دولت عمومی «مدرسه‌های پولی» را خاتمه داد/ قبض آموزش رایگان کودکان و نوجوانان سر میز دولت + جزئیات حساب

دولت عمومی در حال فسخ است

روز جدید : لایحه حق تحصیل رایگان کودکان و نوجوانان در دستور کار کمیته فرهنگی دولت سیزدهم قرار گرفت.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با الهام از آموزه های اسلام و بر اساس موافقت نامه های بین المللی، حق آموزش رایگان را برای همه ملت ایران به رسمیت شناخته و دولت را موظف به تأمین امکانات و تجهیزات کرده است. آن را درک کند.

در همین راستا لایحه حق تحصیل کودکان و نوجوانان برای تحصیل رایگان در دستور کار کمیسیون فرهنگی دولت سیزدهم قرار گرفته است.

بر اساس ماده 1 قانون حق دسترسی کودکان و نوجوانان به آموزش رایگان به موسسات آموزشی رایگان و با کیفیت مطابق با موضوعات، استانداردها و هنجارهای تعیین شده توسط شورای آموزش عالی، حق هر شهروند یا نوجوان است. برای زندگی در ایران دولت موظف است شرایط لازم را برای این افراد از سنین پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه به صورت رایگان و الزامی تا پایان دوره ابتدایی بدون تبعیض فراهم کند.

هیچ فرد، ارگان و گروهی حتی والدین یا قیم قانونی کودکان و نوجوانان حق ندارند به هر دلیلی این حق قانونی را از آنان سلب کنند. والدین، قیم یا قیم قانونی و کلیه افرادی که مسئولیت نگهداری، حضانت و تربیت کودک را بر عهده دارند موظفند فرزند شش ساله خود را به موقع ثبت نام کنند.

عدم ثبت نام و هرگونه محدودیت و محدودیت غیرقانونی در این حق مشمول ماده 7 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب 1399 خواهد بود.

در ماده اول این لایحه آمده است: در مواردی که والدین و سرپرستان قانونی کودکان و نوجوانان به دلایلی از جمله ناتوانی مالی نتوانند شرایط لازم را برای تحصیل آنها فراهم کنند، به تشخیص دادستان، نهادهای حمایتی (از جمله کمیته حمایت) و بهزیستی) موظفند با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.

در ماده دوم لایحه حق تحصیل کودکان و نوجوانان برای تحصیل رایگان می خوانیم: به منظور افزایش دامنه آموزشی و دسترسی حداکثری کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل به دوره متوسطه، وزارت آموزش و پرورش موظف است. همکاری با نهادها و دستگاه های اجرایی مناسب و با بهره گیری از ظرافت سازمان های مردم نهاد نسبت به موارد زیر اقدام نماید.

* توسعه فرصت های آموزشی از جمله آموزش حضوری و گسترش استفاده از پیچیدگی های آموزش از راه دور و مجازی و “آموزش از راه دور” در برنامه های آموزشی به ویژه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از جمله دانش آموزان دارای معلولیت ذهنی یا سالمندان. در ساعات مدرسه نمی توانند در مدرسه حضور یابند.

* ارتقای شایستگی‌های مدیران و معلمان مدارس با تمرکز بر مدارس مناطق کم‌درآمد برای جذب و نگهداری کودکان و نوجوانان نیازمند آموزش به منظور ترک تحصیل.

* توسعه کمی و کیفی بسترهای ملی برای ارائه خدمات آموزش از راه دور

* تهیه تجهیزات و امکانات «آموزش از راه دور» مانند سخت افزار و اینترنت رایگان یا ارزان برای نوجوانان و دانش آموزان مناطق محروم و کم برخوردار.

در ماده 3 قانون حق تحصیل رایگان کودکان و نوجوانان نیز آمده است: برقراری عدالت آموزشی و تضمین حق دسترسی به آموزش در کلیه دوره ها به ویژه در مواقع بحران و تعطیلی اضطراری که به فرد اجازه می دهد مستقیماً آموزش ببیند. دانش آموزان. خیر، دولت موظف است با ایجاد سامانه‌های فنی امن و مستقل و ارائه تسهیلات و تسهیلات، نسبت به تجهیز و توسعه سطح نفوذ شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات (اینترانت) در مدارس دولتی حسب مورد، امکان آموزش الکترونیکی (مجازی) را فراهم کند. زیرساخت های فنی و تجهیزات ارتباطی، سخت افزارهای لازم (مانند تبلت و گوشی هوشمند و …) و اینترنت به صورت رایگان یا ارزان و حداکثر و رایگان از ظرفیت سازمان صدا و سیما ارائه آموزش حرفه ای برای کلیه هنرجویان به ویژه دانش آموزان با شرایط خاص نیازها و ناتوانی ها در تمام مقاطع از پیش دبستانی تا دبیرستان.

بر اساس ماده 3 قانون حق تحصیل رایگان کودکان و نوجوانان، دولت موظف است شرایط را برای کودکان و نوجوانانی که دارای نیازهای خاص یا معلولیت ویژه هستند و نمی توانند از مدارس عادی برای تحصیل خود استفاده کنند، مناسب و مناسب کند. تصویب مفاد لازم و اتخاذ تدابیر لازم برای گسترش آموزش تلفیقی، دسترسی به امکانات آموزشی و خدمات توانبخشی رایگان متناسب با شرایط آنها از پیش دبستانی تا متوسطه حرفه ای/ دبیرستان از طریق سازمان آموزش و پرورش استثنایی. .

در این گونه موارد و همچنین برای سایر مبتدیان و دانشجویان با شرایط خاص، در تمامی دوره ها اولویت با آموزش در محل مطابق با موازین قانونی و بهداشتی و بهره گیری از سایر فرصت های آموزشی از قبیل. آموزش از راه دور یا مدارس از طریق آموزش به طور کلی باید از راه دور به عنوان یک گزینه اضافی در نظر گرفته شود.

در تبصره ماده 4 این لایحه آمده است: دولت موظف است از طریق سازمان آموزش و پرورش استثنایی امکانات و شرایط لازم را برای حمل و نقل و خدمات رسانی به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه یا معلولیت های ویژه به صورت رایگان فراهم کند.

همچنین بر اساس تبصره دو ماده دوم لایحه حق تحصیل کودکان و نوجوانان برای تحصیل رایگان، دولت موظف است فضا و تجهیزات لازم برای توانبخشی، کارگاه، حسی، مشاوره، بازی درمانی را با توجه به نیازهای سازمان آموزش و پرورش اورژانس، تربیت بدنی، آب درمانی و آموزش های ویژه برای مخاطبان سازمان ضمن ارائه سایر تجهیزات تخصصی.

در تبصره ماده 5 این لایحه تاکید شده است که اخذ هرگونه وجه از کودکان و نوجوانان نیازمند به تحصیل و والدین و قیم قانونی آنها در ازای ارائه خدمات آموزشی رسمی و دولتی ممنوع است. کودکان یا نوجوانان نیازمند به آموزش ممکن است ملزم به پرداخت شهریه یا هزینه هایی نباشند که آنها را از ادامه تحصیل تا پایان دبیرستان محروم کند، مگر اینکه به تشخیص والدین خود در مدارس غیردولتی ثبت نام کرده باشند. نگهبانان

بر اساس تبصره ۲ ماده ۳ لایحه حق تحصیل کودکان و نوجوانان برای تحصیل رایگان، جلب مشارکت داوطلبانه اولیای دانش‌آموزان و سایر نهادها و سازمان‌های دخیل در ارتقای کیفیت خدمات آموزشی طبق قوانین و مقررات. نامحدود است..

در ماده 6 این لایحه آمده است: هرگونه تنبیه، تحقیر و آزار روحی و جسمی دانش آموزان به دلیل مشارکت مالی غیر ارادی اولیای دم و یا تاخیر در پرداخت شهریه در مدارس غیردولتی و مانند آن ممنوع است. این نوع رفتار کودک آزاری محسوب می شود و در صورت ارتکاب با متخلف طبق قانون رفتار می شود.

در ماده ۷ قانون حق تحصیل رایگان کودکان و نوجوانان آمده است: همچنین اولیای سرپرست قانونی خود نباید برای ثبت نام و تحصیل این دسته از افراد در مدارس دولتی هیچ مبلغی را متعهد شوند.

دریافت هر مبلغی غیر از ماده واحده اصلاحی ماده 11 قانون تشکیل شوراهای آموزشی استان ها، شهرها و استان های کشور مصوب 10 شهریور 1383 ممنوع و تخلف است. محکوم به سوء استفاده از وجوه و اموال دولتی.

بر اساس ماده ۸ قانون حق تحصیل کودکان و نوجوانان برای تحصیل رایگان، در مواردی که مدارس، کلاس‌ها، دوره‌ها یا کارگاه‌ها تحت هر عنوانی خارج از برنامه آموزشی عادی خود ارائه می‌شود، نوآموزان و دانش‌آموزان ملزم به شرکت در آن هستند. در فعالیت های پرداختی اضافی غیرقانونی و غیرقانونی است.

لازم به ذکر است، لایحه حق تحصیل کودکان و نوجوانان برای تحصیل رایگان دارای 14 ماده و تبصره است که در دولت دوازدهم به تصویب نهایی نرسید اما هم اکنون در دستور کار کمیسیون فرهنگی دولت سیزدهم قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید