هشدار عباس عبدی به رئیسی؛ گول «سراب زمستان» را نخورید.

هشدار عباس عبدی به رئیسی؛  گول «سراب زمستان» را نخورید.

روز جدید آقای رئیسی و دولت نباید تحت تأثیر تحلیل های متقلب و خبرنامه نویسان متقلب قرار گیرند. شاید یادتان باشد که می گفتند هیچکس جرات تحریم نفت ایران را ندارد چون نفت به 200 دلار می رسد. تحریم کردند و ارزان شد و ضرر و زیان مردم و تورم 50 درصدی داشت.

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: «گروهی بسیار کوچک اما با نفوذ و غیرمسئول در ساختار قدرت وجود دارد که در کنار اسرائیل با برجام مخالفت می‌کنند.» اگرچه آنها به وضوح از منظر ضد اسرائیلی با برجام مخالفت می‌کنند، اما در نهایت آب این مخالفت در فضای مشترک با اسرائیل جریان خواهد داشت.

این گروه کوچک مدتی است که علاوه بر مخالفت گاه به گاه خود با برجام، زمینه جدیدی را ایجاد کرده است. مسیری که می توان نامش را «سراب زمستانی» گذاشت.

هدف آنها به تعویق انداختن توافق برجام است و ادعا می کنند که ایران در زمستان انتظار توافق بهتری را دارد که سرابی بیش نیست.

خودشان هم می دانند که این یک سراب و دروغ است، اما معتقدند به مرور زمان منافع برجام هم برای ایران و هم برای آمریکا کم می شود و اگر پای زمستان و برگزاری انتخابات کنگره باشد، هر دو کشور به ویژه طرف آمریکایی. ، در واقع انگیزه خود را از دست خواهند داد، علاوه بر این، ممکن است دموکرات ها در کنگره و سنا با وضعیت ضعیف تری مواجه شوند و مخالفان برجام قوی تر شوند و این آقایان به هدف اصلی خود که همانا است، برسند. لغو نهایی برجام و قرار دادن ایران در مقابل یک چالش بسیار مهم و قطعنامه ها بازگرداندن شورای امنیت و در نهایت…

اگرچه این هدف اصلی است، اما ادعای آنها این است که به دلیل جنگ در اوکراین، اروپا با بحران انرژی مواجه است و در مذاکرات برای عبور از این وضعیت امتیازات بیشتری خواهد داد. این تحلیل کاملاً نادرست است.

چرا؟ ابتدا فرض کنیم اروپا با بحران انرژی مواجه است، ایران چگونه می تواند به آن کمک کند؟

ایران خودش در زمستان گاز ندارد و گاز صنایع را می‌بندد تا مردم اعتراض نکنند. سال گذشته حدود 700 میلیون دلار به دلیل تعطیلی گاز زمستانی به صنایع خسارت وارد شد.

حتی در هنگام صادرات گازی که تصاحب کرده است، با مشکل مواجه می شود. همچنین آیا ایران می تواند به اروپا گاز صادر کند؟ با کدام لوله؟ ایران فناوری مایع سازی گازی برای صادرات گاز مایع ندارد.

حال فرض کنیم همه اینها قطعی است که نمی توان تصمیم گرفت، این آقایان که متأسفانه گرایشات روسی دارند چگونه اجازه خواهند داشت که علیه منافع روسیه و به نفع اروپا وارد این چالش شوند؟!

این جمله یک شوخی است. ممکن است بگویند فروش نفت ایران آزاد می شود و مشکل انرژی اروپا حل می شود. اروپا مشکل نفتی ندارد که با آزادسازی نفت ایران حل شود.

پس از این همه، اروپا در کجای معادله قرار دارد؟ آیا اروپایی ها می توانند علیه سیاست های آمریکا اقدام کنند؟ اگر آنها می توانستند، جنگ در اوکراین اینقدر طول نمی کشید و روابط آنها با روسیه تیره نمی شد. حالا چطور می‌خواهند آمریکا را تحت فشار قرار دهند تا زیر بار توافق بهتر از ایران حمایت کند؟

اتفاقا آمریکایی ها به دنبال کاهش روابط و وابستگی های اروپا با روسیه هستند، بنابراین به جای تلاش برای حل مشکل اروپا از این وضعیت استقبال می کنند. اگر چنین قصدی داشتند در مورد اوکراین چنین می کردند.

آقای رئیسی و دولت نباید تحت تأثیر این تحلیل های متقلب و خبرنامه نویسان متقلب قرار گیرند.

شاید یادتان باشد که می گفتند هیچکس جرات تحریم نفت ایران را ندارد چون نفت به 200 دلار می رسد. تحریم کردند و ارزان شد و ضرر و زیان مردم و تورم 50 درصدی داشت.

حتی اگر قصد تصویب و احیای برجام را ندارید، بدون توجه به این «سراب زمستانی» ادامه دهید.

اروپایی ها مشکلات خودشان را بهتر از ما می دانند و اگر چنین خطری آنها را تهدید کند و فرصت نفوذ پیدا کنند، قطعا همین الان این کار را می کنند و آن را برای زمستان نمی گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید