنه دولت تا چه اندازه باعث شده است که دولت از این افراط گرایان حمایت کند؟

آقای رئیسی در سطح صحبت و تماس بد نبود. اما آنچه انتظار داریم در عمل شاهد آن باشیم، تعیین افراد شایسته برای جلوگیری از چنین حوادثی است.

متاسفانه هنوز آنطور که باید شاهد این سیاست نیستیم. باید منتظر ماند و دید که اکنون در دومین سال فعالیت خود است، آیا اراده و توان لازم برای مقابله عملی با این مشکلات را دارند یا در حد شعار و همدلی باقی خواهند ماند. پرونده مهسا امینی نمونه خوبی از محاکمه آقای رئیسی است. در آینده تست خواهد شد. امیدواریم موفق باشد.

در حوزه فرهنگی تضادهای سیستمی زیادی وجود دارد

آیا رویکردهای تند ریاست جمهوری در حوزه فرهنگی و اجتماعی می تواند به پاشنه آشیل این دولت تبدیل شود و در انتخابات 1404 خود را نشان دهد؟

تناقضات زیادی در سیستم وجود دارد. از جمله اینکه در حوزه فرهنگ اساس سیاست هایی که درباره کتاب و فضای مجازی اعلام می شود را نمی فهمیم. هر چیزی که برای شما بد است یا دوست ندارید، نباید از ارسال آن دست بردارید. مردم در جامعه حقوق دارند. باید پذیرفت که اگر از انتشار آثار فرهنگی بر خلاف سلیقه خود جلوگیری کنید، حقیقت تغییر نمی کند. در رژیم گذشته جلوی خیلی چیزها گرفته شد، اما داستان تغییر کرده است که با موانعی که امروز در عصر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ایجاد می کنید، می خواهید مردم مطابق میل شما عمل کنند و جریان فرهنگی به سمت جلو حرکت کند. و مطابق میل خود تغییر دهید.

شما نمی توانید این کارها را انجام دهید. یکی از تناقضات سیاست دولت در حوزه فرهنگی است و امیدوارم در سال دوم این تناقضات کاهش یابد.

منبع: قرن جدید

دیدگاهتان را بنویسید