پیشنهاد عباس عبدی: تشکیل کمیسیون مستقل حقیقت یاب در مورد پرونده فوت مهسا امینی

پیشنهاد عباس عبدی: تشکیل کمیسیون مستقل حقیقت یاب در مورد پرونده فوت مهسا امینی

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در سرمقاله روزنامه اعتماد با عنوان “چه باید کرد؟” وی نوشت: مصاحبه تلویزیونی چهارشنبه شب آقای رایضی از نظر ادبیات و لحن گفته های ایشان نقاط قوت و ضعفی داشت. اولین و در واقع مهمترین مشکل این است که افکار عمومی از این سخنان پاداش عینی دریافت نمی کنند. در همان زمان که این اتفاق برای خانم امینی افتاد، آقای رایضی پا به عرصه گذاشت و با خانواده ایشان تماس گرفت و اظهارات خوبی را بیان کرد، اما به دلیل بی اعتمادی ریشه ای به این موارد، به افکار عمومی اطمینان نداد و حالا حدود 10 روز بعد با توجه به این موضوع و به وجود آمدن شرایط جدید، چنین اظهاراتی نمی تواند مشکلی را حل کند. آقای رئیس جمهور همه چیز را به ارزیابی رویه های رسمی و عرفی ارجاع داد. در حالی که مشکل افکار عمومی با این رویه هاست. چگونه می توان با مراجعه به نتایج این روش ها افراد را متقاعد کرد؟

ایراد سخنان آقای رئیسی این است که برخلاف آموزش حرفه ای ایشان که قانونی است، پیشنهادات ایشان فاقد منطق قانونی است، بنابراین اعتماد کافی در افکار عمومی ایجاد نمی کند. مثلاً مشکل قانون حجاب ربطی به نحوه اجرای آن ندارد. نحوه اجرا در آيين دادرسي نوشته شده و همه مسئولان بايد دقيقاً طبق آن عمل كنند و هر كاري كه تاكنون انجام داده اند جرم است چون ربطي به آيين دادرسي ندارد. قانون حجاب روشن است و وظایف پلیس و ضابطان به طور شفاف و دقیق در قانون مشخص شده است. بنابراین نباید در مورد روش اجرا صحبت کنیم. قانون فعلی غیرعملی و مورد اعتراض است. این چیزی است که بارها تکرار شده است و در این شرایط نباید بحث شود، موضوع اصلی قانون مربوطه است.

در مورد خانم امینی با تکیه بر نظرات رسمی و موکول به آینده به هیچ وجه مشکل حل نمی شود. سرعت تغییر بسیار بسیار سریعتر از سرعت تصمیمات اداری کند است. تصمیماتی که واضح نیستند و اعتماد ایجاد نمی کنند. بنابراین تنها راهی که می توانست حلال مشکلات باشد و باید همزمان با خانواده مرحوم امینی تماس می گرفت، پذیرفتند شورایی مستقل متشکل از افراد معتمد و به ویژه نمایندگانی از خانواده آن مرحوم. با تمام اختیارات برای رسیدگی به حادثه و تهیه گزارش، امروز حتی این راه حل نیز مشکل را حل نخواهد کرد، اگرچه ممکن است امیدوارکننده باشد. متأسفانه این پیشنهاد در همان زمان مطرح شد، اما ظاهراً دولت محترم به تحقیقات مستقل عادت ندارند و احساس می‌کنند با تکیه بر این روش‌های ناکارآمد می‌توانند اعتبار از دست رفته را به دست آورند و با بیان اینکه پزشکی قانونی نظر داده است، احساس می‌کنند. ، مشکل حل خواهد شد. البته طبق قانون نظر کارشناسان پزشکی قانونی معتبر است اما این کار باید طبق دستور و فوریت و حق اعتراض متقاضیان و ذی نفعان انجام شود. استناد به گزارشات اداری مشکل را حل نمی کند.

دولت آقای رئیسی که از وحدت لازم برای تصمیم گیری های عاجل برخوردار است باید می دانست که با محدودکردن شیوه های برخورد با معضلات و اعتراضات اجتماعی به ذهنیت پلیسی و امنیتی مشکلی حل نمی شود. شکی نیست که همیشه کسانی خواهند بود که از این آب گل آلود ماهی بگیرند، اما این واقعیت دلیلی برای نادیده گرفتن سایر نقاط ضعف و تصمیمات اشتباه و دیرهنگام نیست.

اگرچه کمی دیر شده است و حاکمان نباید اجازه می‌دادند که کارها در گذشته تکرار شود، اما راهی جز جلب اعتماد قشر قابل توجهی از مردم وجود ندارد و این جلب اعتماد مستلزم تغییر است. در رویه ها یعنی اتفاقات کوچک و بزرگی در این جامعه رخ می دهد. دولت تاکنون فقط خود را در تصمیم گیری ها و رویه ها درست می دانسته است. تقریباً در همه موارد، در برابر تحقیقات مستقل مقاومت می کند. در نتیجه گزارش های رسمی هیچ گاه مورد قبول مردم قرار نگرفت و بی اعتمادی عمیق شد. راه حل واقعی ایجاد کمیته های حقیقت یابی مورد قبول مردم است. سازوکار تعیین این کمیته ها را می توان به سرعت تعریف کرد، اگرچه این مکانیسم برای خودی ها اختصاص ندارد. یک ترکیب کاملا مستقل. می توان از قضیه مهسا شروع کرد. اگر مرگ این دختر بتواند سرآغاز شکل گیری چنین نهادی باشد، می توان گفت در این صورت یکی از پربارترین مرگ های تاریخ ایران خواهد بود، هرچند که هنوز درد برای او تازه خواهد بود. خانواده . ضمناً سریعاً دستور اصلاح قانون را بدهد که از ابتدا اجرا نشده است زیرا قابل اجرا نیست.

دیدگاهتان را بنویسید