سناتور تندرو آمریکایی از سیاست دولت بایدن در قبال ایران انتقاد کرد

این سناتور تندرو جمهوری‌خواه و مخالف برجام گفت توافق هسته‌ای که بایدن برای مذاکره با ایران تلاش می‌کند فاجعه‌بار است.

این سناتور آمریکایی در ادامه ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و برخلاف اظهارات دیگر مقامات آمریکایی حامی برجام، گفت: اگر برجام به قوت خود باقی بماند، منجر به دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود.

این سیاستمدار جمهوری خواه آمریکا نیز نگران منافع اقتصادی برجام بود و اتهامات بی اساس مخالفان احیای برجام را در این زمینه تکرار کرد.

تد کروز قبلا گفته بود: احتمال اینکه رئیس جمهور بعدی جمهوری خواه، که فکر می کنم در سال 2025 خواهد بود، هر معامله احمقانه ای را که بایدن با ایران داشته باشد، به هم بزند، نزدیک به 100 درصد است.

این سناتور تندرو آمریکایی افزوده بود: مهمترین تصمیم بایدن در حوزه امنیت ملی آمریکا توافق برجام بود و تیم بایدن در تلاش است تا دست رئیس جمهور آینده آمریکا را در رابطه با توافق هسته ای و البته در به نظر من، آنها در این زمینه شکست خواهند خورد.

به گزارش ایرنا، همزمان با رسیدن مذاکرات به مراحل پایانی و در حالی که مذاکرات در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، تحرکات مخالفان بازگشت احتمالی آمریکا به برجام افزایش یافته است.

رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه کارولینای جنوبی از سرزمین های اشغالی بازدید کرده اند.

به گزارش منابع خبری، دموکرات، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، گفت که دولت بایدن متعهد است هرگونه توافقی در مورد برجام را برای بررسی به کنگره ارائه کند.

رابرت منندز که یکی از مخالفان بازگشت دولت بایدن به برجام بود، افزود: این بررسی توسط کمیته وی (کمیته روابط خارجی سنا) انجام خواهد شد و درباره چنین توافقی رای گیری خواهد شد.

این سناتور آمریکایی در ادامه سخنان ضدایرانی خود، مطمئن نیست که آیا نتیجه این رای به حد قانونی لغو توافق می رسد یا خیر.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینای آمریکا نیز اعلام کرد که حمایت ایالات متحده آمریکا از رژیم صهیونیستی بدون توجه به نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره بدون تغییر باقی خواهد ماند.

این سناتور جمهوری خواه آمریکا ادامه داد: مهم نیست در ماه نوامبر چه اتفاقی بیفتد، کمک هایی که اسرائیل از دولت آمریکا برخوردار است ادامه خواهد داشت. روابط بین ایالات متحده آمریکا و اسرائیل قوی و پایدار باقی خواهد ماند.

همزمان تیم نایدز، سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی مدعی شد: آمریکا به دنبال راه حل دیپلماتیک با ایران بر اساس شروط ارائه شده از سوی بایدن است.

به گزارش آکسیوس، سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی همچنین خاطرنشان کرد که هنوز اختلافات زیادی وجود دارد که باید حل شود و هنوز حل نشده است.

دور جدید مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران پس از پنج ماه وقفه از 22 مردادماه در وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز در 26 مرداد با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته پیشنهادی جدیدی را روی میز گذاشته است که شامل راه حل های به روز برای رفع تحریم ها و اقدامات انجام شده است. در مورد برنامه هسته ای ایران

جمهوری اسلامی ایران در 25 اوت (16 اوت) نظرات و درخواست های خود را در مورد پیشنهادات اتحادیه اروپا برای مذاکرات لغو تحریم ها در وین ارسال کرد و پس از گذشت بیش از یک هفته، ایالات متحده در 24 آگوست نظر خود را در این باره اعلام کرد. 24 آگوست) ارائه شده در اتحادیه اروپا.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه در تاریخ 10 شهریور (اول شهریور) توضیحاتی را در خصوص ارائه نظرات جمهوری اسلامی ایران در خصوص پاسخ آمریکا به متن پیش نویس توافقنامه رفع تحریم ها ارائه کرد. و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران به دقت مورد بررسی قرار گرفت و پاسخ های ایران پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و به هماهنگ کننده تحویل داده شد. متن ارائه شده رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات دارد.

آدریان واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که این مذاکرات یک روند عادی رفت و برگشتی بود. ما در حال بررسی پاسخ و هماهنگی با متحدان اروپایی خود هستیم.

وی تصریح کرد: ما علنی مذاکره نخواهیم کرد. برخی از اختلافات حل شده است، اما برخی دیگر باقی می مانند.

این مقام کاخ سفید استدلال کرد که بایدن تنها توافقی را امضا خواهد کرد که به نفع امنیت ملی ایالات متحده باشد.

سخنگوی کاخ سفید در حالی که کشورش از توافق هسته ای (برجام) خارج شد، گفت که اگر ایران آماده انجام تعهدات خود در چارچوب توافق 2015 باشد، ما نیز در ازای آن به آن عمل خواهیم کرد.

مذاکرات با رسیدن به خط پایان به مراحل حساس رسید و توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف ناقض توافقنامه 1994 است.

دیدگاهتان را بنویسید