کمیسیون حقیقت یاب برای بررسی روند اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اراک / ضرورت رسیدگی قوه قضائیه به خلاءها


ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918886

آقاهانی گفت: امروز انتظار اهالی قوه قضائیه با توجه به تاکید رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور این است که موضوع طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک و رسیدگی به ترک اقدامات پیگیری شود. به طور جدی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیاوش آقاهانی کارشناس و فعال محیط زیست در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی بیان کرد: در بحث طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک سه موضوع وجود دارد که باید به روز شود، بحث نواقص قابل توجه این طرح و اجرا نشدن مصوبات از جمله مواردی است که باید به روز شود. نیاز به توجه دارد

وی افزود: در بحث اقدامات خروجی اولین موضوع بحث تغییر ساختاری این طرح و حذف کمیته های اولیه بود که در این طرح مشهود بود.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، 4 کمیته در نظر گرفته شد و این طرح بسته ای بود که شامل مصوبات، ساختارها و فرآیندهای اجرایی بود، اما متأسفانه فرآیندها و ساختارها دچار سردرگمی شد و به همین دلیل طرح به نتیجه رسید. بی اثر .گم شد.

آقاهانی با بیان اینکه باید کمیته هایی مانند کمیته نظارت و مشارکت مردمی وجود داشت اما در عمل این اتفاق نیفتاد، افزود: یکی از خلأهای بزرگ طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، حذف مشارکت مردمی بود. متأسفانه هیچ نقشی برای انسان تعریف نشد و ساختار نظارتی که باید می‌بود حذف شد. کمیته نظارت در مقاطع زمانی مختلف این طرح را مورد ارزیابی و بررسی قرار داده است و اکنون انتظار داریم قوه قضائیه وارد این حوزه ها شود.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: باید ساختارها و کمیته ها احیا شوند و در به روز رسانی طرح جدید به این اهمیت توجه شود.

وی با اشاره به شکست طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، گفت: در حوزه های مختلف از جمله مناطق شهری، شهرداری ها تعهداتی را بر عهده داشتند که در برخی موارد هنوز عملی نشده است، مانند بحث فضای سبز. که بسیار مهم و موثر بود و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: اکنون که در فصل سرد سال قرار داریم و با بحران وارونگی هوا مواجه هستیم، این فضای سبز موثر وجود ندارد و به دلیل انتخاب نادرست گونه ها در این فصل با کاهش مواجه هستیم.

آقاهانی افزود: امروز انتظار اهالی قوه قضائیه با توجه به تاکید رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور این است که موضوع طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک و برخورد با فعالیت های غیرقانونی پیگیری شود. به طور جدی تا این طرح در این دولت به هدف خود برسد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مشکل آلودگی هوای اراک را حل کنیم نیاز به برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داریم و قوه قضاییه ضامن این اقدامات است و با پیگیری مصوبات قبلی می توان این کار را انجام داد. و احیای ساختارها و فرآیندها و همچنین به روز رسانی و رفع مشکلات در طرح قبلی دیده نشد اما با توجه به شرایط جدید این مشکل پیگیری شد و ضامن این مشکل حضور قوی و مستمر دستگاه قضایی است. سیستم و بررسی بی توجهی مدیران در این زمینه.

آقاهانی تصریح کرد: گفته می شود 30 درصد منابع به طرح کاهش آلودگی هوای اراک تخصیص داده شده و 70 درصد طرح پیش رفته است که ما موافق نیستیم و این موضوع باید در قالب یک طرح بحث شود. کمیسیون احراز حقایق با حضور نماینده دادستانی، استانداری و نماینده مردم، رسانه ها و اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک باید حقیقت را کشف کنند.

وی ضمن انتقاد از نحوه تخصیص اعتبارات افزود: 80 درصد از 30 درصد اعتبارات تخصیص یافته به گفته مسئولان ذیربط مربوط به زیرگذرها و روگذرهای گران قیمت و ناکارآمد در حوزه آلودگی هوا بوده است، بنابراین تخصیص اعتبار می شود. باید در به روز رسانی برنامه و گام های بعدی اجرای دولت باشد در حوزه های موثر دیده می شود.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: با 10 درصد هزینه های اختصاص یافته به کارهای عمرانی، ایجاد هزار هکتار فضای سبز یا هوشمندسازی ترافیک در بافت مرکزی شهر و بحث تحقیقات فنی برتر و ایجاد بررسی فنی. مراکزی قابل تحقق است که بسیار موثر هستند.

آقاهانی خاطرنشان کرد: ضعف مدیریت دولت در سال‌های اخیر در جلب مشارکت سازمان‌ها و گروه‌های مردم‌دولتی مشهود است که می‌توانند نقش اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی را ایفا کنند و وظایفی را که برای شرکت‌های خصوصی مانند گروه ایرالکو بود، مطالبه کنند. متاسفانه این اتفاق نیفتاد

وی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که تا زمان ترک اقدامات قابل مشاهده است بحث تخصیص اعتبارات است که باید در کمیته حقیقت یاب به ویژه با حضور نماینده قوه قضائیه بررسی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید