انتقاد بی تعارف عباس عبدی از دولت رئیس جمهور/پول نفت کجا رفت؟ / دولت در گرفتن پول از مردم کاملاً موفق بوده است

انتقاد بی تعارف عباس عبدی از دولت رئیس جمهور/پول نفت کجا رفت؟  / دولت در گرفتن پول از مردم کاملاً موفق بوده است

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: در 6 ماهه نخست امسال تنها 73 درصد درآمد دولت محقق شد که محقق نشدن 27 درصد باقیمانده فشار تورمی شدیدی را به جامعه تحمیل می کند چرا که راه دیگری وجود ندارد. اما برای جبران این کسری از وجوه بانکی و نقدی استفاده شود

جالب است که در نیمه دوم سال هم درآمدهای دولت کمتر شده و هم هزینه های آن بیشتر است.

آنچه در داستان جالب است، جزئیات این شکست است. بر اساس حساب ها، موقعیت های درآمدی دولت به شرح زیر حاصل شده است:

99 درصد مالیات

درآمد گمرکی 32 درصد

نفت و میعانات گازی 56 درصد

اوراق مالی 120 درصدی

واگذاری 0 درصد به شرکت های دولتی

78 درصد دیگر

این آمار به این معناست که دولت در گرفتن پول از مردم کاملاً موفق بوده و آنها تنها یک درصد کمتر از رقم تخمین زده شده اند. اما درآمد نفتی با ادعای رسمی که ادعا می‌کنند نفت می‌فروشیم و ارز آن را به دست می‌آوریم در تضاد است که در این صورت فقط نیمی از درآمد محقق می‌شود.

در مقابل، آنها با چاپ اسناد مالی خود که توسط بانک ها تامین می شود، فراتر از آنچه که تایید شده است، رفته اند. آنها در واگذاری شرکت های دولتی موفق نیستند و نمی خواهند این امکانات را از دست بدهند. 78 درصد سایر درآمدها نیز محقق شد.

این درصدها نشان دهنده رویکرد و ساختار دولت در شکست ها و موفقیت هایش است. آنها در گرفتن مالیات از مردم و وام و اوراق مالی 100 درصد و بیشتر موفق هستند، اما در تولید و فروش نفت و واردات شکست خورده اند. فراموش نکنیم که افزایش مالیات در شرایط رکود معنایی دارد و این یکی از عوامل کاهش رشد سرمایه گذاری است.

اگرچه وضعیت ارز در روزهای اخیر و سیاست های عجیب در قیمت خودرو و ارز حکایت از بدتر شدن وضعیت دارد، اما نیازی به توضیح بیشتر نیست. فقط باید پرسید که چگونه دولت با این وجود به خود اجازه می دهد از سرعت قطار پیشرفت صحبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید