ترس از بازگشت احتمالی دولت بایدن به برجام؛ این قانونگذار تندرو آمریکایی خواستار خاتمه مذاکرات شد

این نماینده تندرو آمریکایی مدعی است: راهبرد «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران جواب داد زیرا او هرگز ضعف نشان نداد!

نماینده جمهوری خواه ادامه داد: ما نمی توانیم اجازه دهیم بایدن با احیای توافق وحشتناک هسته ای از همه اینها خلاص شود.

همزمان با رسیدن مذاکرات برای لغو تحریم ها به نقطه اوج، 50 قانونگذار آمریکایی، دموکرات و جمهوری خواه، در نامه ای به بایدن، رئیس جمهور آمریکا نسبت به توافق احتمالی با ایران برای لغو تحریم ها ابراز نگرانی کردند.

34 نماینده حزب دموکرات و 16 نماینده حزب جمهوری خواه در نامه ای به رئیس جمهور آمریکا که روز پنجشنبه به وقت محلی منتشر شد، از وی خواستند تا متن کامل هر پیشنهادی را برای بازگشت ایالات متحده به برجام ارائه کند. برنامه جامع اقدام (برجام) به کنگره.

این 50 قانونگذار آمریکایی در نامه خود از بایدن خواستند تا همه قراردادهای جانبی را در اختیار کنگره قرار دهد و دولت قبل از ورود به برجام با قانونگذار درباره بازگشت به توافق مشورت کند.

در این نامه با تکرار اتهامات بی اساس به جمهوری اسلامی ایران، گفته شده که آنها نگران برخی بندهایی هستند که ممکن است در متن نهایی توافق گنجانده شود.

این نمایندگان کنگره آمریکا در ادامه خطاب به بایدن خاطرنشان کردند: از شما درخواست می کنیم قبل از ارائه متن کامل توافق و هرگونه توافق جانبی به کنگره، وارد توافق نشوید.

رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا و نماینده ویژه این کشور در امور ایران، قرار است در نشستی محرمانه با اعضای کنگره، وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران را به اطلاع قانونگذاران آمریکایی برساند.

وب سایت پولیتیکو عصر جمعه به وقت محلی با استناد به یادداشت دریافتی اعلام کرد که راب (رابرت) مالی قرار است در 14 سپتامبر (16 سپتامبر) در کنگره حاضر شود و توضیحات خود را به اعضای کمیته روابط خارجی نمایندگان مجلس نمایندگان ارائه کند.

رابرت مالی به همراه برت مک گورک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه کاخ سفید، کنگره را در مورد وضعیت مذاکرات با ایران در 15 ژوئن توضیح دادند.

به گزارش ایرنا، دور جدید مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران پس از وقفه 5 ماهه از 22 مردادماه در وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز در 26 مردادماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته پیشنهادی جدیدی را روی میز گذاشته است که شامل راه حل های به روز برای رفع تحریم ها و اقدامات انجام شده است. در مورد برنامه هسته ای ایران

جمهوری اسلامی ایران در 25 آگوست (16 اوت) نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا برای مذاکرات لغو تحریم ها در وین ارسال کرد و پس از گذشت بیش از یک هفته، ایالات متحده نظر خود را در 2 سپتامبر (24 اوت) ارسال کرد. این را به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه در تاریخ 10 شهریور (اول شهریور) توضیحاتی را در خصوص ارائه نظرات جمهوری اسلامی ایران در خصوص پاسخ آمریکا به متن پیش نویس توافقنامه رفع تحریم ها ارائه کرد. و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران به دقت مورد بررسی قرار گرفت و پاسخ های ایران پس از ارزیابی در سطوح مختلف، امشب جمع آوری و به هماهنگ کننده تحویل داده شد. متن ارائه شده رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات دارد.

پس از پایان این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا مدعی شدند که متن نهایی به همه طرف ها ارائه شده است که قابل تغییر نیست و یا باید پذیرفته شود یا مذاکرات شکست خورده اعلام شود، همانطور که بیانیه ایران است. مقام وزارت امور خارجه رد شد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث در مورد چند موضوع مهم، هنوز در مرحله ای نیستیم که بتوانیم درباره نهایی کردن متن توافق در وین صحبت کنیم.

مذاکرات با رسیدن به خط پایان به مراحل حساس رسید و توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف ناقض توافقنامه 1994 است.

هیئت جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که باید به توافق رسید، ثبات لغو تحریم ها به نحوی تضمین شده است و موضوعی نباید به عنوان اهرم فشاری برای استفاده در آینده علیه ایران باقی بماند و به دنبال آن است. توافقی که در آن منافع اقتصادی مردم تضمین شود، موانع تجارت خارجی ایران برداشته شود و محدودیت های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر اگر طرف مقابل خواسته ها و الزامات منطقی ایران برای تشکیل یک توافق پایدار و قابل اعتماد را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید