واکنش ایران به سفر پلوسی به تایوان؛ از سیاست “چین واحد” حمایت می کند.


ساعت: 21:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887486

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سفر نانسی پلوسی به تایوان، بار دیگر حمایت از سیاست چین واحد و رفتار تنش‌زای مقامات آمریکایی و دخالت در امور داخلی چین و نقض حریم سرزمینی این کشور را محکوم کرد. حقوق و صداقت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه شنبه) 20 مرداد در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص دیدگاه وزارت امور خارجه در خصوص سفر یکی از مقامات رژیم آمریکا به تایوان گفت: با احترام حاکمیت ملی کشورها یکی از اصول اساسی منشور ملل متحد است، به گونه ای که در ماده 2 منشور، اعضا از هرگونه رفتاری که به تمامیت ارضی و استقلال سیاسی سایر کشورها خدشه وارد می کند هشدار می دهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را یکی از پایه های سیاست خارجی خود می داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب بلامنازع است.

به گزارش فارس، هواپیمای حامل نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دقایقی پیش در فرودگاه تایپه به زمین نشست.

کنعانی رفتار تنش‌زای اخیر مقامات رژیم آمریکا در مداخله در امور داخلی جمهوری خلق چین و نقض تمامیت ارضی آن کشور را نمونه‌ای از مداخلات آمریکا در مناطق و کشورهای مختلف جهان دانست. تنها منجر به افزایش بی ثباتی و شعله ور شدن اختلافات شده و از این رو محکوم است.

سخنگوی معاونت دیپلماسی در پایان تاکید کرد: یکجانبه گرایی و نقض قوانین و تعهدات بین المللی به رویه محکمی در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است و تجربه خروج این کشور از توافقات چند جانبه از جمله برجام و … اجرای تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی علیه ملت ایران، گواه روشنی بر عدم پایبندی این کشور به تعهدات خود است.

به گزارش فارس، «چانگ هوآ» سفیر جمهوری خلق چین در تهران امروز (سه شنبه) در توییتی با اشاره به گفتگوی تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و چین و حمایت ایران از سیاست چین واحد نوشت. ما از ادامه پایبندی ایران به اصل چین واحد قدردانی می کنیم

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ۱۴ مردادماه در گفت‌وگوی تلفنی با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها را ادامه سیاست مخرب یکجانبه‌گرایی این کشور دانست. اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است. رئیس جمهور کشورمان احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها را به عنوان اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پذیرفت و در این زمینه حمایت از سیاست چین واحد را پایانی خواند. و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران. (اینجا بخوانید)

لازم به ذکر است که سفیر چین در ایران نیز در توئیتی دیگر نسبت به دخالت خارجی در امور داخلی این کشور هشدار داد و اعلام کرد که چین به هیچ وجه اجازه «استقلال تایوان» را نخواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید