معمای سفر نانسی پلوسی به تایوان؛ آیا تنش زیادی در پیش است؟

معمای سفر نانسی پلوسی به تایوان؛  آیا تنش زیادی در پیش است؟

روز جدید آمریکا در مورد تثبیت تنگه تایوان با یک معمای استراتژیک مواجه است. از یک طرف، آمریکا باید حمایت خود را از تایوان ثابت کند، به ویژه با توجه به اینکه چین اغلب واشنگتن را به عنوان ببر کاغذی معرفی می کند که به هیچ وجه به کمک تایوان نخواهد آمد. از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا باید به چین اطمینان دهد که همچنان به سیاست رسمی خود «چین واحد» پایبند است.

– «گاردین» در گزارشی با اشاره به سفر احتمالی و آتی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان که در نوع خود در بیست و پنج سال اخیر بی سابقه بوده و در پس زمینه تنش فزاینده بین ایالات متحده و چین در منطقه آسیای شرقی به ویژه نشان می دهد که سفر پلوسی به تایوان عملاً به یک معمای پیچیده برای سیاست گذاران ایالات متحده تبدیل شده است.

از یک طرف با این سفر به تایوان بفهمانند که برخلاف ادعای چین، آنها فقط یک ببر کاغذی نیستند و دوست و حامی تایوان در رویارویی با چین هستند و از طرف دیگر، واشنگتن نیز باید به چین اطمینان می دهد که این سیاست را ادامه خواهد داد و به “چین متحد” پایبند است که در آن تایوان بخشی از قلمرو چین محسوب می شود. در همین حال، هشدارهای صریح مقامات نظامی و سیاسی چین در مورد این سفر، عملا معادله سفر نانسی پلوسی به تایوان را پیچیده‌تر کرده و در نوع خود ممکن است حتی با تنش‌های بسیار گسترده‌تری ختم شود.

گاردین در این رابطه می نویسد: «در میان تهدیدهای مختلف از سوی چین، گزارش های رسانه ها حاکی از آن است که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، علیرغم تلاش های دولت بایدن برای جلوگیری از وی، مصمم است به تایوان سفر کند.» چین سال ها اصرار داشت که تایوان بخشی است. از قلمرو خود و در اصل تایوان موجودیت مستقلی از چین ندارد و در این راستا سفر نانسی پلوسی به تایوان نوعی مشروعیت بخشیدن به ادعای استقلال تایوان که تهدیدی مستقیم از نقطه نظر چین تلقی می شود، تفسیر و ارزیابی می شود. مشاهده . بودن).

تینگ تینگ لیو، خبرنگار سیاست خارجی و به ویژه موضوع تایوان، گفت که برخی منابع به او گفته اند که نانسی پلوسی عصر سه شنبه وارد تایپه، پایتخت تایوان خواهد شد. سی ان ان نیز گزارش داد که این سفر به گفته یک مقام ارشد تایوانی و البته یک مقام آمریکایی طبق برنامه ریزی و با وجود فشار چین انجام خواهد شد.

با دولت تایوان هنوز موضعی در قبال چنین اخباری اتخاذ نکرده است.

اگر نانسی پلوسی نیز در جریان تور خود در قاره آسیا از تایوان بازدید کند، اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواهد بود که در 25 سال گذشته از تایوان بازدید می کند. پکن که تایوان را بخشی از خاک خود می داند، به صراحت اعلام کرده است که در صورت انجام سفر پلوسی به تایوان، آن را اقدامی غیرقابل قبول تلقی کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام خواهد داد. علاوه بر این، دولت چین موضع شدیدتری اتخاذ کرد و تاکید کرد که اگر این سفر انجام شود، ارتش چین نیز بیکار نخواهند بود.

در همین راستا، یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که در مقابل این هشدار، پنتاگون بلافاصله تحرکات چین به ویژه در منطقه شرق آسیا را زیر نظر دارد. سفر احتمالی پلوسی در زمان تشدید تنش بین پکن و واشنگتن یک چالش برای هر دو طرف است. نانسی پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از جو بایدن (رئیس جمهور فعلی ایالات متحده) و کامالا هریس (معاون رئیس جمهور فعلی این کشور) سومین گزینه ریاست جمهوری ایالات متحده در انتخابات ریاست جمهوری 2024 است.

از منظر چین، این واقعیت که یک مقام عالی رتبه از قوه مقننه آمریکا در حال سفر به تایوان است، پیام خوبی برای پکن نخواهد داشت. ژائو لیجیان سخنگوی دولت چین گفت که به دلیل موقعیت نانسی پلوسی به عنوان فرد شماره 3 در دولت آمریکا، سفر وی به تایوان پیامدهای سیاسی گسترده ای خواهد داشت.

ارتش آزادیبخش چین که بزرگترین ارتش جهان نیز هست، دوشنبه گذشته نود و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت. در این چارچوب سفر پلوسی به تایوان با افتخار این نهاد نظامی همراه خواهد بود. سفر به تایوان هنوز به طور رسمی در تور آسیایی نانسی پلوسی گنجانده نشده است. از سال 1997، هیچ فردی در جایگاه نانسی پلوسی به تایوان سفر نکرده است. چین علیرغم اعتراضات گسترده اولیه خود به سفر احتمالی پلوسی به تایوان، تا حدودی موضع خود را در این زمینه تلطیف کرده است.

نانسی پلوسی در سفر آسیایی خود تنها از سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن بازدید رسمی خواهد داشت. با این حال، مایکل مک کال، جمهوری‌خواه تگزاس و عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، و آنا اشو، دموکرات، هفته گذشته به رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که پلوسی آنها را نیز به تایوان دعوت کرده است، اما هر دو به دلیل برخی اختلافات این دعوت را رد کردند. .

سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان در بحبوحه عدم اطمینان ژئوپلیتیکی فزاینده در منطقه شرق آسیا انجام می شود. روز دوشنبه، او و هیئتی متشکل از شش عضو کنگره ایالات متحده با لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور، گفتگو کردند. این رهبر بر اهمیت روابط باثبات چین و ایالات متحده برای صلح و امنیت بین المللی (طبق بیانیه دفتر نخست وزیر سنگاپور) تاکید کرد.

در آستانه بزرگداشت سالگرد تأسیس ارتش آزادیبخش چین، ارتش رزمایش تسلیحات زنده را در نزدیکی جزایر پینگتان در استان فوجیان برگزار کرد. اداره ایمنی دریایی چین همچنین به کشتی های مختلف هشدار داده است که به محل برگزاری این رزمایش نظامی نزدیک نشوند.

پس از انتشار خبر سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان دو هفته پیش، رسانه های دولتی چین انتقادات خود را از سیاست آمریکا در قبال تایوان افزایش دادند. در روزهای اخیر، دیپلمات های چینی بارها موضع چین در مورد سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان را اعلام کرده و تاکید کردند که واشنگتن باید به سیاست چین واحد وفادار بماند.

جورج یین، محقق ارشد مرکز مطالعات چین در دانشگاه ملی تایوان (واقع در تایپه، پایتخت تایوان)، گفت: «ایالات متحده با یک معمای استراتژیک از نظر برقراری ثبات در تنگه تایوان مواجه است. از سوی دیگر، ایالات متحده باید حمایت خود از تایوان را افزایش دهد، به ویژه با توجه به اینکه چین اغلب ایالات متحده را به عنوان ببر کاغذی نشان می دهد که هرگز به کمک تایوان نخواهد آمد. علاوه بر این، ایالات متحده باید به چین اطمینان دهد که همچنان به سیاست چین واحد که رسما اتخاذ کرده است، پایبند است. سفر احتمالی پلوسی به تایوان در عمل توضیح می دهد که ایجاد یک تعادل استراتژیک خوب و مناسب چقدر دشوار است.

دیدگاهتان را بنویسید