ارز ترجیحی کمکی به معیشت مردم نکرد. برای عده ای نعمت بود / ارز 4200 تومانی افزایش واردات و کاهش تولید

ساعت: 11:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783191

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه سیاست نرخ ترجیحی ارز نمی تواند کمکی به معیشت مردم و مشکلات اقتصادی کند، گفت: واردات نیز افزایش یافته است.

ابراهیم عزیزی نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص ارز 4200 تومانی و تبعات اقتصادی آن بر زندگی مردم گفت: واقعیت این است که سیاست های پولی ترجیحی در سال های اخیر نتوانسته خود را به توده مردم نشان دهد و کمکی به امرار معاش و مشکلات مردم نکرده است. ؛ «اما برای تعدادی از افرادی که رابطه نزدیک تری داشتند و توانستند از ظرفیت اجاره استفاده کنند، این یک نعمت پنهان بود.

وی ادامه داد: ارز 4200 علی القاعده نه تنها فرصتی برای مردم فراهم نکرد، بلکه کانون خانواده را نیز به خطر انداخته است. بنابراین ما اصلا لیاقت ادامه این کار را نداریم، بلکه باید به سمت اقدامات هوشمندانه برویم و بتوانیم خدای ناکرده از ظرفیت منابع ارزی در امور تولید، اشتغال و معیشت اقتصاد ملی نهایت استفاده را ببریم. اگر به این سمت و بیشتر برویم. این مزایا محقق می شود.

تولید به حداقل رسید و وابستگی به واردات افزایش یافت

عزیزی به کاهش تولید و وابستگی کشور به واردات اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل استفاده نادرست از این فرصت ها و منابع، کشور نمی تواند در این سال ها واحدهای تولیدی را حفظ کند. ارز 4200 تومانی در این سال ها نه تنها کمکی به کشاورزان نکرد، بلکه تولید ما را کاهش داد و وابستگی کشور به واردات را افزایش داد.

این نماینده مجلس ادامه داد: امروز متأسفانه به دلیل سیاست‌های غلطی که در آن سال‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم حاکم شد، منابع ارزی نداریم و تولید ما از نظر اعداد و ارقام به آن حدی نرسیده که بخواهیم خودمان به آن برسیم. . کفایت

ارز ترجیحی به جیب سرمایه داران رفت/ قیمت مرغ 10 تا 12 هزار تن شود.

وی تاکید کرد: به هر حال این تصمیم مشکلات زیادی را به وجود آورده و زمینه ساز برخی شکایات و گلایه های اقتصادی شده است. بنابراین این ارز ممتاز کم کم وارد جیب سرمایه داران و کسانی شد که عاطفه و عاطفه ای برای حل مشکلات مردم نداشتند.

عزیزی در خصوص عدم بهره مندی از ارز 4200 در جیب مردم گفت: اگر مردم از ارز ترجیحی استفاده کنند علی القاعده باید مرغ 10 تا 12 هزار تنی بخرند، یعنی. ارز 4200، چنین می شود. «مردم مرغ را روی میز خود حمل می کنند.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: چگونه می توانند اردوگاه نگهداری مرغ بسازند اما باز هم از دست آنها خارج شود؟ 4200 تن سر سفره مردم نیامد.

پرداخت یارانه به گروه ها و واحدهای تولیدی کم درآمد باید سیاست جایگزین ارز 4200 باشد

وی در پاسخ به این سوال که آیا ناکارآمدی سیاست ارز ترجیحی محسوس است، گفت: در این مورد تردیدی نیست و کاملا محسوس است و باید رویکرد خود را تغییر دهیم. البته به سمتی برویم که هم رضایت مردم را به همراه داشته باشد و هم باعث رونق تولید شود. هر دو باید اتفاق بیفتد. اگر به سمت رونق صنعتی و حمایت از تولید و جلب رضایت و کمک به اقشار آسیب پذیر حرکت نکنیم قطعا این اقدام با شکست مواجه خواهد شد.

عزیزی سیاست جایگزین 4200 ارز را برای تامین منابع برای پرداخت یارانه به اقشار کم درآمد و واحدهای تولیدی پیشنهاد کرد و گفت: تامین منابع مورد نیاز واحدهای تولیدی داخلی را افزایش می دهیم و عمدتاً وابستگی خود را به واردات کاهش می دهیم و باید تولید کنیم. رونق و حمایت از تولید کنندگان.

منابع باید به سمت تولید برود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: هر کاری که بخواهیم انجام می دهیم اعم از نهادهای دامپروری، کالاهای اساسی، قطعات مختلف صنعتی و هر چیزی که برای اقتصاد کشور مشکل ایجاد کند، می توانیم وابستگی خود را کاهش دهیم یا حتی قطع کنیم. ; بنابراین باید این منابع را برای تولید بگیریم.

او گفت: باید به اقشار واقعا آسیب پذیر و آسیب پذیر و دهک های پایین جامعه کمک کنیم تا جانشان را از این وضعیت اسفبار نجات دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید