دو سناتور آمریکایی قصد دارند غنی سازی اورانیوم در ایران را متوقف کنند/ پیشنهاد ایجاد بانک سوخت هسته ای در خاورمیانه

دو سناتور آمریکایی قصد دارند غنی سازی اورانیوم در ایران را متوقف کنند/ پیشنهاد ایجاد بانک سوخت هسته ای در خاورمیانه

روز جدید طرح: اگر آمریکا غنی‌سازی اورانیوم را نادیده بگیرد، باید تحریم‌های خارج از ایران را لغو کند.

دو سناتور آمریکایی گفتند که طرحی را برای “جلوگیری از رقابت هسته ای در خاورمیانه و توقف غنی سازی اورانیوم ایران” به سنای آمریکا ارائه کرده اند. این طرح لغو تحریم های «اولیه» آمریکا علیه ایران را مشروط به توقف غنی سازی می کند.

به گزارش دویچه وله، در حالی که مذاکرات برای احیای برجام ادامه دارد، دو سناتور ارشد آمریکایی از احزاب جمهوری خواه و دموکرات قطعنامه ای را با هدف «جلوگیری از رقابت هسته ای و مقابله با تهدید گسترش سلاح های هسته ای در منطقه» به سنای آمریکا ارائه کرده اند. خاورمیانه اعلام شد.
به کانال عصر ایران در تلگرام بپیوندید

وب سایت کمیته روابط خارجی سنا روز جمعه (11 فوریه) اعلام کرد که این قطعنامه توسط باب منندز، سناتور دموکرات و رئیس کمیته و لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری خواه ارائه شده است.

این طرح از ایالات متحده می خواهد تا یک «بانک سوخت هسته ای در خاورمیانه» ایجاد کند تا نیاز همه کشورهای منطقه به سوخت هسته ای لازم را برآورده کند.

این دو سناتور می گویند ایجاد چنین بانکی مانع از گسترش سلاح های هسته ای در منطقه می شود و جمهوری اسلامی باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و سوخت هسته ای لازم را از طریق همین بانک سوخت هسته ای تامین کند.

به گزارش وب سایت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، سناتورهای منندز و سناتور گراهام به تاسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، بانک سوخت هسته ای در قزاقستان اشاره کردند که چندین سال پیش راه اندازی شد.

این دو سناتور بر این باورند که دولت آمریکا می تواند این طرح را گسترش دهد یا طرحی جداگانه برای خاورمیانه اجرا کند و بدین ترتیب سوخت برای همه کشورهای دارای نیروگاه هسته ای از جمله جمهوری اسلامی تامین کند.

در همین حال، منندز و گراهام گفتند که اگر جمهوری اسلامی ایران به چنین توافقی دست یابد و ایران غنی سازی اورانیوم را نادیده بگیرد، آمریکا باید تحریم های خارج از آژانس بین المللی انرژی اتمی را لغو کند.

به گفته این دو سناتور، «تحریم‌های اصلی» علیه جمهوری اسلامی باید برداشته شود و سایر تحریم‌ها برداشته شوند، مشروط بر اینکه ایران ادعا کند: «در حمایت از تروریسم، خصومت‌ها، پایان دادن به بی‌ثباتی منطقه، گروگان‌گیری و نقض حقوق بشر. “

سناتور منندز که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را نیز بر عهده دارد، گفت: «در هفته‌های اخیر، مشخص شده است که ایران با پیشبرد سریع برنامه هسته‌ای خطرناک خود در آستانه دستیابی به مواد مورد نیاز برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای است».

وی افزود: «ایران سلاح‌های هسته‌ای را به‌عنوان تهدیدی برای منافع آمریکا در اختیار خواهد داشت و رقابت هسته‌ای را در مناطقی که به‌طور خودکار پر از درگیری هستند، ترویج خواهد کرد».

منندز، نماینده دموکرات، اخیراً مخالفت شدید خود را با احیای برجام اعلام کرده و از دولت خواسته است تا سیاستی جدید و مصمم برای مقابله با برنامه های هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی و جلوگیری از حمایت ایران از گروه هایی که به گفته وی نمایندگان تام الاختیار ایران در منطقه هستند، اتخاذ کند. “

هشتمین دور مذاکرات هسته ای ایران و آلمان، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه با حضور غیرمستقیم آمریکا برای احیای برجام از روز سه شنبه 18 بهمن ماه در وین، پایتخت اتریش از سر گرفته شد.

این مذاکرات با هدف بازگشت به توافق هسته ای 2015 انجام می شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 به طور یکجانبه از آن خارج شد. این مذاکرات با هدف لغو تحریم های آمریکا علیه تهران و بازگرداندن ایران به محدودیت های هسته ای برگامی انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید