اقدامات ایران تنها باعث انزوای بیشتر آن کشور در جامعه بین المللی می شود/ برنامه هسته ای تهران هرگز تا این حد پیشرفت نکرده است.

اقدامات ایران تنها باعث انزوای بیشتر آن کشور در جامعه بین المللی می شود/ برنامه هسته ای تهران هرگز تا این حد پیشرفت نکرده است.

در بیانیه انگلیس، فرانسه و آلمان آمده است: ایران سه سال و نیم است که تعهدات خود در چارچوب برجام را زیر پا گذاشته و برنامه هسته ای خود را توسعه داده و تعهدات خود را در خصوص شفافیت و نظارت بر این برنامه ها نقض کرده است. کاهش. ایران هیچ دلیل و منطق غیرنظامی برای این اقدامات ندارد… برنامه هسته ای ایران هرگز تا این حد پیشرفت نکرده است.

در ادامه این بیانیه به غنی‌سازی 60 درصدی و بالاتر ایران اشاره شد و سه کشور اروپایی امضاکننده برجام هشدار دادند که چنین سطحی از غنی‌سازی ایران را در برنامه هسته‌ای‌اش به «نقطه بی‌بازگشت» می‌رساند و این کشور نزدیک به “توانایی تولید چندین سلاح هسته ای، اگر بخواهید، به سمت تولید آنها خواهد رفت.

آلمان، انگلیس و فرانسه گفتند که ایران پیشنهادهای این کشور اروپایی را در مارس و آگوست گذشته رد کرده است و در ازای آن باید به تمام تعهدات خود در برجام بازگردد، همچنین به این دلیل که تهران خواستار مطالباتی خارج از توافقات و مفاد برجام است.

وی افزود: امروز ما در شورای امنیت همچنین به موضوعات کلیدی مانند توسعه برنامه موشکی (ایران) و انتقال موشک‌ها و پهپادها به دیگر بازیگران منطقه و فراتر از آن پرداختیم که باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. اولاً، فعالیت های موشکی بالستیک ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است که مانع از توسعه برنامه های موشکی بین قاره ای و دوربرد ایران می شود. دوم، توسعه تسلیحاتی ایران یک تهدید جدی برای منطقه و کل جامعه بین المللی تلقی می شود. ما شدیداً اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران را محکوم می‌کنیم و از آن کشور می‌خواهیم تمام فعالیت‌های خود را که برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، از جمله تمام اقدامات برای ساخت و پیشبرد موشک‌های بالستیک (ICBM) متوقف کند.

علاوه بر این، آلمان، فرانسه و بریتانیا درباره موضوع انتقال پهپاد از ایران به روسیه گفت‌وگو کردند: «از اوت گذشته، ایران صدها پهپاد را به روسیه داده است که برای کشتن غیرنظامیان و هدف قرار دادن تأسیسات غیرنظامی از جمله امروز دوباره در روسیه استفاده می‌شود. کیف ما حمله بی رویه به غیرنظامیان و تأسیسات غیرنظامی را که نمونه ای از جنایت جنگی است به شدت محکوم می کنیم. ما این انتقال تسلیحات را که نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است، به شدت محکوم می کنیم و به ایران اکیدا هشدار می دهیم که به این اقدامات ادامه ندهد و تسلیحات بیشتری به روسیه ارسال کند، به ویژه استقرار هرگونه موشک بالستیک کوتاه برد که می تواند به طور قابل توجهی پیچیده شود. موقعیت”.

کشورهای اروپایی در پایان این بیانیه سه جانبه از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا گزارش ها و شواهد مربوط به انتقال تسلیحات و تجهیزات یا فناوری نظامی از ایران به روسیه را که مغایر با قطعنامه 2231 این شورا است، بررسی کند. آنها گفتند که آلمان، بریتانیا و فرانسه از اعزام کارشناسان سازمان ملل به اوکراین برای بررسی این شواهد استقبال و حمایت می کنند.

ما در حال گفتگو با شرکای خود در مورد مراحل بعدی هستیم. ما مصمم هستیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند و باید از حمایت روسیه در جنگ و حمله نظامی علیه اوکراین اجتناب کند. ایران همچنین باید از تامین و ارسال تسلیحات به دولت ها و عوامل غیر دولتی در خاورمیانه خودداری کند. چنین اقدامی، همراه با سرکوب خشونت آمیز اعتراضات مسالمت آمیز در آن کشور، تنها باعث انزوای بیشتر ایران از جامعه بین المللی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید