کنایه روحانی از زمستان سخت دولت رئیس جمهور؛ کدام دولت مقصر کمبود گاز فعلی است؟

کنایه روحانی از زمستان سخت دولت رئیس جمهور؛  کدام دولت مقصر کمبود گاز فعلی است؟

آیا شرکت ذخیره سازی گاز می تواند تنها مسئول حل مشکل کمبود گاز باشد؟ شرکتی که در نهایت توانسته 10 درصد در مصرف گاز صرفه جویی کند. (در فروردین ماه امسال اعلام شد که حدود 3 درصد از مصرف فصل سرما از محل ذخیره‌سازی گاز گرفته می‌شود.) در حال حاضر 1.4 میلیارد مترمکعب برای مصرف روزانه در بخش‌های خانگی، تجاری و صنعتی صادر می‌شود اما در اوج مصرف. 850 میلیون مترمکعب گاز سبک تولید می شود و وارد شبکه سراسری می شود. امروزه میزان عدم تعادل گاز 250 میلیون مترمکعب است که در سال 1415 به 600 میلیون مترمکعب می رسد و حل این مشکل در گرو توسعه صنعت گاز است که در صورت غفلت از آن در سال های آینده مشکل تشدید خواهد شد. ; بنابراین پرداختن به ناهماهنگی گاز و تقلیل آن به همجوشی (و طبق مصوبه قانونی قبلی) فقط مشکل را به بهانه ای برای حملات سیاسی تبدیل می کند نه راه حلی برای حل آن.

سایت حسن روحانی در واکنش به ادعاهای اخیر رایضی و حامیانش مبنی بر بحران گاز، در سایت رئیس جمهور سابق نوشت: اخیراً بحث انحلال «شرکت ذخیره‌سازی گاز» در دولت قبل و بحث گاز مطرح شده است. کمبود و قطع برق در شمال شرق کشور از پیامدهای آن بود. گفته می شود این شرکت برای عبور از پیک مصرف زمستانی برای کنترل نارضایتی ها ایجاد شده و دولت روحانی آن را تعطیل کرده و مشکل فعلی محصول همین «بی توجهی» است. در رابطه با عبارات فوق باید توضیحاتی ارائه شود:

1- شرکت ذخیره سازی گاز با اعمال اصل 44 برای فروش در لیست شرکت ملی گاز قرار گرفت و در دولت دهم پیشنهاد شرکت ملی گاز برای واگذاری کل شرکت و 44 شرکت تابعه زنجیره گاز به بخش خصوصی شد. در بیست و چهارمین جلسه هیئت نقل و انتقالات مورخ 05.08.1390 چندین زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران از جمله شرکت‌های مهندسی و توسعه گاز ایران، ذخیره‌سازی گاز طبیعی و صادرات گاز ملی برای واگذاری در ماده ۴۴ درج شده بود و بحث در مورد «روش واگذاری (انحلال) به جلسه بعدی موکول شد. در سال 1393 در جلسه کمیته مشترک معاونت برنامه ریزی وزیر نفت و سازمان خصوصی سازی به نمایندگی از وزارت اقتصاد و دارایی، واگذاری شرکت های پالایش گاز و گاز استانی به وزارت نفت واگذار شد. شرکت های موضوع اصل 44 قانون اساسی. مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت با واگذاری شرکت های پالایش و انتقال گاز «به دلیل حساسیت بالا و نقش مستقیم آنها در تولید و عرضه» مخالفت کرد و در نهایت شرکت های گاز و پالایش استانی از فهرست اصل ۴۴ خارج شدند.

در آن زمان واگذاری پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز در قالب قراردادهای BOO و BOT برای بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت، اما هیچ شرکت خصوصی نتوانست در بخش ذخیره‌سازی قرارداد منعقد کند. حتی واگذاری شرکت پالایش گاز بیدبلند از خلیج فارس و گاز همدان با شکست مواجه شد که در نهایت به دولت بازگشت.

2- شرکت ذخیره سازی گاز در سال 1385 فعالیت خود را آغاز و دو مخزن ذخیره شوریجه و سراجه را به بهره برداری رساند. فعالیت های مربوط به قسمت فوقانی مخزن شوریجه که در سال 1386 برای ذخیره سازی گاز انتخاب شده بود توسط شرکت نفت مرکز ایران و سایر قسمت ها توسط شرکت ذخیره سازی گاز انجام شد. به طور معمول 10 درصد گاز مصرفی کشور در سال باید در مخازن ذخیره شود. قانون کلی برای ذخیره سازی گاز در مخازن، تزریق در هشت ماه اول و برداشت در چهار ماه آخر هر سال است. بیش از 60 درصد مصرف سالانه یک خانوار در بخش گرمایش است و مصرف خانگی و تجاری در ماه های سرد سال به 3 تا 4 برابر در ماه های گرم سال می رسد. این الگوی رفتاری باعث شده است که تمامی پروژه های شبکه انتقال کشور بر اساس شرایط پیک تقاضای زمستانی تعیین شوند. از آنجایی که در صورت سردی هوا و افزایش مصرف گاز در بخش های خانگی و تجاری، تامین کل حجم تقاضای گاز در بخش های مختلف از طریق شبکه تولید، پالایش و انتقال گاز امکان پذیر نیست و نیاز به استفاده از مخازن ذخیره گاز در راستای پیک مصرف و افزایش پایداری شبکه گاز کشور.

ذخیره سازی باید در مخازن هیدروکربنی زهکشی شده باشد که در برخی موارد شناسایی و اجرای آن به عمر یک یا حتی دو دولت نمی رسد. با این حال، تا سال 2013، حدود 220 مخزن ذخیره گاز در سراسر کشور بررسی شد که 30 مخزن مناسب تشخیص داده شد.

3- واگذاری شرکت ذخیره سازی گاز توجیه فنی و اقتصادی نداشته و در حیطه اختیارات بخش خصوصی نبوده است. در نتیجه دولت دوازدهم تصمیم گرفت شرکت ذخیره سازی گاز را در شرکت مهندسی و توسعه گاز طبیعی بالادستی ادغام کند که ساختار حقوقی و قراردادی بهتری داشت و ماموریت های آن واگذار شد. بنابراین، شرکت ذخیره سازی گاز در گروه بزرگتر ادغام شده است، نه منحل و نه تعطیل! و به وظایف خود ادامه داد. در اوت 1400، ذخایر گاز در شوریجه بیش از یک میلیارد متر مکعب بود. در دی ماه 1400، توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه به گروه مپنا واگذار شد. ذخایر دیگری نیز در غرب کشور شناسایی شده است که در صورت امکان تخلیه هیدروکربن های آنها ممکن است ذخیره شوند.

4- آیا شرکت ذخیره سازی گاز می تواند پاسخگوی رفع مشکل کمبود گاز باشد؟ شرکتی که در نهایت توانسته 10 درصد در مصرف گاز صرفه جویی کند. (در فروردین ماه امسال اعلام شد که حدود 3 درصد از مصرف فصل سرما از محل ذخیره‌سازی گاز گرفته می‌شود.) در حال حاضر 1.4 میلیارد مترمکعب برای مصرف روزانه در بخش‌های خانگی، تجاری و صنعتی صادر می‌شود اما در اوج مصرف. 850 میلیون مترمکعب گاز سبک تولید می شود و وارد شبکه سراسری می شود. امروزه میزان عدم تعادل گاز 250 میلیون مترمکعب است که در سال 1415 به 600 میلیون مترمکعب می رسد و حل این مشکل در گرو توسعه صنعت گاز است که در صورت غفلت از آن در سال های آینده مشکل تشدید خواهد شد. ; بنابراین پرداختن به ناهماهنگی گاز و تقلیل آن به همجوشی (و طبق مصوبه قانونی قبلی) فقط مشکل را به بهانه ای برای حملات سیاسی تبدیل می کند نه راه حلی برای حل آن.

لازم به ذکر است سایت رسمی حسن روحانی به آدرس rouhanihassan.com به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده است.

این پایگاه اطلاع رسانی علاوه بر انتشار اخبار و مواضع رسمی حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران، به بررسی عملکرد دولت وی نیز می پردازد.

هدف از راه اندازی این سایت، خوانش مواضع و انتشار ناگفته های دوران هشت ساله ریاست جمهوری حسن روحانی و میراث دولت های یازدهم و دوازدهم، خاطرات رئیس جمهور سابق ایران از کاندیداتوری در انتخابات 92، شکل گیری است. دولت و فراز و نشیب های دو دوره چهار ساله و سابقه شفاهی اعضای کابینه و مدیران ارشد دولت یازدهم و دوازدهم هستند.

این پایگاه اطلاع رسانی همچنین تنها مرجع رسمی و مورد تایید رئیس جمهور سابق برای رساندن نظرات و اندیشه های ایشان به افکار عمومی و ابلاغ مواضع و دیدگاه های دکتر روحانی در مورد حوادث روز است.

اخبار این وب سایت را می توانید در تلگرام، اینستاگرام و توییتر به آدرس rouhanioffice@ دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید