گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس درباره مهسا امینی: هیچ گونه ضرب و جرح و ضرب و جرح فیزیکی صورت نگرفته است/ اطلاع رسانی به پلیس و عذرخواهی از هرگونه قصور موجب کاهش تبعات اجتماعی می شود/ خواستار تغییر قانون برای تعیین حدود حجاب هستیم.

گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس درباره مهسا امینی: هیچ گونه ضرب و جرح و ضرب و جرح فیزیکی صورت نگرفته است/ اطلاع رسانی به پلیس و عذرخواهی از هرگونه قصور موجب کاهش تبعات اجتماعی می شود/ خواستار تغییر قانون برای تعیین حدود حجاب هستیم.

روز جدید کمیسیون حقیقت یاب مجلس شورای اسلامی در گزارش خود درباره علت مرگ مرحومه مهسا امینی، ضمن تاکید بر اینکه متوفی ” ضرب و جرح و برخورد بدنی” صورت نگرفته است، خواستار پیگرد قانونی کسانی شد که “اظهارات عجولانه و” برخلاف واقعیت» احساسات مردم را جریحه دار کرده و زمینه سوء استفاده دشمن و معاندین را فراهم کرده و مواضع خود را اصلاح نکرده اند. این کمیسیون همچنین رسماً خواستار اصلاح «ساختار، روش‌ها و فرآیندهای اجرایی برای حفظ امنیت اجتماعی» شد.

پس از حادثه ناگواری که برای مرحوم مهسا امینی رخ داد، به دستور محمدبکر کلیباف، رئیس شورای اسلامی شهر، کمیته کشور و شوراها مأمور رسیدگی به این حادثه و گزارش آن شد. رئیس مجلس پیش از آن تاکید کرد: حتما این موضوع را بررسی خواهیم کرد تا علت حادثه روشن و شفاف شود و رسما اعلام شود، شکی نیست.

صبح امروز در گزارش خود از این حادثه که حاصل بررسی های کمیته حقیقت یاب است و به همراه جزئیات چگونگی وقوع این حادثه تلخ منتشر و در صحن علنی مجلس قرائت شد، کمیسیون داخلی و وکلای دادگستری در قسمت خلاصه تاکید کردند: به هیچ وجه در جریان درگیری، انتقال و استقرار مرحومه خانم امینی در کلانتری امنیت عمومی، مورد ضرب و جرح و ضرب و شتم قرار نگرفته و فوت مذکور ناشی از ضرب و جرح فیزیکی نبوده است. کتک زدن یا هر ضربه ای که به او وارد شود.»

بر اساس این خلاصه، گزارش کمیته امور داخلی کشور و شوروی خواستار پیگرد قانونی کسانی است که «قبل از روشن شدن اوضاع اظهارات عجولانه کرده و احساسات مردم را جریحه دار کرده و زمینه سوء استفاده از سوی مخالفان رژیم و رژیم را فراهم کرده اند. شورشیان.” .

در این گزارش همچنین به صراحت تاکید شده است که هیچ قصوری یا تقصیری از سوی اورژانس کشور یا بیمارستان کساری در این حادثه صورت نگرفته است، بلکه «سطح و کیفیت اثربخشی اقدامات درمانی» بین زمین خوردن خانم امینی و ورود به محل است. تیم اورژانس که 10 دقیقه به طول انجامید جای تامل دارد و همچنین ازدحام جمعیت جلوی درب خروجی پلیس امنیت عمومی که باعث تاخیر بیش از 6 دقیقه ای در خروج آمبولانس شده بود. در “فرایند درمان ذکر شده” بی اثر است.

در بخشی دیگر از این گزارش، کمیسیون امور داخله و شوراها ضمن تاکید بر نقش بی بدیل فاراژ در تامین امنیت کشور، از نحوه گزارش پلیس در مورد این حادثه انتقاد کرده و می‌گوید: می‌توانست زمینه روایت دروغ رسانه‌های دشمن را کاهش دهد و… عذرخواهی برای سهل انگاری احتمالی، پیامدهای تلخ اجتماعی را کاهش می دهد.

کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس نیز بر لزوم بازنگری و «اصلاح ساختار، روش‌ها و فرآیندهای اجرایی برای حفظ امنیت اجتماعی و عمومی» توسط نهادهای ذیربط تاکید و بر پیگیری جدی این موضوع در مجلس تاکید کرد و خواستار آموزش افسران و کارگزاران، تجهیز دستگاه‌ها شد. پلیس برای امنیت عمومی با امکانات و نیازها، از جمله دوربین داشبورد و نصب دوربین در خودروهای گشت و بازنگری در نحوه اجرا و نظارت برای به حداقل رساندن فرصت خطای انسانی از طریق آموزش، نظارت و اصلاح فرآیندها و ساختارها.

این گزارش همچنین خواستار اصلاح تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی در خصوص تعیین دقیق حدود حجاب شرعی و تبیین مفاهیم مبهم مرتبط با آن است که با احتساب لایحه قوه قضائیه اصلاح شود. اصل تضاد قوا

در پایان این گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد که مهمترین راه ترویج حجاب و عفاف علاوه بر اجرای قوانین، راه های مثبت و شورای عالی فرهنگی است. انقلاب باید از نهادهایی که در این زمینه کم کاری کرده اند مطالبه کند و بخواهد

دیدگاهتان را بنویسید