در حذف ارز از 4200 تومان شکی نیست اما باید با شیب جزئی باشد/ مردم دیگر طاقت شوک اقتصادی را ندارند

ساعت: 11:00
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794095

دبیر خانه اقتصاد ایران در گفت و گو با دانا;

دبیر خانه اقتصاد ایران با اشاره به لزوم حذف ارز 4200 تومانی تاکید کرد: جامعه امروز دیگر تحمل شبهات اقتصادی را ندارد و بهتر است روند ارائه ارز ترجیحی به تدریج و به راحتی اصلاح شود. “

مسعود دانشمند دبیر خانه اقتصاد ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی درباره چالش‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: از روز اولی که آقای جهانگیری پیشنهاد توزیع این نوع ارز را اعلام کرد، ما در خانه اقتصاد اعلام کردیم که با این نوع توزیع مخالفیم. باعث ایجاد رانت شده است.

وی تصریح کرد: علیرغم همه بحث های کارشناسی و الزام آور در آن زمان، در نهایت دولت آقای روحانی ارز 4200 تنی را معرفی کرد که با وجود اشتباهات در نحوه کار، باعث کاهش بخشی از این توزیع شده است. ” ورودی حیوانات و داروها با قیمت مشخصی تعیین می شود و اکنون با گذشت چند سال از اجرای آن و تاثیر آن، این ارقام به قیمت بازار داخلی تبدیل شده است.

دیر یا زود باید نرخ ارز در کشور انحصاری شود/ مردم تحمل تردیدهای اقتصادی را ندارند

این دانشمند گفت: امروز اگر بخواهیم ناگهان ارز 23 هزار تومانی را جایگزین ارز 4200 تومانی کنیم، اولین بازخورد این شبهه تورمی است که جامعه اقتصادی و اجتماعی امروز ایران در این شرایط نمی تواند چنین شوک شدیدی را تحمل کند. و ممکن است این شوک اقتصادی بر مشکلات بیفزاید.

دبیر اتاق اقتصاد ایران گفت: به نظر من باید نرخ ارز برای مدت طولانی در کشور در انحصار باشد و بر اساس اصول علم اقتصاد چاره ای جز رسیدن به این وضعیت نداریم چرا که برای تحقق اقتصادی نیاز به عدالت است. تعادل در حقوق صاحبان سهام، حقوق صاحبان سهام و تعادل برای مشاغل ضروری است.

وی در ادامه با بیان اینکه تغییر ناگهانی سیاست پولی می تواند همه را ناراحت کند، گفت: تلاش می کنیم با اصلاح روش های اقتصادی از اقتصاد بیمار به یک اقتصاد مناسب و سالم دست یابیم. چنین تردیدهایی این بیمار را درست نمی کند.

ارز ترجیحی باید حذف شود

وی گفت: این گونه درمان ها با ریسک های بالایی برای اقتصاد همراه است و این طور نیست که اقتصاد پویا محقق شده باشد. تقریباً در تمام دنیا باید سیاست های پولی و مالی به تدریج در اقتصاد اجرا شود و با برنامه ریزی هایی همراه باشد که مثلا ظرف سه سال ارز از 4200 تن به 23 هزار تن برسد.

این دانشمند ادامه داد: هر ساله باید بخشی از سیاست حذف ارز ترجیحی را اجرا کنیم، به عنوان مثال سال آینده با قیمت 8 هزار تن و سال آینده 15 هزار تن و در نهایت به تدریج انجام دهیم تا شبهه جدی در بازار ایجاد نشود. بازار، زیرا نمی دانیم این بیمار اقتصادی پس از این تردید چه وضعیتی خواهد داشت و اگرچه اصولاً در این تغییر ساختار شکی وجود ندارد، اما بحث بر سر این است که این تغییر در سیاست ارزی چگونه انجام می شود.

در حذف ارز 4200 تومانی شکی نیست اما …

وی در پایان گفت: به نظر من این امر باید تدریجی و با شیب جزئی باشد و حتی اگر بتوان ضریب شیب را با تقسیمات فصلی کاهش داد یعنی. به عنوان مثال 4200 تا 8 هزار تن را در سه ضریب چهار ماهه افزایش دهیم و اعمال کنیم این رشد نباید توسط جامعه و اقتصاد احساس شود تا بتوانیم اقتصاد را با کمترین آسیب جانبی به نقطه مطلوب برسانیم.

انتهای پیام/ آی

دیدگاهتان را بنویسید