ارز باید یک نرخی باشد / منابع حذف 4200 تومان باید به طور کامل به مردم منتقل شود.

ساعت: 10:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۷
کد خبر: 1792967

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه ارز 4200 تومانی باعث از بین رفتن ذخایر ارزی کشور شده است، گفت: اگر حذف ارز 4200 تومانی تدریجی باشد، باز هم محافظه کارانه است که مقداری از ارز خارج شود. مردم در جیب خود سود کلان و در نهایت به ضرر مردم است.»

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص پرداخت 4200 گوجه فرنگی و حذف آن در حساب بودجه سال آینده گفت: این یک واقعیت است که مبالغی که در این سال ها با ارز ترجیحی تخصیص داده شده بیشتر از اقشار آسیب پذیر سود داشته است. این ارز صد سال را در یک شب طی کرد و مبالغ هنگفتی را جمع آوری کرد و در واقع حقوق بشر را زیر پا گذاشت.

ارز تک نرخی در کشور خواهد بود

وی افزود: برای یک بار هم که شده باید این وضعیت را اصلاح کنیم تا ارز کشور تک نرخی شود و یارانه اعطایی به جیب مردم واریز شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ارز 4200 تومانی نه تنها کمکی به مردم به ویژه اقشار کم درآمد و اقشار آسیب پذیر نکرد، بلکه باعث گرم شدن بازار واردات، نابودی تولیدات داخلی و افزایش قاچاق در کشور شد.

ارز ترجیحی اختلاف طبقاتی بین دهک ها را افزایش داد

حاجی دلیگانی با بیان اینکه ارز ترجیحی باعث افزایش فاصله طبقاتی بین دهک های پایین و بالای جامعه می شود، گفت: این سیاست از همه مهمتر خزانه را خالی کرد و ذخایر ارزی کشور را از بین برد. انتظار داریم دولت جدید برای واریز این یارانه به حساب مردم و یا توزیع آن در قالب وام خرید بین افراد برنامه ای ارائه کند.

یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر لزوم حذف فوری ارز ترجیحی گفت: اگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تدریجی باشد، دوباره محافظه کارانه شده و برخی افراد را مجبور به سودهای کلان و در نهایت به ضرر مردم می کند. مردم.

راهکاری برای جلوگیری از اثرات تورمی حذف ارز ترجیحی

وی افزود: برای جلوگیری از اثرات تورمی حذف ارز ترجیحی می توان اعتبار خرید کالا برای مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر و کم درآمد را در نظر گرفت تا تولیدات داخلی تقویت شود. با خرید کالای ایرانی.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: ضمن اینکه می توان بخشی از این یارانه را به تقویت و گسترش پوشش بیمه سلامت اختصاص داد تا مردم به صورت مستقیم از مزایای آن بهره مند شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید