بانیان شرایط فعلی نگران اصلاحات اقتصادی هستند! / وقتی مدیران دولت های ناکارآمد برای اقتصاد تجویز می کنند


ساعت: 12:26
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1843088

روزنامه های اصلاحات این روزها به قول کسانی که سهم بزرگی در وضعیت کنونی اقتصاد ایران داشته اند، چرخشی برای اقتصاد نوشته اند. افرادی که تاریخ گذشته آنها به وضوح نشان می دهد که آنها ناکارآمد عمل کرده اند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روزنامه سازندگی نگران آینده دیروز با سران دولت های سازندگی، اصلاحات و تدبیر گفت وگو کرد که سابقه ناکارآمدی، تورم، رکود و کاهش ارزش پول ملی، از تصمیمات دولت سیزدهم ابراز نگرانی کرده است!


خوب است که انتقاداتی نسبت به برنامه های دولت در حوزه تصمیم گیری یا اجرا وجود دارد، اما زمانی که مقصران در شرایط فعلی شروع به تحریف می کنند، بسیار تعجب آور است. مردم امروز نگران این هستند که بررسی سوابق و رفتارشان نشان دهد که نه تنها از نظر اقتصادی موفق نبوده اند، بلکه در حفظ شرایط و تثبیت قیمت ها نیز بی تاثیر بوده اند. در این گزارش با نگاهی به وظایف این افراد به نکاتی در این زمینه اشاره کرده ایم.


بنیانگذاران وضعیت فعلی نگران روند اصلاحات اقتصادی هستند


موضوع این است که این روزنامه از زبان کسانی که سال ها کلید اقتصاد کشور بوده و با تصمیمات خود پایه گذار شرایط کنونی هستند، گفته است که آخرین اصلاحات دولت نه جراحی اقتصادی، بلکه واکنشی منفعلانه است. وضعیت کنونی – وضعیت جاری. کسانی که در تمام دولت های اصلاح طلب اکثر سال های بعد از انقلاب در راس اقتصاد کشور بوده اند و اقدامات نادرست آنها که در بسیاری از موارد دیگر نمی توان آن را اشتباه نامید و به نظر می رسد عمدا تکرار می شود. دلیل وضعیت کنونی اقتصاد کشور، امروزه می توان تلاش کرد تا نقش خود را در اقتصاد کشور پشت این شعارهای پوپولیستی پنهان کند.


جامعه امروز می داند و می بیند که اشتباهات این افراد در اعتماد مردم به دولت های اصلاح طلب به ویژه دولت دوازدهم باعث کاهش توده مردم و قدرت خرید خانوارها شده است. هستی سعی می کند موضوع را وارونه جلوه دهد.


تخریب اصلاحات اقتصادی با اتهام “ارتجاع منفعل”


موسی گانی نژاد، فارغ التحصیل دانشگاه سوربن فرانسه که سال ها در نظام اصلاح طلب به عنوان مشاور اقتصادی و تصمیم گیر کار کرده است، می گوید: اینها واکنش های منفعلانه است و اسمش اصلاحات اقتصادی نیست. و این سوال پیش می آید که چرا در بیش از 30 سالی که اصلاحات انجام شد و شما مسئول این اصلاحات بودید، حتی یک قدم برای اقتصاد ملی برداشته نشد و چه اتفاقی افتاد که به آن واکنش انفعالی گفته شد تا اینکه گامی برای جبران سیاست غلط شما برداشته شد؟


بنیانگذاران مکتب شیکاگو (لیبرال های افراطی)


علی مدنی زاده هم همینطور 1322-1366 وی مدیر گروه مدلینگ موسسه تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی بود 1387 او مشاور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه و نماد مکتب شیکاگو و حامی لیبرالیسم افراطی بوده است و هیچکس از او نمی پرسد که آیا تو این درد را به این ملت وارد نکردی؟


کسانی که سال ها با صفر در رأس اقتصاد بودند


مسعود نیلی دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دوازدهم است. او از دیگر افرادی بود که به دولت هشدار داد این اقدام دولت باعث افزایش نقدینگی و افزایش تورم می شود و شنیدن این موضوع از زبان فردی که این همه مسئولیت کلیدی در اقتصاد دارد و سابقه او در اقتصاد عددی صفر است. عجیب به نظر می رسد.


به اصطلاح اقتصاددانان که امروز نیزه هایی را که از آن فرار کرده اند تحریف می کنند


محمدمهدی به کیش، یکی دیگر از دانشجویان دارای بورسیه دولتی خارج از کشور و دبیرکل کمیته ایرانیان اتاق بازرگانی بین المللی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا، مشاور اقتصادی وزیر معادن و فلزات و عضو هیئت مدیره گفت: شورای عالی بورس، اصلاحات اقتصادی را خود به خود آغاز کند و به جای افزایش قیمت کالاهای اساسی، هزینه های خود را کاهش دهد.


در پاسخ باید گفت: چرا در دوره مسئولیت خود از این راهکار استفاده نکردید و برای این کار پیشنهاد و اقدامی نکردید؟


محمد طبیبیان که سال ها رئیس اداره کل دفتر برنامه بود و یکی از مدیران اقتصادی کشور در دوره حسن روحانی و دیگر مدیران اصلاحات بود، با بیان همین نکته گفت: جراحی اقتصادی از بودجه شروع می شود و در عین حال هزینه های دولت را کاهش می دهد در حالی که می تواند. در دوره او این اقدام را انجام داده اند، اما به دلایلی از آن اجتناب کرده اند.


علی ماجدی فرد دیگری است که در این رابطه عنوان کرده است که معاون وزیر اقتصاد، معاون وزیر نفت و گاز دریای خزر، معاون وزیر امور خارجه و معاونت بازرگانی و امور بین الملل در پرونده خود دارد. . . موضوع دیپلماسی، موضوعی که در دوران روحانی توسط همین اصلاح طلبان رهبری می شد و مردم را نه تنها به صفر رساند که سال ها اقتصاد را به عقب انداخت، تولید را نابود کرد و رشد اقتصادی منفی را از بین برد…


همتی چه بود و در بانک مرکزی چه می کرد؟


همتی همان طور که می دانیم دلیل افزایش بی قید و شرط نقدینگی، چاپ پول، تورم و هزار و یک بلای دیگر برای کشور بود. سازنده دولت هیزم به آتش بدخواهان می اندازد.


همتی این برای 33 ماه با اختیارات بی سابقه سران کشورها در صدر نظام بانکی کشور قرار گرفت. 8500 تومان در مرداد ماه 1387 تحویل با قیمت های بالا تحویل 24 هزار تن


امروز هم اجرای نمایش های رسانه ای آقای شاف که سعی در انکار اشتباهات خود و کتمان اسناد معتبر دارد به روزهای پایانی خود رسیده است.


این روزنامه که جهانگیری را ابرمرد اقتصادی معرفی کرده، امروز نگران اقتصاد است


حالا چی جای تعجب نیست که این گفته ها از روزنامه ای است که فروردین ماه 97 بلافاصله پس از قیمت گذاری 4200 برای دیدن و شنیدن ارز ارزی در دولت روحانی و آغاز نقل و انتقال بی خبر کتاب «بازگشت اسحاق» او با طرح سوپرمن برای جهانی شدن و کاهش ارزش دلار.


این روزنامه همان روزنامه ای بود که کمتر از 4 سال بعد، او ارز ترجیحی را «استخوانی در گلو» توصیف کرد.

اشتباهی که در دولت روحانی با علم به ضرر تکرار شد


حالا به قول محمود میرلوحی، یکی از اعضای بوروکراسی، معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات و یکی از اعضای سابق شورای شهر، می نویسد: آیا حذف ارز ترجیحی و سیاست جدید دولت در آزادسازی یارانه ها می تواند به کاهش یارانه کمک کند. تورم و افزایش قدرت خرید مردم؟ و کسی نیست که از این به اصطلاح اقتصاددان بخواهد که همین روند را در دولت احمدی نژاد و شکست او دنبال کند و نرخ ارز را از کانال دو هزار تنی تغییر دهد. 4 هزار تومان دیده بودی! چه شد که دوباره آن اشتباه را مرتکب شدید؟


حالا بعد از این همه اشتباه می کنید که تبدیل یارانه های غیرمستقیم به مستقیم اشتباه است؟ اما فکر نمی کنید حتی اگر این فقط مشکل فساد و رانت را حل کند، همین کافی است و با حل این مشکل بسیاری از مشکلات دیگر حل می شود.

انتخاب با مردم است! ادامه وضع موجود؟ یا تغییر ساختارها؟


به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همه این افراد بر افزایش نقدینگی و تاثیر آن بر تورم تاکید دارند و این نکته را نقطه ضعف این طرح می دانند در حالی که اگر این نقدینگی تبدیل به یک صنعت و سرمایه مولد شود نه باعث تورم می شود و نه هیچ کدام. توجه نخواهند کرد


انتشار این تحلیل ها از جمله مواردی است که روایت کنونی اقتصاد را برای مردم کشور پیچیده کرده است، در حالی که سیاست های غلط این به اصطلاح اقتصاددانان در دولت روحانی باعث از دست رفتن بسیاری از افراد شده است. 60 میلیاردها دلار ارز منتقل شده (1260 هزار میلیارد تن یارانه) و یکی از دلایل مهم ایجاد نقدینگی و تورم بود.


و این عملکرد گزارش نشده روحانی و مشاورانش بود که اقتصاد را متورم کرد 60 درصد به دولت جدید رسید که البته هیچ گاه مورد انتقاد روزنامه سازندگی یا سیاستمدارانی مثل آقای میرلوحی قرار نگرفت اما حالا که دولت قصد دارد از هدر دادن منابع ارزی جلوگیری کند و ثانیا به دلالان و جویندگان کار یارانه بدهد.قیمت جهانی بسیاری کالاها، همین طیف تلاش می کنند دولت انقلابی را مقصر گرانی های ناشی از بی تدبیری دولت روحانی برای پنهان کردن اثر خیانت های خود بدانند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید