تشکیل کمیته حقیقت یاب برای دیدار در اربیل

سمیه خمارباغی: دیدار برخی از افرادی که خواهان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق هستند با واکنش شدید شخصیت ها ، مقامات و احزاب عراقی همراه شد. به گفته منابع عراقی ، بیش از 300 نفر در نشستی در شهر اربیل خواستار عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی شدند.

بر اساس گزارشی که در منابع صهیونیستی منتشر شده است ، تل آویو بلافاصله از این فرصت استفاده کرده و از چنین ملاقاتی در عراق حمایت خود را اعلام کرد.

وزارت کشور اقلیم کردستان عراق امروز شنبه 25 سپتامبر در پاسخ به جلسه دیروز تحت عنوان “صلح و بازگشت” در اربیل بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: “این جلسه بدون اطلاع ، رضایت و مشارکت اقلیم کردستان برگزار شد و به هیچ وجه موضع دولت اقلیم کردستان را نشان نمی دهد.” اقدامات لازم برای پیگیری نحوه برگزاری این جلسه انجام خواهد شد. در این زمینه با آنها صحبت کنید ناظم تنر ما نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران بودیم که به شرح زیر است:

وزارت کشور اقلیم کردستان اعلام کرد از نشست قبایل عرب مستقر در اربیل بی اطلاع است و با کسانی که این جلسه را سازماندهی کرده اند برخورد می کند. یک جلسه سیاسی برای اسرائیل؟ (در این شرایط حساس در عراق و منطقه) و الزامی برای عادی سازی روابط با اسرائیل و اقلیم کردستان از آن اطلاع ندارد؟

در شرایط کنونی و در دولت اقلیم کردستان ، آزادی و حمایت از کسانی که وارد منطقه می شوند وجود دارد و هرکسی که جلسه یا کنفرانسی را در سالنی برگزار کند ، اجازه می گیرد ، اما جزئیات این جلسات و کنفرانس ها قبلاً مشخص نیست. نمی توان همه جزئیات را در زمینه آزادی دانست ، اما وقتی وزارت کشور اقلیم کردستان عراق بیانیه ای در مورد این جلسه صادر می کند و اعلام می کند که از آن بی اطلاع است ، به این معنی است که آنها هم از جزئیات بی اطلاع هستند و هم با محتوای جلسه مخالفت کنید. این کشور به قانون اساسی و دولت مرکزی عراق متعهد است و در مورد سیاست خارجی ، دفاع و امنیت به بغداد گزارش می دهد.

وزارت کشور اقلیم کردستان عراق امروز در بیانیه ای از ایجاد یک کمیته حقیقت یاب برای شناسایی عاملان این جلسه خبر داد و این دیدار را محکوم کرد ، به این معنی که چنین جلسه ای برخلاف سیاست منطقه کردستان عراق برگزار شد ، به ویژه در این جلسه همه مهمانان عراقی بودند و یک موضوع حساس مانند درخواست عادی سازی روابط با اسرائیل مورد بحث قرار گرفت.

سوال: آیا اهداف این نشست و موضوعات مطرح شده در آن که حول محور مهم روابط با رژیم صهیونیستی می چرخد ​​، بر روند انتخابات عراق تأثیر می گذارد؟

بله ، شاید یکی از اهداف این جلسه تأثیرگذاری بر موضوع انتخابات در عراق و جلب رای الکترال به نفع برخی نامزدها ، مانند نامزدهای کرد باشد.

چرا اربیل برای این جلسات انتخاب شد و راههای جلوگیری از تکرار چنین رویدادهایی چیست؟

از آنجا که اربیل پایتخت این منطقه است و از آزادی جابجایی در این منطقه برخوردار است ، به ویژه برای مهمانانی که به این منطقه می آیند ، اما به طور کلی ، تعدادی از مسائل مانند ورود مهمانان و برگزاری جلسات در چارچوب مقررات آب و هوایی هنگام از وزارت کشور ، اقلیم با صدور بیانیه ای چنین جلسه ای را محکوم کرد ، به این معنی که ما با برگزاری آن مخالف بودیم.

راه جلوگیری از تکرار چنین حوادثی ، نظارت بر جزئیات جلسات و کنفرانس ها و اطلاع رسانی به دستگاه های ذی ربط مسئول برگزاری این جلسات و جلسات و همچنین تعیین برنامه های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی این جلسات است. به ما باید راهکارهایی را برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در نظر بگیریم. همانطور که می دانید ، اقلیم کردستان عراق دارای موقعیت جغرافیایی خاص و حساسی در بین همسایگان خود و به عنوان یک جامعه اسلامی است که نمی توان برخلاف تفکر و منافع اسلامی با آن رفتار کرد.

پیشنهاد من برای جلوگیری از چنین حوادثی این است که از جزئیات دقیق چنین جلساتی و افرادی که در خارج از منطقه وارد منطقه می شوند آگاهی داشته باشید و آنچه را که در جلسات مورد بحث قرار می گیرد به تفصیل بدانید. در واقع ، باید از هدف جلسات و همایش ها آگاه بود و هوشیاری سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت برای جلوگیری از چنین رویدادهایی است.

س :ال: در حالی که بسیاری از کشورهای دوست و متحدان در عراق و اقلیم کردستان دشمن اسرائیل هستند ، آیا چنین موضوعاتی بسیار حساس هستند؟ آیا دستیابی به آب و هوا و روابط با ایران یکی از اهداف چنین جلساتی نیست؟

من فکر می کنم هر چیزی که با سیاست های دولت و اقلیم عراق مغایرت داشته باشد و کشورهای همسایه و دوست عراق را در نظر نگیرد ، به آینده اقلیم کردستان عراق آسیب جدی می رساند.

در برخی موارد ، برخی افراد همواره در تلاش برای صید ماهی از آبهای کدر و تلاش برای ایجاد هرج و مرج در منطقه هستند ، اما ما هر اقدامی را که با هدف بر هم زدن روابط تهران و اربیل انجام شود محکوم می کنیم. ما باید هوشیارتر باشیم و دوستان و دشمنان را تعریف کنیم ، عوامل پشت چنین جلساتی را شناسایی کرده و در صدور مجوزها دقت بیشتری داشته باشیم.

هر اقدامی که به احساسات کشورهای دوست ، همسایه و اسلامی عراق و اقلیم کردستان عراق لطمه وارد کند ، نباید انجام شود و من معتقدم که مردم فلسطین باید سرنوشت خود را به دور از هرگونه دخالت خارجی تعیین کنند ، اما عوامل خارجی می توانند به مردم فلسطین دست یابند. به از حقوق قانونی خود محافظت کنید.

از نظر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ، منطقه کردستان عراق تابع چارچوب سیاست خارجی دولت مرکزی بغداد است و اربیل به طور کلی از نظر دفاعی ، سیاسی ، مالی و سیاست خارجی تابع دولت مرکزی بغداد است. به

روابط جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در طول تاریخ خوب بوده است ، اگرچه در برخی شرایط متزلزل شده اما هرگز قطع نشده است. روابط تهران و اربیل استراتژیک و قوی است زیرا امنیت و آسایش در منطقه و ایران و کل منطقه به هم مرتبط است و همه گروه های سیاسی منطقه معتقدند که روابط با ایران باید حفظ شود.

روابط اقتصادی تهران با آب و هوا خوب است و باید در آینده در زمینه های سرمایه گذاری ، صادرات و واردات تقویت شود.

دیدگاهتان را بنویسید