واکنش روزنامه دولت به نظرسنجی: کاهش محبوبیت رئیس جمهور به 28 درصد دروغ است/ 69 درصد مردم از زندگی راضی هستند; 52 درصد همه مشکلات را دولت قبل مقصر می دانند

واکنش روزنامه دولت به نظرسنجی: کاهش محبوبیت رئیس جمهور به 28 درصد دروغ است/ 69 درصد مردم از زندگی راضی هستند;  52 درصد همه مشکلات را دولت قبل مقصر می دانند

روز جدید پس از نظرسنجی «گروه سکون» که در هفته آخر خرداد 1401 انجام شد و میزان رضایت از عملکرد ابراهیم رئیسی 28 درصد اعلام شد، روزنامه ایران واکنش نشان داد.
این روزنامه نوشت:
برخی از منتقدان داخلی حکومت با تکیه بر نظرسنجی های غیر معتبر از مراکز و نهادهای غربی، نتایج کاملاً متضادی را به افکار عمومی منتقل می کنند. به طور کلی استفاده از نظرسنجی های جعلی به عنوان ابزاری برای بازجویی از مخالفان سیاسی متأسفانه یک اتفاق رایج در سیاست داخلی ما است.

از جمله تلاش‌ها برای ابزاری‌سازی این نظرسنجی می‌توان به نتایج به‌اصطلاح نظرسنجی خارجی اشاره کرد که توسط برخی بخش‌های حساس دولت مورد استفاده قرار گرفته است. این گروه به جای تکیه بر برنامه های مثبت خود و اقناع افکار عمومی با کارنامه گذشته یا برنامه آینده، سعی کردند با استفاده از این حربه ابتکاری عملکرد یک ساله دولت سیزدهم را زیر سوال ببرند.

این طیف حتی به اینکه دولت را شکست خورده جلوه دهد راضی نمی شود بلکه از دولت فراتر رفته و از افق های بسته در ایران صحبت کرده است. اگر چه به نظر می رسد واقعاً افق بسته است و امیدی به گشایش آن نیست، اما افق این جریان سیاسی است نه آینده ایرانیان که به دلیل عملکرد دولت نظاره گر این گشایش هستند و به سمت عدالت داخلی و خارجی حرکت می کنند. با تکیه بر قدرت مردم

بیان سخنان محبت آمیز خود از خارجی ها!

آنچه اخیراً از سوی برخی از منتقدان دولت مورد استناد قرار گرفته است، نتایج یک مطالعه به اصطلاح موسسه ای به نام استاتیس است. دفتر این موسسه در شهر واشنگتن پایتخت آمریکا قرار دارد و گفته می شود این نظرسنجی به صورت تلفنی انجام شده است. این دو عبارت به تنهایی برای زیر سؤال بردن نتایج ادعا شده کافی است. همچنین حتی رسانه‌های اپوزیسیون مرتبط با رژیم آل سعود نیز در روزهای اخیر با استناد به نظرات این نهاد، حملات گسترده‌ای را علیه دولت سیزدهم سازماندهی کرده‌اند.

اما نکته اینجاست که آنچه در یافته‌های این پژوهش مطرح شد، دقیقاً همان مواردی است که این طیف از منتقدان دولت در کنار رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به آن، قبلاً بر آن تأکید کرده‌اند. این همپوشانی یافته های این به اصطلاح پژوهشی با ادعای این منتقدان درست مانند شاهدی است که از غیب به آنها رسیده است. به عبارت دیگر، برای این طیف بیشتر از این که یافته‌ها علمی یا دقیق باشد، اهمیت داشت که ادعاهایشان را به نتیجه برساند. نارضایتی از عملکرد دولت، نداشتن آینده برای ایرانیان و سرخوردگی از جریان های سیاسی موجود، آن چیزی نیست که سال هاست این طیف از منتقدان بر آن تاکید کرده اند، بلکه در شرایطی است که یک نهاد آمریکایی این ادعاها را تایید می کند! چرا تشویقش نمیکنی؟ ممکن است همچنان طبق ترتیبات انجام شده ادامه یابد.

یافته های پژوهشکده های داخلی

با این حال، یافته‌های حاصل از بررسی‌ها و مطالعات نهادها و نهادهای محلی روایت متفاوتی از ایران دارد. این روایت نه همه مشکلات را حل شده می داند و نه ادعا می کند که همه ایرانیان از هر نظر از وضعیت موجود خوشحال هستند. بلکه هم کاستی ها و هم مشکلات گروه های مختلف مردم را بیان می کند. از سوی دیگر این واقعیت را نیز نشان می دهد که ایرانیان نه تنها افق آینده را به هیچ وجه بسته نمی بینند، بلکه با امید به آینده می نگرند. بیشتر این امید به آینده مدیون عملکرد دولت سیزدهم در یک سال گذشته است. به خصوص مردم در این نظرسنجی ها و نظرسنجی ها نشان داده اند که می دانند دولت جدید چه مشکلات و چه وضعیتی را به ارث برده است و می دانند به چه سمتی حرکت می کند. این داده ها که حاصل تجزیه و تحلیل نتایج آخرین بررسی های معتبر در خرداد و تیر 1401 است، نشان می دهد که درک مردم از شرایط عمومی کشور از جمله علت مشکلات اقتصادی، مقابله با کرونا، سیاست خارجی. ، شادی و رضایت عمومی واقع بینانه است. دقیقا برعکس مطالعه فرضی موسسه آمریکایی که گویی از کشور دیگری گزارش می دهد.

میراث بدعهدی های گذشته برای دولت سیزدهم

رضایت از عملکرد دولت در مقابله با کرونا و درمان
یکی از اولین برنامه های دولت سیزدهم مقابله با کرونا بود. در این راستا دولت دو هدف را در رویکرد «تامین نان و نجات جان»، بهبود وضعیت اقتصادی و محدودسازی ویروس کرونا در کشور دنبال کرد. در آغاز فعالیت دولت روزانه نزدیک به 700 ایرانی جان خود را از دست می دادند. اما در سال اول دولت سیزدهم تعداد فوتی های ناشی از کرونا در برخی روزها به صفر رسید. در همین راستا، نتایج بررسی‌های جامعه‌شناسی نشان از رضایت مردم از عملکرد دولت در زمینه محدود کردن ویروس کرونا دارد.

بر اساس یافته های این مراکز نظرسنجی، بیش از 83 درصد از مردم عملکرد دولت سیزدهم در مقابله با کرونا را «موفق» ارزیابی می کنند. علاوه بر این، 74 درصد از مردم گفتند که از وضعیت مراقبت های بهداشتی در کشور “راضی” هستند.

رضایت کلی و شادی از زندگی

نتایج بررسی‌های مراکز معتبر محلی، وضعیت کاملاً متفاوتی را در زمینه رضایت عمومی یا شادی ایرانیان از زندگی نشان می‌دهد. بر خلاف تحقیر نهادهای خارجی و تکرار آن توسط برخی غربی های داخلی، بررسی ها نشان می دهد که در سال 1401 میانگین امتیاز شادی 64.41 از 100 بوده است که در این راستا پارامترهای “من خود را فردی فعال و تاثیرگذار می بینم” با امتیاز می باشد. 72.3، “من به آینده امیدوار هستم” با نمره 69.4، “از زندگیم لذت می برم” با نمره 68.7 و “احساس می کنم زندگی “من ارزش دارم” با نمره 68.5 از 100 نشان می دهد که ایرانیان در طیف مردم شاد هستند.

در عین حال، نتایج یک نظرسنجی در مورد «اندازه گیری رضایت عمومی» که در خرداد 1401 انجام شد، نشان داد که 75 درصد افراد در زندگی در سطح بالا و تا حد زیادی احساس آرامش و راحتی می کنند. در این راستا 91 درصد از سازگاری و همدلی در خانواده خود در سطح بالا و تا حدودی رضایت دارند و 80 درصد معتقدند که «مردم در کارهای خیر شرکت می کنند و به یکدیگر کمک می کنند». حدود 76 درصد نیز به شدت معتقدند که «مردم در مراسم و مناسبت های مذهبی شرکت می کنند». بیش از 65 درصد افراد تاکید می کنند که مردم در روابط اجتماعی خود با تسامح با یکدیگر رفتار می کنند و 70 درصد از “تامین امنیت عمومی” ابراز رضایت می کنند. این نتایج نشان می‌دهد که ایران همچنان جامعه‌ای باثبات است و به آینده امیدوار است، در حالی که اگر طبق نظرسنجی‌های خارجی صحت داشت، امروز نباید نشانه‌ای از ثبات و یکپارچگی در ایران دیده می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید