عباس عبدی: رئیس جمهور نباید دولت قبل را مقصر بداند/ بانیان شرایط فعلی مشخص هستند، بهتر است زیاد به این موضوع نپردازیم.

عباس عبدی: رئیس جمهور نباید دولت قبل را مقصر بداند/ بانیان شرایط فعلی مشخص هستند، بهتر است زیاد به این موضوع نپردازیم.

روز جدید حالا هر رئیس جمهوری که می آید می خواهد قبلی ها را کاملا رد کند و نقض کند، یعنی رد کرده و تخلف کرده است و این شتر دیر یا زود در خانه اش می خوابد. آقای روحانی هم مشکلی داشت که بارها به آن اشاره شد اما توجه کافی به آن نداشت.

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: «زمانی که آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، هرکسی که نظر و نصیحتی داشت، البته به ایشان می گفت، من هم بر این اساس نصیحت داشتم و گفتم بعد از آن هیچ کاری علیه دولت های قبلی انجام نمی شود. و آقای هاشمی: نگویید عیب هست، اگر هست، شما مسئول حل آن هستید، اخلاق بد و معجزه است که بگوییم وقتی رای می‌دهیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما وقتی می‌آییم. ، ناتوانی خود را در حل مشکلات نشان می دهیم و قول می دهیم بیایید پیشینیان خود را مقصر بدانیم.

شاید برای آقای خاتمی و سایر دوستان خیلی عجیب بود که این حرف را زدم، به خصوص که به عنوان منتقد جدی مرحوم آقای هاشمی شناخته می شدم. اما من فکر می کنم انتقاد از هاشمی یا هر مقام سیاسی دیگری نه تنها بی عیب و نقص است که این هم خوب است، بلکه روسای جمهور بعدی تا زمانی که روسای جمهور قبلی بنا به دلایلی علیه او وارد عرصه سیاست نشده اند، نباید صحبت کنند. انکار، گذشته یا تقصیر را به گردن آنها بیندازید.

البته آقای خاتمی کمی از این توصیه فراتر رفت! او همچنین از نقاط قوت آقای هاشمی و البته نقاط قوت تخیلی او تمجید کرد. البته چه حق با آقای خاتمی باشد و چه نه، به این معنی بود که ایشان به اندازه کافی اطمینان داشتند که علیرغم موضع بسیار ضعیف آقای هاشمی در آن زمان، به جای سوء استفاده سیاسی از این واقعیت، با اطمینان از موضع شما خواهند گرفت. بهبود موقعیت خود

با این حال، دو دلیل برای این توصیه وجود دارد. اولاً اگر از مردم و تاریخ ایران صحبت کنیم، یک کل است، نه اینکه قبلی ها خارج از بطن اجتماعی ایران بوده باشند. این حتی در مورد رژیم های گذشته نیز صادق است. این همه مطلق گرایی در برابر قاجارها یا پهلوی ها یا صاحبان قبلی قدرت کلمه، تاریخ و سنت یک کشور را بیش از اینکه در مقابل افراد قرار دهد، زیر سوال می برد.

حالا هر رئیس جمهوری که می آید می خواهد قبلی ها را کاملا رد کند و نقض کند، یعنی رد کرده و تخلف کرده است و این شتر دیر یا زود در خانه اش می خوابد. آقای روحانی هم مشکلی داشت که بارها به آن اشاره شد اما توجه کافی به آن نداشت.

دلیل دومی هم وجود دارد. هر کی بیاد و رئیس جمهور بشه شعار و قول میده حق نداره بعد از اینکه سر کار اومد عقب نشینی کنه و بگه اوضاع از اون چیزی که فکر میکرد بدتره. این اعتراف به جهل و نوعی تقلب سیاسی است.

او کشور را در زمانی فتح کرد که تقریباً برای همه روشن بود. همه چیز برای نومحافظه کارانی که قوه قضائیه، قوه مقننه و اطلاعات را اداره می کردند روشن بود و بر اساس آن اظهارات شعار می دادند و تلویحاً وعده 5000 دلاری، ساختن یک میلیون خانه در سال و یک میلیون شغل در سال و نیمی از تورم را می دادند. البته باید به این وعده ها عمل کنند.

قطعا مردم نه انتظار دارند که همه مشکلات در زمان کوتاه حل شود و نه وعده ها صد در صد عملی شود، بلکه مردم سر را از اشتباه تشخیص می دهند. آیا آنها متوجه می شوند که من به جلو می روم یا عقب؟

وقتی آقای ریسی از رفتار آقای روحانی انتقاد کرد، شخصاً از آن خوشم آمد و فکر کردم دیگر آن را نخواهم دید. این رفتار چند ماه طول کشید تا اینکه محکم به زمین زدند و حالا دولت قبل را مقصر می دانند. طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند.

به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنم نه آقای رئیسی، نه سایر اعضای دولت و نه حامیان آنها از این ابزار برای توجیه ناکارآمدی و وضعیت موجود استفاده نکنند. بنیانگذاران وضعیت موجود به خوبی شناخته شده اند، بهتر است زیاده روی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید