طرح دو سناتور آمریکایی برای توقف غنی سازی ایران و وعده بانک سوخت هسته ای

بر اساس گزارش کمیته روابط خارجی سنا، این دو سناتور بارها بدون اشاره به زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی و با وجود ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران و تایید آن توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، از این طرح حمایت کرده اند. آنها رویکرد دیپلماتیک جدیدی را برای کنترل برنامه هسته ای ایران و جلوگیری از یک مسابقه تسلیحاتی بی ثبات کننده در غرب آسیا (خاور میانه) پیشنهاد کرده اند.

این طرح دو حزبی از دولت ایالات متحده می خواهد تا سیاستی اتخاذ کند که به کشورها اجازه می دهد اورانیوم را در غرب آسیا (خاورمیانه) غنی سازی و فرآوری کنند تا از دسترسی به سوخت هسته ای خودداری کنند.

بر اساس گزارش روز جمعه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، این طرح از طرح آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) الگوبرداری شده است که در حال ساخت مخزن سوخت هسته ای منطقه ای و ترویج توسعه تجاری انرژی هسته ای است. منطقه را رهبری کنید و در عین حال نیاز به برنامه های هسته ای خطرناک و بی ثبات کننده داخلی را از بین ببرید.

این طرح استدلال می کند که اگر ایران موافقت کند برنامه غنی سازی داخلی خود را کنار بگذارد، ایالات متحده باید گام هایی فراتر از تحریم ها برای کاهش و کاهش تحریم ها علیه ایران بردارد. این اقدامات باید شامل لغو برخی تحریم های کلیدی علیه ایران باشد.

این طرح بدون اشاره به حضور نیروهای آمریکایی، کیلومترها دورتر از خاک آمریکا و حمایت آمریکا از گروه های تروریستی و ترس از نفوذ منطقه ای ایران، استدلال می کند که تا زمانی که ایران بتواند فعالیت های مخرب و بی ثبات کننده خود را در منطقه آزمایش کند، تحریم های دیگر آمریکا باید اعمال شود. کنار گذاشته نشده، به دویدن ادامه دهید.

پیشتر، سناتور دموکرات باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، ضمن مخالفت با ادامه مذاکرات در وین برای لغو تحریم‌ها علیه ایران، از دولت بایدن خواست تحریم‌ها و شرکت‌های مرتبط با تهران را تشدید کند.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با نگرانی از پیشرفت برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران گفت: در دو سالی که ترامپ از برجام خارج شد، ایران تحقیق و توسعه روی تعدادی سانتریفیوژ و کارآمدی آنها را از سر گرفته است. بهبود سرعت؛ قدم های بسیار طولانی که هرگز نمی توانیم آن ها را دست کم بگیریم.

او مدعی است که امروز ایران دو هزار و پانصد کیلوگرم مواد شکافت پذیر بیشتری دارد. سانتریفیوژهای پیشرفته تر و زمان فرار هسته ای کوتاهتر – سه تا چهار هفته – کمتر از سال 2015.

سناتور آمریکایی از گروه 1+5 خواست تا با توجه به ضوابط برجام، مکانیسم ماشه اعمال تحریم ها علیه ایران را فعال کنند.

منندز همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا قبل از توافق، برخلاف تعهدات برجام، تحریم هایی را علیه ایران اعمال کند.

غربی ها به ویژه آمریکایی ها با استفاده از تاکتیک هایی برای تعیین ضرب الاجل های مصنوعی و مقصر جلوه دادن ایران تلاش می کنند زمان رسیدن به توافق را محدود کرده و به قول خودشان سریعتر به توافق برسند.

غربی ها از مفهوم نوآورانه ایران در کاهش “زمان فرار هسته ای” به عنوان مبنایی برای تعیین ضرب الاجل های مصنوعی خود یاد می کنند که به زمان لازم برای انباشت مواد هسته ای مورد نیاز برای ساخت سلاح های هسته ای اشاره دارد. آنها استدلال می کنند که با محدودیت های اعمال شده برجام، آن زمان به یک سال رسیده است و آن زمان ابتدا به چند ماه و اکنون به چند هفته رسیده است.

هشتمین دور مذاکرات در وین در 26 ژانویه آغاز شد که یکی از طولانی ترین دورهای مذاکرات است. هیئت های شرکت کننده در حال نهایی کردن متن پیش نویس توافق و حل و فصل برخی از موضوعاتی هستند که توافق نهایی در مورد آنها منوط به تصمیمات سیاسی کاخ سفید است.

جمهوری اسلامی ایران در حال مذاکره برای دستیابی به توافقی پایدار و معتبر است، اما کشورهای غربی همچنان به طولانی کردن مذاکرات ادامه می‌دهند و به تاکتیک‌هایی متوسل می‌شوند که حقوق ایران را متهم می‌کنند و حقوق ایران را به امتیاز دادن به باج‌خواهی تبدیل می‌کنند.

سیاست اصولی تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این است که ملاک مذاکره، منافع، اصول و دستورالعمل‌های مذاکرات باشد و زمان توافق در گرو اطمینان از این اصول است. جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد هر چه سریع‌تر به یک توافق خوب برسد، اما در مذاکرات عجله نخواهد کرد و ضرب‌الاجل‌های ساختگی نقض اصول و خطوط قرمز نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید