دولت یک «گروه ویژه موقت برای بررسی اعتراضات» تشکیل داد. در مورد «کمیسیون حقیقت یاب» چطور؟

دولت یک «گروه ویژه موقت برای بررسی اعتراضات» تشکیل داد.  در مورد «کمیسیون حقیقت یاب» چطور؟

معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور از تصمیم «تشکیل کارگروه موقت بررسی حوادث و اعتراضات اخیر کشور» به منظور تشخیص و بررسی علل و عوامل و ارائه راهکار خبر داد. برای مقابله موثر با این حوادث.

در حالی که پیش از این و در جریان اعتراضات اخیر، وزارت کشور از تشکیل کمیسیون تحقیق و تفحص از اعتراضات خبر داده بود و پس از آن نه خبری از آن بود و نه تاکنون نتیجه ای حاصل شد، حالا خبرگزاری حکومتی از تشکیل کمیسیونی خبر داده بود. کارگروه موقت برای بررسی اعتراضات اخیر».

پایگاه اطلاع رسانی دولت (ایرنا) نوشت: ستاد هماهنگی در سیزدهمین جلسه این ستاد که در تاریخ 13/3/1392 برگزار شد، نقشه مهندسی فرهنگی کشور را برای تشخیص، بررسی علل و زمینه ها و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مقابله موثر با این حوادث تصویب کرد. 9 مهر

بر اساس این مصوبه، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف به تشکیل کارگروهی موقت به ریاست دبیر شورا برای تشخیص و بررسی علل و زمینه حوادث و اعتراضات اخیر، با توجه به اجرای مصوبه شد. بند (1-2) اقدامات ملی سیزدهمین راهبرد کلان نقشه مهندسی فرهنگی کشور و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مقابله موثر با این حوادث با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ، دبیر شورای فرهنگ عمومی و معاون و دبیر ستاد فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.

در این مصوبه که از سوی «محمد محبر» ابلاغ شده است، تأکید شده است «اعمال این ماده واحده منوط به رعایت الزامات مربوطه از جمله عدم تخصیص منابع جدید مالی و سازمانی و عدم مغایرت با مقررات مربوطه».

در اعتراضات پس از مرگ تلخ مهسا امینی، صدها نفر کشته و زخمی شدند و هزاران نفر دستگیر شدند.

تاکنون آمار رسمی از تعداد کشته ها، مجروحان و زندانیان این اعتراضات منتشر نشده است.

برخی از نهادهای خارج از کشور تعداد قربانیان این اعتراضات را بیش از 500 نفر و برخی از مقامات کشور در اظهارات خود بین 200 تا 300 نفر تخمین زده اند.

علاوه بر این، برخی از بازداشت شدگان معترض تاکنون محاکمه و احکام سنگینی از جمله اعدام و حبس برای آنها صادر شده است.

برخی از تحلیلگران و کارشناسان نسبت به تکرار اعتراضات اخیر هشدار داده و معتقدند آرامش کنونی در خیابان ها مانند آتشفشان خاموش یا آتش زیر خاکستر است و اگر اصلاحات اساسی صورت نگیرد و دولت به خواسته های معترضان بی توجهی کند. ، وضعیت دوباره ناپایدار خواهد شد.

منبع: آفتاب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید