تنگه مهریان یا گردنه حیران / پشت صحنه انواع اختلالات خوردن در «تنگه مهریان» یاسود + تصاویر


زمان: 09:12
تاریخ انتشار: 14/07/1400
کد خبر: 1811300

طبق شواهد، آنچه امروزه در تنگه مهریان به چشم می خورد چیزی شبیه گردنه معروف حیران است که باعث رشد مداوم ویلاها و باغ های متعدد در این منطقه شده است.

منابع طبیعی جزئی از انفال عمومی است و حفظ آنها یک وظیفه عمومی است. این در حالی است که پدیده زمین خواری به دلیل ضعف قانون و بی توجهی مسئولان روز به روز در حال افزایش است.

در تعریف زمین خواری می توان گفت تصرف اراضی ملی اعم از دولتی و خصوصی توسط اشخاص یا مراجعی که از نفوذ و روابط خود در دستگاه های مختلف اداری استفاده می کنند و یا با شناسایی خلأهای قانونی و گاه با جعل اسناد و مدارک برای سوء استفاده می کنند. پول و مال بپردازد


44c2131e 423c 40f6 a70a f793f4d9ec3e خبر خاکستری

امروزه زمین خواری در سرزمین چهارفصل و گاه یاسوج به عنوان پیش زمینه و مرکز استان ناشناخته نیست و همگان شاهد رشد روزافزون و بی رویه زمین خواری و ساخت و سازهای متعدد در اقلیم های مساعد یاسوج هستند.

5674417b 0d51 4fd5 978d 9835cb69196b خبر خاکستری

اگر نگاهی کوتاه به سایت ها و خبرگزاری ها بیندازیم، می بینیم که روزی نیست که از ابعاد مختلف این ماجرا خبری نباشد. البته این پدیده در تمام نقاط کشور وجود دارد. ظهور این پدیده شوم به گفته کارشناسان، مسئولان و متولیان حوزه های مختلف، در درجه اول نیازمند شناسایی زمینه های وقوع آن است تا از این منظر راهکارهای مناسب برای پیشگیری از وقوع آن اندیشیده شود.

مناطقی که امروزه در مقیاس حجره‌ها قرار دارند و تصرف زمین در آنها بسیار دیده می‌شود، چشمه‌های تنگه مهریان و حتی تنگه گنجه است.

28f195cb ca72 4ef0 b7f1 e0e645625cb6 خبر خاکستری

آنچه امروزه در این مناطق دیده می شود از زمین خواری فراتر رفته و به غذای کوهستانی و حتی رودخانه ای رسیده است.


حراج طبیعی در منطقه زیبای مهریان
منطقه بکر و زیبای تنگ مهریان در 5 کیلومتری شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و استان بویراحمد قرار دارد و به دلیل آب فراوان و هوای مطبوع همه ساله پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است.

زمین خواری در این منطقه خوش آب و هوا در حال گسترش است و حتی دیده می شود که ساخت و ساز، ویلاسازی، احداث باغ های تفریحی و حتی بیشمار اقامتگاه های گردشگری در این منطقه در سکوت خبری خودنمایی می کند.


65f9a1f8 544b 4a5e a2ec 97b2c3987d34 خبر خاکستری

در پشت صحنه این زمین خواری ها، عده ای دلالان با کاشت درختان سیب و گردو مثمر در میان درختان بلوط منطقه و ساخت باغ و ویلا با ضوابط قانونی سعی در تثبیت خود به عنوان مالک اراضی و اراضی ملی دارند.

تنگ مهریان که همگان به طبیعت بی نظیرش می بالند، بهشت ​​گمشده سرمایه طبیعی ایران است و امروز درگیر این پدیده شوم و در آستانه انقراض است.

اکنون از قوه قضائیه، سازمان جنگل ها و منابع طبیعی به عنوان نهادهای ذیربط درخواست می کند که در این زمینه چاره ای بیندیشند و به دنبال حل این مشکل باشند.

اما سوال مهم مراجع ذی صلاح این است که با توجه به افزایش دو برابری راه دسترسی اگلید یاسوج به یزد در این منطقه که منجر به تخریب بسیاری از این باغ ها می شود، آیا این باغ ها با روند کارشناسی و مجوزهای لازم ساخته شده اند. ?

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید